Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD-trailers / PB 1.5GHz / 20" Cinema

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,

Jag har beställt en ny Powerbook 12" 1.5GHz och är lite nyfiken på HD-formatet ...kommer min PB att ens orka spela upp en Quicktimefilm i HD-upplösning?
Om den gör det blir jag riktigt imponerad ...och undrar i så fall vidare, klarar den av att spela upp samma film ut på en 20" Cinema?

På den här sidan står det följande:

"The advanced H.264 codec makes it possible for QuickTime 7 to play back high-definition video on a personal computer without additional hardware required. However, you'll still need a G5 system to display so much media."

http://www.apple.com/quicktime/hdgallery

Happ. Så vart det ja. :/

  • Medlem
  • 2005-06-11 19:18

Mindre resurskrävande spelare kan lyckas bättre än Quicktime. På PC kan man spela filer, som inte funkar i Windows Media, på rätt kassa datorer om man väljer Media Player Classic. Vet inte om det gäller på Mac, men chansen finns.

Du kommer att kunna se film på fullskärm med maskinen men troligen inte HD-film kodad med H.264. HD-film som börjat dyka upp på nätet är oftast kodad med divx. Vet inte om det är mindre resurskrävande iofs...

Min windowsburk på 2.4GHz och med ett Nvidia Quadro 2 Pro klarar i alla fall inte att spela upp de nya HD-trailersarna ens i storlek 1:1. Så det hade väl varit lite för bra för att vara sant att kunna spela upp HD/h.264 på fullskärm med en PB 12"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 09:37

Mja. h.264 genom QuickTime funkar riktigt dåligt på PC än så länge.

Min Dual G4/500 fixar med nöd och näppe 480P klippen, detsamma gäller för min PowerBook G4/867. 480P är snarare dagens TV-format, jämfört med 720P eller 1080P som klassas som HD.

Vad jag testat, och funkar fint, är att konvertera 720P media till QuickTime JPEG vilket ger en fil som är c:a 10-15% större än h.264 men kan spelas upp på en sketen Dual G4/500. Kvalitén är jävligt bra den också trots en ytterligare konversion.

Hoppas verkligen Apple lyckas optimera h.264 lite mer alltså, det krävs mycket idag för att komprimera och spela upp det - mer än motsvarande teknologier från MS skulle jag säga.

Men ja, nej, du kommer troligen INTE kunna spela upp HD-trailers på din PowerBook om du inte konverterar dem först till mindre CPU/GPU-krävande format.

1
Bevaka tråden