Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processen Update, ägd av root

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-05-02 09:28

Vad gör processen Update, ägd av root? Den ligger och tar omkring 80 - 90 procent av processorkapaciteten. Jag har installerat 10.4 i går. Jag trodde först att det hade med indexeringen av hårddisken att göra, men hårddisken är helt tyst. Launchd är överordnad process.

Det verkar vara en snäll process eftersom den drar sig undan om jag gör något mer processorkrävande, t.ex. spelar en QT-film.

Edit: Jag kan också nämna att den är helt osårbar. Det går inte att döda den på något vis.

Senast redigerat 2005-05-02 10:04

Det kan vara commandot update_prebinding -root / som har blivit automtiserat och det commandot fungerar inte längre i terminalen.

Rolloq

Det här fungerar i 10.4.

sudo update_prebinding -debug -root / -force

Rolloq

Om man läser update(8), "man update", får man en bra beskrivning på vad processen gör. Varför den skulle krångla vet jag dock inte. Det kan dock vara intressant att sampla processen med t ex Shark eller Sampler och få ett hum om vad den sysslar med.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-15 21:33

Den har slutat att krångla för länge sedan. Jag vet inte vad som hände. Tack för kommentarerna.

1
Bevaka tråden