Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker enkel instruktion: VNC via SSH från PantherPB till TigerMacMini

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 02:33

Ärade hjältar!

Har sökt febrilt här efter en enkel intruktion. Har även kikat på MacOSHints, och ett gäng andra forum utan att få det att fungera.

Följande har jag:
Fiber ut->BredBandsBolagets route (för IPtelefonin)->Dlink624+ (med brandväggen öppnad för ssh)->MacMini och PowerBook (när den är lokal).

Fast MacMini med Tiger (ethernet)
OSXvncServer
Brandväggen på datorn av (har ju routern/switchens brandvägg mellan)

Rörlig PB Panther:
med VNCViewer och/eller Chicken
SSH Tunnel Manager

Kan ansluta lokalt via VNC. Kan ansluta från PBn till MacMinin vias ssh med terminalen eller x11 utifrån (är dock terminal-analfabet, så kan inte göra nåt mer än att komma in på den). Har försökt koppla in sshtunneln, vilket som sagt funkar. Men vad jag än skriver i VNCklienterna (localhost, xxxx.local, xxx.168.0.xxx - allt mer rätta portar), icke nån framgång.

Fråga: Hur exakt ska man göra för att kunna ansluta via VNC (jag behöver ett grafiskt gränssnitt för att trivas) när jag är på resande fot. Finns det en instruktion att följa, ett säkert sätt?

Vilken port har du skapat tunneln på? På vilka portar har du VNCServer inställd att svara? Default är 5900.

- I TunnelManager anger du under Host de uppgifter du använder för att lyckas ansluta med SSH. (Host, username och password)
- Under Tunnel Setup -> Local Side skapar du en ny anslutning där den lokala porten är 5900 (på din PowerBook) och remote host är localhost, som då alltså syftar på MacMinin. Och det sista Port-fältet sätter du också till 5900 (MacMinin igen).

Nu bör all trafik som kommer lokalt till port 5900 på din PB skickas krypterat till MacMinins port 5900. Så nu återstår bara att:

- I VNC-klienten skriver du localhost som värd och ser till att den använder Display 0 (annars kommer portnummret att ändras)

  • Medlem
  • 2005-06-08 18:14

Jag gör så här, med standardporten 5900 som Henrix säger ovan:

I terminalen, kör:

ssh -L 14000:127.0.0.1:5900 datorn-hemma.com

Du får skriva in ditt lösen, och så är du uppkopplad. Stäng inte detta fönster, då bryts
tunneln.

Nu tunnlas allt från port 14000 på den lokala maskinen (127.0.0.1) till port 5900 på datorn-hemma.com.

Jag hade problem med att ange "localhost" istf. 127.0.0.1 -- det kan vara ett tips kanske.

Jag har en router hemma som forwardar port 22 till min mac mini som kör OSX VNC server.
Brandväggen på datorn måste vara öppen för port 22 och 5900.

I Chicken of the VNC:

Host: 127.0.0.1
Port: 14000

Det skall vara allt. Klicka "Connect".

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 23:46

Hendrix: Tusen tack - nu funkar det utmärkt!

Tack även du Pappa! Jag fick det inte att fungera med ditt sätt, men tack för beskrivningen. Om det kan vara av intresse så beskriver jag vad som händer, dock behöver jag inte svar. Skriver mest ifall du skulle vilja veta. Det slår ut som följer:

Allt går finfint fram till VNC.

Jag kommer in med SSH, men inte via VNC. Om jag öppnar upp brandväggen på port 14000 ut och vidarebefodrar den till 5900 lokalt så funkar det förstås, men då funkar det utan ssh och med andra ord helt öppet fritt för alla att testa sig in.

När jag testar med localhost tar det bara väldigt lång tid (badboollen) för att sedan avslutas med Connection Error (Exception connecting to localhost:14000:(null)) i VNC och med Chicken fick jag även ett terminalmeddelande: "channel 3: open failed: connect failed: Operation timed out". Om jag testade igen: "channel 4: open failed: connect failed: Operation timed out" Sedan 3 igen och sedan 4 osv.

Har provat med allt från 127.0.0.1 och localhost, till mitt Rendevouz (eller bonjour)-namn (xxxx.local) och lokala ipnummer samt routerns "IP". Alltid: " "Exception connecting to laban.local:14000:
Operation timed out"

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 23:48

Förresten :får man fråga vad just 127.0.0.1 kommer ifrån. Jag trodde det var 192.168.0.1 som gälde för mig först (D-link routern), men localhost är alltså alltid 127.0.0.1 oavsett router?

Ursprungligen av ReSign:

Förresten :får man fråga vad just 127.0.0.1 kommer ifrån. Jag trodde det var 192.168.0.1 som gälde för mig först (D-link routern), men localhost är alltså alltid 127.0.0.1 oavsett router?

127.0.0.1 är localhost, datorn du sitter vid, så det är korrekt uppfattat.

1
Bevaka tråden