Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad finns i en Porsche?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-12 15:14

Jag har en LaCie Porsche 250 Gb som har beckat ihop. Den går inte igång. Det låter som om den försöker varvar upp, men den bara stannar efter ett initialt "hack", ungefär som om det satt nåt i den som hindrade den från att snurra.

Nu undrar jag
1. om det är en vanlig IDE som sitter i.
2. hur man öppnar den. Jag hittar ingen öppning, inga skruvar, ingenting.
3. om det finns nån annan som har råkat ut för samma sak, och i så fall
3b. hur problemet löstes.

1. Japp, en vanlig IDE-disk

2. Den är limmad, du måste spräcka chassit.

3. Japp, fråga närmaste Appleåterförsäljare. (MacForum och/eller Kullanders är inte så glada på LaCie har jag hört)

3b. Du får välja:

- Har du garanti kvar - skicka tillbaka disken och få en ny. Alla data försvinner.

- Har du inte garanti kvar, spräck den och ta ut disken. Stoppa den i ett annat chassi eller i din dator.

- Har du garanti kvar och behöver datat så måste du spräcka den och garantin försvinner.

Jag hörde ovanstående historia av en återförsäljare häromdagen, undrade varför dom köpte så mycket firewirechassin.

  • Medlem
  • 2005-06-12 16:18

Tackar!

Vet du om det är själva hårddisken det är fel på eller om problemet sitter i chassit eller nånstans mellan chassi och hd? Det verkar ju så om man kan komma runt problemet genom att montera hd:n nån annan stans.

Jag har en d2 också, men det känns betydligt mer robust. Är den modellen också drabbad av samma problem?

Såvitt jag vet är D2 något helt annat och har mycket färre problem - den är också dyrare.

Ett problem med ett limmat chassi är att du inte kan avgöra om det är disken, nätaggregatet eller bryggan (IDE <-> FW) som har gått sönder. Hade du köpt en annan modell hade du kanske kunnat öppna chassit och testat lite.

D2:an går att öppna, men det är inget du kan göra själv, utan att förverka garantin. Däremot kan återförsäljaren få auktorisation för att öppna den och göra backup om det är möjligt, för att sedan skicka i väg disken på garantireparation. Annars vete håken om det är så stor skillnad mellan Porsche och D2 (förutom portar, chassi och monteringen).

Den största nackdelen som jag ser det är att man inte vet vad det sitter för disk i ett färdigbyggt chassi (förutom Maxtors lådor då). Bygger du själv kan du alltid se till att få en disk med erkänt god kvalitet.

Jag har öppnat min Porsche, den var inte limmad, kunde "bända" upp den med en skruvmejsel ganska lätt. Sen är själva hårdddisken fastskruvad prydligt.

  • Medlem
  • 2005-06-12 20:27
Ursprungligen av Peterji:

Jag har öppnat min Porsche, den var inte limmad, kunde "bända" upp den med en skruvmejsel ganska lätt. Sen är själva hårdddisken fastskruvad prydligt.

Vilken del är det som ska bändas bort?

det är ett inre plåtchassi och ett yttre hölje i plåt. om jag minns rätt var det bara att bända "mellan" dom.

Ursprungligen av Peterji:

det är ett inre plåtchassi och ett yttre hölje i plåt. om jag minns rätt var det bara att bända "mellan" dom.

Talar vi om samma modell? Alla LaCie Porsche jag har sett har ett ytterhölje i hårdplast.

Så här ser min ut underifrån, och ja, det är plåt.

  • Medlem
  • 2005-06-12 18:41
Ursprungligen av ohennig:

D2:an går att öppna, men det är inget du kan göra själv, utan att förverka garantin. Däremot kan återförsäljaren få auktorisation för att öppna den och göra backup om det är möjligt, för att sedan skicka i väg disken på garantireparation. Annars vete håken om det är så stor skillnad mellan Porsche och D2 (förutom portar, chassi och monteringen).

Den största nackdelen som jag ser det är att man inte vet vad det sitter för disk i ett färdigbyggt chassi (förutom Maxtors lådor då). Bygger du själv kan du alltid se till att få en disk med erkänt god kvalitet.

Det är ju för fasen du som har sålt mig min d2:a (som jag inte har några problem med).

Det var ju evigheter sedan. Då visste jag inte allt jag vet nu.
Ska dock sägas att de flesta Laciediskar klarar sig bra genom livet, men de är lite tradiga när något händer med dem. I det läget är det enklare med egenhändigt byggda diskar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-12 21:23

Porsche har väl alltid varit lite svårmekade.

Finns det inte någon hederlig gammal beige Volvo att få tag på?

  • Medlem
  • 2005-06-12 23:20

Som det ser ut kan man bända på främre kortsidan (där lampan sitter) eller undertill. Vilken del är det man ska försöka få bort? Baksidan ser svår ut.

  • Medlem
  • 2005-06-13 10:09

Min är också av plåt.

Är det undersidan som ska bändas upp?

ja, bända i springan som du ser på bilden. Go for it!

1
Bevaka tråden