Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-minne in- och urkoppling

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-01 16:37

Från en vilsen switcher kommer denna fråga.

När jag vill ta bort ett USB-minne i (G5-tiger) drar jag symblen till papperskorgen. I min Pc-värd så slocknar lampan på minnet. Men här lyser den med ett klart fast sken.
Skare vara så? Kan man bara ta ut???

Ifall jag vill börja använda minnet igen hur "monterar" jag?

/Håkan

Ja, du kan ta ut USM-minnet.

Montera igen genom att dra ur och i stoppa i det igen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-01 17:01

Tack för det.

Men man ska väl iallafall först dra minet till papperskorgen INNAN man sliter ut det?

Ursprungligen av hakwes:

Tack för det.

Men man ska väl iallafall först dra minet till papperskorgen INNAN man sliter ut det?

du behöver bara klicka på den grå ikonen ( en pil) i finder fönstret så plockas den aktuella enheten "offline" och du kan ta ut usb minnet. dra till pappers korgen känns som os 9) all over again...

Ett annat alternativ, om man har tvåknappsmus, är att högerklicka och välja mata ut.

Stämmer bra, dra först skivan till papperskorgen. Mac OS X säger till med en lagom skrämmande varningsruta om den inte gillar sättet du hanterar minnet

Ursprungligen av Christofer:

Stämmer bra, dra först skivan till papperskorgen. Mac OS X säger till med en lagom skrämmande varningsruta om den inte gillar sättet du hanterar minnet

Förr, när jag hade Windows XP, fanns det en speciell ikon för att säkert koppla ur USB-minnen mm. Denna ikon hade samma slumpmässiga betende som Windows själv, genom att den fanns där ibland och var borta vid andra tilfällen. En "hacker" påstod att man kunde strunta i att koppla ur säkeret. Mitt dilemma var emellertid att samma ikon använde jag för att växla mellan den medleltid diskettenheten och CD-brännaren.
Genom att slå till och från datorn ett antal gånger kunde man få BINGO för då dök den lilla ikonen upp.
Detta är historia, men skall det verkligen fungera så?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-04 14:08
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Förr, när jag hade Windows XP, fanns det en speciell ikon för att säkert koppla ur USB-minnen mm.

OK, här kommer ett tionde sätt för säker urkoppling.
1. Stäng av din Mac!
2. Dra ut USB-minnet!

Funkar varje gång.;)

Ursprungligen av Homy:

OK, här kommer ett tionde sätt för säker urkoppling.
1. Stäng av din Mac!
2. Dra ut USB-minnet!

Ska vi börja rabbla sätt att stänga av den på också?

Eller, medan skivan är markerad, trycka kommando + E

Någon som kommer på ännu ett sätt?

Ursprungligen av Christofer:

Eller, medan skivan är markerad, trycka kommando + E

Någon som kommer på ännu ett sätt?

Det kanske räcker med dem 4? sätten för en ny switcher Med mac kan man oftast göra samma sak på ett flertal olika sätt. kanske en del i mac känslan att man kan välja vad man själv tycker funkar bäst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-13 17:50

He, he! Elakingen i mig kan inte låta bli att ange ett till: Markera skivan och välj "Mata ut" i Arkiv-menyn. (Samma sak som Christofer skrev men utan kortkommando.) Det är för övrigt denna metod som datorn tipsar om om man drar ut USB-minnet utan några förberedelser. Att datorn dessutom ger tips (ibland åtminstone) när man gör fel är något som jag tycker är superelegant och synnerligen "Macigt".

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 19:08

Gillar du terminalen så kan du också använda dig av unmount-kommandot i densamma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-26 21:55

Man kan avmontera och montera med Skivverktyg också. Och avmontera i Finder.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-06-04 01:21

Kan nu -i efterhand- konstatera att:

om man frågar i 99mac

Då får man verkligen svar...

Ha-ha! Ja...

På tal om det, jag tror att man kan avmontera enheter med hjälp utav Quicksilver...

Med andra ord så kan man göra det med "globala" tangentbordskommandon, musgester eller en kombination utav dem. Förutom AppleScript då såklart.

Nån som prövat röststyrning?

1
Bevaka tråden