Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen installeras parvis?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en dp G5 1,8GHZ PM med 1GB RAM uppdelat på två minnesplatser. Jag tänkte köpa till antingen 1 eller 2 GB RAM till. Det jag undrar är: stämmer det att man måste "installera minnena parvis", alltså ska jag ha 1GB till så måste jag köpa två 512:or?
Låter helkorkat i mina öron. Jag kan ju inte utöka med mer minne i framtiden om alla minnesplatserna fylls upp med det dubbla bara för att man måste installera dem parvis.

Någon kunnig som kan förklara varför detta är ett måste?

VARFÖR det är så vet jag dessvärre inte. Däremot är det helt klart att det ÄR så: det står i klartext i manualen. Säkert har det med den interna arkitekturen att göra.

Köp Du två st 1 GB först som sist! Då har du redan en anständigt välbestyckad maskin och dessutom plats kvar att utvidga ytterligare i framtiden. Men de här burkarna är noga med att man inte köper vilka "noname"-minnen som helst. AppleStore är alldeles för dyra; sist jag köpte var Macoteket konkurrenskraftiga, och deras minnen garanteras fungera.

Det är för att du ska kunna få 128bitars minnes adressering kallas också Dual channel. Annars har du bara 64bitars adressering.

Ursprungligen av Tjacke:

Det är för att du ska kunna få 128bitars minnes adressering kallas också Dual channel. Annars har du bara 64bitars adressering.

Ok. Gäller inte samma sak i PC-datorer då också eller det är bara Macar det gäller?

Precis samma gäller för PC datorer, Apple kallar tekniken för 128bit *nånting* och Intel/AMd kallaar det för Dual Channel.

Ursprungligen av Tjacke:

Precis samma gäller för PC datorer, Apple kallar tekniken för 128bit *nånting* och Intel/AMd kallaar det för Dual Channel.

Där ser man. Tackar!

Är det någon som vet om det spelar ngn roll om man sätter ett par med större minnen i ett senare par slottar?

Det där lät krångligt!

det finns fyra par minnesslottar 1,2,3,4
I min burk sitter det fyra st 256 Mb i par 1 och par 2
Jag har alltså 1 GB RAM
Nu är det dags för mer och jag har beställt två 512 MB minnen.
Är det bara att sätta dessa i det tredje paret eller ska jag flytta på första paret och sätta de största där?

- Slice -

Det spelar ingen roll, men du kan göra det ifall du vill. Placebo imho.

Den här tekniken fanns redan när 7500-9600 Macarna kom ut. Vet inte om skälet var det samma då dock. Det kallades för Interleaving då. När sedan G3'orna kom så frångick Apple tekniken av någon anledning och man gjorde det möjligt att installera en minnesmodul i taget.

Precis Cogito, och när G3'orna kom så spelade det officiellt ingen roll i vilken ordning man satte minnena. Men faktum är att många G3 och G4 krånglade om det satt ett mindre minne i första slotten och sedan fyllde man på med större.
Man fick byta plats på dem så att det största satt först och så vidare.
Det var det jag undrade om det var någon som vet fortfarande gäller på nya G5 där minnena skall monteras parvis?
Enlligt Apple så ska det inte spela ngn roll, men så sa man om G3 också.

- Slice -

Iden är att det går dubbelt så fort att ha 2 identiska minnen bredvid varandra, för när man lagrar något så adresseras båda minnerna och man sparar hälften i varje.

http://en.wikipedia.org/wiki/Interleaving
"Interleaving in computer science is a way to arrange data in a noncontiguous way in order to increase performance."

RAM-RAID

//Mikael

Ungefär så kan man förklara det, dock så inte det igentligen RAID. RAID 0, vilket man kan jämför med 128 bits/ Dual channel är ju i själva verket en "striping" av informationen. RAID skapades för att på ett billigt sätt få "Redundant"(?), vilket man åstakom med att köra "mirroring" med 2st billiga diskar. Sen kan du också köra Striping och mirroring tillsammans dvs RAID 5. Men enligt min så är inte den s.k. RAID 0 en form av RAID.

Lite offtopic kanske, och defenetivt luddigt skrivet. Men jag tror ni förstår min poäng

Kom ihåg att du, förutom samma typ, även måste ha samma revision. På askarna som Kingston-minnen ligger i står det ett namn (chipstillverkare) längst ner till vänster. Det ska vara samma på båda minnena. Kör sen hårdvarutest och kolla att revisionen är densamma, det står vid data för minnena i testet. Körde 512:or med olika revision och Tiger funkade sk*t tills jag bytte ut modulerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-26 18:34

Går det att köra med bara ett minne om man behöver?

Misstänker att något av mina två 512 krånglar och skulle vilja ta ut ett i taget för att kolla om problemen försvinner. Är det möjligt att köra med bara en 512a?

Senast redigerat 2005-08-09 00:02
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-05-25 07:17

Tar upp den här tråden. Jag har precis beställt en 1gb-modul till min PB och det sitter redan en 512mb-modul i. Är det värt pengarna att köpa ytterligare en 1gb-modul, dels med tanke på de extra 512mb, dels med tanke på att minnena fungerar bättre parvis? Behöver mer minne främst pga stora psd-filer.

1
Bevaka tråden