Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vi inte fick se på WWDC - steg 4

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 00:16

Jag har kommit över hett material från en mycket trovärdig källa och känner mig riktigt bekymrad. Tydligen har videoströmmen från WWDC censurerats och de som såg Keynoten belagts med tystnadsplikt om den verkliga nyheten. Se bild.

Citat:

- We wan't you with us on this from this moment. Every developer will get the opportunity to rent an own apple-dual-button-scrolling-mouse for just $99.
- Just look how easy to scroll down pages in Safari: Boom !
- We think this is an awesome product and really looking forward to presenting this to our customers, Jobs said to the stunned crowd

Unconfirmed rumors tell that the mouse is developed by Logitech

OM detta stämmer känner jag mig såväl bekymrad som förådd. Hur kan Steve - som jag trodde var vår vän - göra så här mot oss!?
Som tur är finns tid att hitta alternativa lösningar, men jag funderar redan nu på att helt sluta använda datorer.

Edit: + citatet

Senast redigerat 2005-06-11 14:23

Tror inte på det.

Om det skulle vara sant så hoppas jag att apple behåller enknappsmusen som ett alternativ, för jag har prövat alla sorters möss med olika knappar och scroll men tycker att enknappsmusen är den jag arbetar bäst med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 00:28

Såklart att detta är ett skämt.
Bilden från Keynoten är ett montage...

Skriver detta så att ingen skulle få för sig något annat.

Om det är tidsplanen för införandet av tvåknappsmus som står under bilden så tror jag nog att vi alla har tid att förbereda oss på det oundvikliga. Alternativt får du väl bunkra enknappsmöss Michael. Köper du en om året fram till 2036 så har du väl så att du klarar dig en livstid.

Ursprungligen av ohennig:

Om det är tidsplanen för införandet av tvåknappsmus

Du menar väl roadmapen?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Du menar väl roadmapen?

Självklart. Jag är så skadad av svenskan att jag inte förmår mig använda ett korrekt språk.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 00:33

Öhh. Jo, det är ett skämt. Trodde liksom att det framgick...
Bilden har jag gjort själv (snabbt)
:rolleyes:

Ursprungligen av Micke F:

... men jag funderar redan nu på att helt sluta använda datorer.

Bra skäl! Själv tänker jag helt sluta köra bil eftersom Volvos nya ratt är så ful.

Hur många var de i publiken? Drygt 3,000 har jag för mig. Visserligen finns det bland dessa utvecklare folk som snabbt sprider varenda utvecklarbuild av Apples OS på nätet, och som redan skickat ut mycket detaljerade beskrivningar på hur de nya utvecklarmaskinerna är uppbyggda (vissa har t.o.m. varit inne och hackat i BIOS redan och spridit resultatet, så att deras piratdragna kopior av 10.4 för Intel snabbare ska kunna installeras på Windows-nördarnas hembyggen), men när Steve Jobs ber dem att hålla tyst om att Apple inte kan få fram en tvåknappsmus förrän om drygt 30 år (de är ju så oerhört svåra att konstruera), då tiger förstås allihop, eftersom de inser att de annars kan skada Apple - och det skulle de ju aldrig vilja göra...

Swooosh - ljudet från en missat skämt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 01:22
Ursprungligen av rickarderik:

ser man inte att detta är ett montage så...

... är det ett rejält överbetyg på min PhotoShop-kompetens, eller så är det seeeent på fredag kväll!

Jag avstår från att försöka förklara vad jag trodde skulle uppfattas som uppenbart svammel...
Det känns lite för, tja, uppenbart...

Men kanske spelar även där den sena timmen in? God natt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 01:25

Lite kul...

Ånej!

Detta får inte vara sant! Hur kan Apple svika oss så?!!
Vad kommer att hända med prisena på de nuvarande mössen?
Jag hade tänkt att köpa en ny mus igår men nu är jag glad att jag inte gjorde det.
Nu kommer musmarknaden att helt dö fram tills 2038, för vem vill ha en mus som blir omodern om 33år?

Fast jag har en MYCKET trovärdig insiderkälla som säger att det är en-knapps-mössen som överger Apple och inte tvärt om.

/Martin

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 01:40
Ursprungligen av Martin_Nordin:

Ånej!

Detta får inte vara sant! Hur kan Apple svika oss så?!!
Vad kommer att hända med prisena på de nuvarande mössen?
Jag hade tänkt att köpa en ny mus igår men nu är jag glad att jag inte gjorde det.
Nu kommer musmarknaden att helt dö fram tills 2038, för vem vill ha en mus som blir omodern om 33år?

Fast jag har en MYCKET trovärdig insiderkälla som säger att det är en-knapps-mössen som överger Apple och inte tvärt om.

/Martin

Många är också förvånade att Apple inte valt att använda 38 knappar, då det är standard på de flesta fjärrkontroller. Analytiker tror dock att det har att göra med att man inte vill stöta sig med filmindustrin.

