Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vågade köpa PowerBook - gör du?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den är ju så vacker!
Powerbook 15" 1.67 512MB 80GB Superdrive

köpte denna igår på pc city, 16800 (exkl. moms) :- då fick man en ipod shuffle på köpet

Men jag har en liten fråga också.
Hur funkar det att han en bärbar dator "på" hela tiden. Är detta en dum idé eller funkar det alldeles utmärkt?

mvh
patric

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 16:51

Det funkar fin fint. När du inte ska använda den är det bara att stänga ner locket så går den i vila.

  • Medlem
  • Arboga
  • 2005-06-10 17:07

Köpte en sådan nyss jag också! Riktigt fin!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-06-10 17:20

Min Powerbook har varit igång 24 dygn i rad nu. Och det senaste året har den inte varit avstängd mer än 5-6 timmar och den mår finfint. Grattis till datorn förresten

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 18:21

jag vågar inte köpa en just nu.

bridell: men när man sätter datorn i vänteläge så stängs internet ner. det vill jag ju inte.

xtimmyx: hehe, tack! 5, 6 timmar på ett år. det är inte dåligt

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-10 19:48
Ursprungligen av DaPhox:

jag vågar inte köpa en just nu.

Fegis.

Själv är jag väldigt sugen på 15"-aren (så småningom). Har en TiBook Rev A (500) som verkligen varit( är?) bra, men den börjar kännas trött rent "makaniskt" och skärmen är helt enkelt inte bra längre. Men den har verkligen använts mycket under sina nu fyra år. Kommer hänga med ett tag till nu när jag mest sitter med Minin och ACD 20" (därav skillnad i skärmupplevelse...)

Har en känsla av att Alu 15, fortfarande efter iNtel-bomben, är en rackarns bra dator!

Men den är ju inte gratis.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 19:57

Jag har en gammal 15" Compaq Presario-skärm till min PM G4.
Undrar om jag vågar köpa en Apple 17" CRT?
Eller om jag ska gå på en platt skärm redan nu?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-10 20:23
Ursprungligen av Macus:

Jag har en gammal 15" Compaq Presario-skärm till min PM G4.
Undrar om jag vågar köpa en Apple 17" CRT?
Eller om jag ska gå på en platt skärm redan nu?

Nja. Jag råder dig att avvakta. Det kommer större skärmar i slutet av 2008, vänta tills dess. Eller till 2009, då de värsta barnsjukdomar i Rev A-skärmarna botats. (sk. "reboot").

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 20:29

Är större bättre?

Jag har även hört att man kan byta foten på skärmen, men reboot kräver väl att man lämnar in den till skomakaren?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-10 23:02

Jag vågade!!! Har precis fått min Powerbook 12"

Köpt min andra 12"

Är inne på min andra 12"

Förstår inte varför ni tvekar?

Inga virus och äkta bärbar inte släpbart kärnkraftverk.

Littlefeet

Jag kanske vågar snart. Men vågar jag? Hjärtat säger ja, hjärnan säger mja. Men jag viiiilll!

bara köp!

Min PB12" rev A har varit på 95% av tiden de senaste 2 åren ! Självklart sover den nattetid men används at antal timmar per dag. Av dessa 95% har den varit kopplad till elnätet ca 75%

Fick byta HD efter drygt ett år men det är ett känt fel på denna modell - kör hårt !

/

Om det nu kommer en helt ny generation Macar om ett år och man inte är i omedelbart behov av en ny så kan man väl lika gärna vänta.
Det här snacket om att dom gamla macarna inte ska falla i värde tror jag inte en sekund på.
Det är mest för att handeln inte ska tappa försäljning.
Givetvis kommer ett gammalt system att tappa i värde.

Våga vänta?

Enligt apple (http://www.apple.com/pr/library/2005/jun/06intel.html) kommer det att vara klart med intel i macarna först i slutet av 2007, så har man behovet innan dess är det lika bra att köpa nu.

Det är inte tal om ett År av vänta utan snarare 2,5 År.

Littlefeet

Ursprungligen av littlefeet:

Enligt apple (http://www.apple.com/pr/library/2005/jun/06intel.html) kommer det att vara klart med intel i macarna först i slutet av 2007, så har man behovet innan dess är det lika bra att köpa nu.

Det är inte tal om ett År av vänta utan snarare 2,5 År.

