Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela upp .ogg-filer i iTunes?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bara besviken att inte Apple kunde fixa så man kan köra Ogg låtar i nya iTunes. Det hade väl varit trevligt om de hade varit lite progressiva på denna punkten, de hade jag tyckt iallafall. Ogg är ju ett bra alternativ till mp3, men tyvärr är stödet för ogg på Mac inget att hurra över. Kanske ser Apple det som att de röjer undan en konkurrent till deras egna AAC. Jag hoppas iallafall att något kan hända i framtiden!

Finns väl andra apps som klarar OGG, iTunes klarar väl 4 format, Wav, aif, mp4 och aac - vad har OGG att erbjuda som de andra inte kan eller saknar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 02:20

Det finns plugins som gör att man kan spela ogg-filer i iTunes. Google har svaret.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 07:36

Här är en länk till ett program som funkar mycket bra att konvertera dina ogg filer.

http://www.dekorte.com/projects/shareware/SoundConverter/

Såvitt jag förstår är det ingen tvekan om att OGG är bättre än AAC men personligen bryr jag mig inte, det är lugnt om filerna är lite större för min del. Apple har antagligen inga skäl att inkludera OGG-stöd i iTunes, det är ännu inget mainstream-format.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 09:55

Att konvertera ogg-filerna till ett annat komprimerat format är bara dumt. Bättre då att, som jag skrev inatt, installera en plugin så att du kan spela ogg direkt i iTunes. Sök på ogg och itunes på google så löser du problemet på någon minut.

http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=sv-se&q=itunes+ogg&btnG=Sök&lr=

Tack för tipsen, men som jag skrev så har jag redan tweakat min itunes till att köra ogg. Jag kan både encoda och spela ogg på itunes 4.7, fast inte heller det fungerar problemfritt, vad jag vet finns det ännu ingen tweak till itunes 4.8. att använda QT-componenten går inte heller sen uppgraderingen till Quicktime 7.
Så det finns nu inget riktigt stöd för att köra på med nya Apple program, vilket jag tycker är synd, men det kommer väl när någon programmerare offrar sin frtitid.
Att stödja ogg skulle höja datorns kapacitet och likaså ipodens eftersom oggen har bättre ljud än mp3or. Men jag får väl behålla mitt gamla itunes å spana efter andra program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 11:34
Ursprungligen av tarhand:

Tack för tipsen, men som jag skrev så har jag redan tweakat min itunes till att köra ogg.

Hehe, nej det skrev du faktiskt inte. Läs ditt första inlägg igen

För övrigt håller jag med dig. Jag tycker dock att högkvalitativa aac-filer låter tillräckligt bra (liksom en del lamekodade mp3or), men jag kan förstå om man föredrar ogg på ett filosofiskt plan. Jag visste fö inte att ogg i itunes-via-qt inte fungerar i 4.8/qt7. Trist!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-12 14:13
Ursprungligen av tei:

men jag kan förstå om man föredrar ogg på ett filosofiskt plan....

altså att, jämfört med de flesta andra formaten, att OGG är ett Open Source projekt och inte har några licens/patentbekymmer, så människor kan utveckla spelare och encodare utan att betala licensavgifter. ett mer demokratiskt alternativ, rent enkelt.

tex. släpps (eller släpptes inte) vissa Linux distributioner utan mp3 spelare/encoders, för att Fraunhofer institut vill ha licensavgifter.

Sant jag hade missat att skriva att jag redan varit framme och tweakat, jag var helt säker.... ursäkta mig.
Jo det är ju så att ogg är open source men också högre kvalité, som sagt bra mp3or och AAC är ju helt okej, men varför nöja sig med något okej när man kan ha det bästa och eftersom det är open source så är det öppet för alla utan problem och Apple skulle kunna ha haft med det formatet i iTunes, de skulle ju hjälpa utvecklingen på traven. Det skulle väl också vara viktigt att låta oggen få större utrymme som ett sätt att trycka tillbaka
wma som verkligen inte är framtiden, och som Bill säkert skulle vilja bli störst bland ljudformaten.
Vad kör ni för ogg-spelare och encoders? Jag använde Ogg Drop ett tag men var inte nöjd med hur den fungerade. Många mp3-spelare kör ju ogg (å andra format), men vad ska man kalla dem då när de inte längre är begränsade till mp3, ogg-spelare låter ju inte så sexigt

Ursprungligen av miska:

altså att, jämfört med de flesta andra formaten, att OGG är ett Open Source projekt och inte har några licens/patentbekymmer, så människor kan utveckla spelare och encodare utan att betala licensavgifter. ett mer demokratiskt alternativ, rent enkelt.

tex. släpps (eller släpptes inte) vissa Linux distributioner utan mp3 spelare/encoders, för att Fraunhofer institut vill ha licensavgifter.

Nåja.. Det där är faktiskt inte helt klargjort ännu... (ang patent och licenser).
Fast jag vet inte om ljudkvalitén är så mycket bättre än AAC+ (som är ett mysterium varför inte Quicktime 7 har, när det nu har funnits lääänge).

Fast visst. Ogg är intressant.

Lite störigt att OGG och Airport Express inte fungerar.

Jag måste bara säga att jag känner mig lite blåst på konfekten när Google hänvisade mig hit, till tråden som hänvisar till Google.

1
Bevaka tråden