Saken är som sådan, att Apple tänker ersätta musen med "Steve Jobs™ Virtual Distortion Reality Googles"© som kopplas in direkt på hjärnbarken. En källa från Boden har bekräftat att det finns i Apples labb.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-11 11:13
Ursprungligen av Christopher Anderton:

En källa från Boden har bekräftat att det finns i Apples labb.

Du menar väl IBMs labb...

  • Medlem
  • 2005-06-11 08:04

Det skojigaste är ju att vissa faktist inte fattade skämtet föprst

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 09:08
Ursprungligen av maco:

Det skojigaste är ju att vissa faktist inte fattade skämtet föprst

Vilket skämt?
:eek:

-Bosse

vilka var det som inte fattade?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 11:53

det här en av de mest ironiska inläggen jag läst på länge här på 99mac.

/Jonas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-11 13:47

Jag har hört att de stora programvaruhusen (speciellt MS och Abobe) har gått ut med att de ska leverera fat binaries till sina proram så att de kommer att kunna köras med både en och tvåknappars möss!
Den som precis investerat i en dyr och fin enkanppsmus kommer alltså att kunna använda den ett tag framöver också.

Eeeh... okeeej. Kul/konstigt skämt

Va'då enknappsmöss till Mac? Jag konverterade till en Microsoft Intellipoint (ve och fasa) flerknappars med tilt, för ett år se'n, och har aldrig haft en lika bra mus tidigare, trots att jag provat otaliga Applemöss - inkl puckade pucken - och Logistics flerknappars. Så enkelt var det med enknappsmusens hädanfärd!

Ursprungligen av Krister/AKL:

Va'då enknappsmöss till Mac? Jag konverterade till en Microsoft Intellipoint (ve och fasa) flerknappars med tilt, för ett år se'n, och har aldrig haft en lika bra mus tidigare, trots att jag provat otaliga Applemöss - inkl puckade pucken - och Logistics flerknappars. Så enkelt var det med enknappsmusens hädanfärd!

Krister, håll dig till ämnet. Det här är en högst ironisk tråd. Inga seriöst menade inlägg tack.

  • Avstängd
  • 2005-06-11 19:46

inga personangrepp tack, allra minst av moderatorer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-11 19:50
Ursprungligen av fitzy:

inga personangrepp tack, allra minst av moderatorer.

Jag förstod precis allt i denna tråden (inklusive ironin) fram till detta inlägget.

Senast redigerat 2005-06-11 21:20
  • Avstängd
  • 2005-06-11 20:41
Ursprungligen av xevve:

Jag förstod precis allt i denna tråden (inklusive ironin) fram till och med detta inlägget.

Grattis.

Ursprungligen av Micke F:

Jag har kommit över hett material från en mycket trovärdig källa och känner mig riktigt bekymrad. Tydligen har videoströmmen från WWDC censurerats och de som såg Keynoten belagts med tystnadsplikt om den verkliga nyheten. Se bild.

OM detta stämmer känner jag mig såväl bekymrad som förådd. Hur kan Steve - som jag trodde var vår vän - göra så här mot oss!?
Som tur är finns tid att hitta alternativa lösningar, men jag funderar redan nu på att helt sluta använda datorer.

Edit: + citatet

Helt otroligt! Hur kan Apple göra så här! Här har jag pratat om hur överlägsen en knapp är mot flera knappar. Det är som en spark i ansiktet.

Det fattar väl alla att det inte går att använda mer än en knapp! Fler knappar är ju förvirrande. När ska man till exempel använda högerklick och när ska man använder vänster?. Att dessutom dubbelklicka både till höger och vänster! Det fattar väl vem som helst att det inte går för sig. Lägger man dessutom till en scroll så hämmar det produktiviteten till den grad att det blir som att jobba i Windows.

Nä usch Apple. Nu ska jag lägga av med Apple och gå över till penna och papper. Där slapp man möss helt och hållet.

Till 99mac: Jag kommer att posta brev med inlägg hit till 99mac och jag hoppas ni kan skriva in dem åt mig. Jag vill också ha utskrifter på alla inlägg och trådar skickade till mig så att jag kan delta i debatterna. På så sätt hoppas jag kunna påverka Apple att behålla en knapp!

Uppfattat - att Du vill, alltså.

Ursprungligen av Simonsj:

Till 99mac: Jag kommer att posta brev med inlägg hit till 99mac och jag hoppas ni kan skriva in dem åt mig. Jag vill också ha utskrifter på alla inlägg och trådar skickade till mig så att jag kan delta i debatterna. På så sätt hoppas jag kunna påverka Apple att behålla en knapp!

Den möjligheten kommer i vårt Ultra Guld-medlemsskap som lanseras med 99mac v6. Det kommer dock att kosta lite mer än nuvarande plus/pro eftersom vi ska betala en heltidstjänst för in- och utskrifter. Men ju fler som hakar på detso billigare blir medlemsskapet, tills vi når den punkten där vi måste nyanställa. Då blir det genast dyrare igen.

Posten borde väl ha nån gammal OCR-scanner som ni kan köpa in? Sen är det ju bara att skriva ut papper som ser ut såhär:

|_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|

|_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_| |_|

osv..

Bevaka tråden