Littlefeet

" WWDC 2005, SAN FRANCISCO—June 6, 2005—At its Worldwide Developer Conference today, Apple® announced plans to deliver models of its Macintosh® computers using Intel® microprocessors by this time next year, and to transition all of its Macs to using Intel microprocessors by the end of 2007. "

MMM undrar hur du läser för vad jag kan se så ska delar av datorerna redan ha intel vid sommaren 2006 och resterande senast 2007. Detta enligt din länk!

Om jag inte minns fel så skulle bärbart och Mac Mini och eventuellt iMac bli de första med intel Cpuer.

De bärbara skulle redan komma till sommaren 2006!

  • Medlem
  • 2005-06-11 14:37

jag vågade precis beställa 12" powerbook...men hur länge tar det innan jag får hem den till mig om jag beställde i fredags (10 juni) tror ni?

Jag har haft min PB 15" 1.67 i en vecka nu. Superdator.. Synd bara att alla helt plötsligt blev tokoroliga och inte vill köpa min gamla pärla (ibook 12" G4 800Mhz).. Konstigt vad rykten om hur macar kanske ska se ut om 2 år, kan göra med folk.

Beställde min första mac i förrgår, en ny PB 12". Om jag ska vara helt ärlig vore det lite trist om de kommer ut med uppdaterade modeller snart ...men men, vad ska man göra. Man kan ju inte alltid gå runt och vänta och oroa sig.

Edit: Såg just inlägget ovan. Det stämmer in rätt bra på mig!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-06-11 16:07

Jag beställde precis en iBook 12" 1.2 till min fru. Har en iBook 12" 600 och en PB 15" 1.5 sedan tidigare. Jag beställde även en Airport Express att ha till stereon i köket så nu slipper jag flytta runt den från vardagsrummet. Känns slött o bra, för mig alltså:)

Ur en psykologisk syn så låter det som alla i denna tråd försöker att övertala sig att de gjorde ett bra köp fast att de egentligen skulle vilja ha en av de nya datorerna men tiden är för lång. Det andra problemet är köp begäret är allt för stark där av denna hets till vilja att övertyga sig själv och andra att man har gjort ett bra köp!
Sedan att utmana andra till att köpa en dator är en annan tanke till att man inte vill vara ensam alternativa inte vill att de som kunde vänta in de nyare intelMac inte ska ha bättre maskiner en den man har nu. Det är en backrunds effekt av att vilja ha det senaste.

Köpet i sig själv kan vara ett mycket bra köp idag men inte imorgon!

  • Medlem
  • 2005-06-11 16:30

asså, fattar inte va folk hetsar upp sig för, allt i macvärlden är anpassat för ppc idag, så jag anser att powerbook köp idag är bästa man kan göra. ppc kommer förmodligen fungera bästa 2 år frammåt pågrund av att alla inte kommer konvertera sina program direkt, tar tid innan macfolk hunnit utnyttja x86 fullt ut på samma sätt som man utnyttjar ppc idag, dessutom kommer för många ha ppc macar för att man ska kunna ignorera dem, inte många som köper ett program om det bara är skapat för x86 om 2 år

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-11 21:43

Vem bryr sig om vad som kommer imorgon? Man kan vakna upp hos Sankte Per redan ikväll om man har otur.

-- Patrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-12 21:20
Ursprungligen av Poopster:

Vem bryr sig om vad som kommer imorgon? Man kan vakna upp hos Sankte Per redan ikväll om man har otur.

-- Patrik

Nu är det säkert flera här som inte vågar gå och lägga sig utan sin PowerBook ikväll.

:rolleyes:

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-07-26 22:18
Ursprungligen av Snooze:

Vem bryr sig om vad som kommer imorgon? Man kan vakna upp hos Sankte Per redan ikväll om man har otur.

Så sant, så sant.
Själv köpte jag min BP 15" i november förra året, och jag ångrar mig inte en sekund.
Skitsamma att jag fått 1,67 och "rörelsemojjen" om jag väntat.
Jag ville ha datorn där och då – och fortfarande är den min allra bästaste vän.

  • Medlem
  • 2005-06-11 21:58

men hörni, om jag beställde en igår, standard konfig, när kan man få den hem tror ni? pb 12"

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-06-11 23:47

Fick min 12" för 4 dagar sedan. Tog precis 2 v från beställning. och den är alldeles, alldeles....underbar!

  • Medlem
  • 2005-06-12 00:44

uscha, står inte ut, 2 veckor?! UÄÄÄ!

Bevaka tråden