Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka Apple/Intel produkter får vi se?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 22:30

Att Apple själva är switchers är nog något som förmodligen är väldigt bra för Apple, men man börjar fundera på vilka produkter som ligger i deras pipline nu efter detta?
Kommer det en Powerbook G5,, eller vad kommer prylarna att heta i fortsättningen??

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-06-07 22:32

Vi kanske får se en Powerbook Centrino istället för PowerBook G5

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-08 00:00

Om man tittar på en del av de rykten som gått under senare tid så är dessa några som jag tror på...

* Handdator (har de inte redan sammarbete med hp på iPod?)
* Bärbar multimedia-maskin (typ iPod med stor skärm och kan spela film)
* Mediacenter HTPC (med mac mini som HDTV-uppspelare?)

Sen har det även pratats lite om laptop med touchskärm och skrift-igenkänning - men det kan lika gärna ha vart för handdatorn...

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 06:39

Vad sägs om Mac OS X för Intel-baserade PC-datorer?

Steve var ju noga med att poängtera att Leopard kommer ut ungefär samtidigt som Longhorn.

Apple ser nog en enorm potential i att sälja programvara och innehåll till befintliga PC-användare. Speciellt efter försäljningsframgångarna med iPod och ITMS.

Nu är det dags att ta nästa steg.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 08:27
Ursprungligen av Macus:

Vad sägs om Mac OS X för Intel-baserade PC-datorer?

Steve var ju noga med att poängtera att Leopard kommer ut ungefär samtidigt som Longhorn.

Apple ser nog en enorm potential i att sälja programvara och innehåll till befintliga PC-användare. Speciellt efter försäljningsframgångarna med iPod och ITMS.

Nu är det dags att ta nästa steg.

en av fördelarna med att Apple har haft koll på både hårdvara och OS är att det blivit lättare att få det hela att hänga ihop. skulle Apple, som Microsoft, försöka supporta alla möjliga olika 3dje parts moderkort och annan hårdvara, är jag inte säker på att de lyckas så värst mycket bättre än Microsoft.

iofs skulle man kunna 'rekommendera' viss intel-baserad hårdvara. men ostabiliteten som följer av att låta intel-OSX köra på vilken hårdvara som helst, skulle nog skada OSX image.

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 08:56
Ursprungligen av Macus:

Vad sägs om Mac OS X för Intel-baserade PC-datorer?

Steve var ju noga med att poängtera att Leopard kommer ut ungefär samtidigt som Longhorn.

Apple ser nog en enorm potential i att sälja programvara och innehåll till befintliga PC-användare. Speciellt efter försäljningsframgångarna med iPod och ITMS.

Nu är det dags att ta nästa steg.

Steve har sagt att de kommer se till att OS X inte skall gå att installera på en vanlig PC.

Skulle man kunna köra OS X var som helst, skulle man förstöra det perfekta eleganta och framförallt fungerande helhetskoncept som Apple har byggt upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 09:00

Egentligen borde väl Apple inte alls ha kvar någon "PowerMac" och "PowerBook"-serie, eftersom de namnen från början kommer av att de hade PowerPC-processorer.

Antagligen kommer kommande datorer att heta G6 och inte "Centrino" eller "Pentium". De döper ju alltid om processorn för sin egen marknadsföring – G5 heter ju egentligen PPC 970.

Ursprungligen av Rajje:

Egentligen borde väl Apple inte alls ha kvar någon "PowerMac" och "PowerBook"-serie, eftersom de namnen från början kommer av att de hade PowerPC-processorer.

Fast det är ju inte riktigt sant. Powerbook har apple alltid kallat sina notebooks, redan då de introducerade typ Powerbook 100, med 68000 processor och svartvit skärm för dö längesen. De kan gott få fortsätta att heta så, även med intel inside! Däremot fanns inte iBook före powerPCns tid, men det kvittar ju lika.

/Martin

Ursprungligen av Rajje:

Egentligen borde väl Apple inte alls ha kvar någon "PowerMac" och "PowerBook"-serie, eftersom de namnen från början kommer av att de hade PowerPC-processorer.

Antagligen kommer kommande datorer att heta G6 och inte "Centrino" eller "Pentium". De döper ju alltid om processorn för sin egen marknadsföring – G5 heter ju egentligen PPC 970.

Ja, eller så kanske vi får se fler "X"-produkter, á la Xserve, kanske en Xbook?

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-08 09:15

En sak som känns rätt så säker är ju att det kommer komma nya produkter och det ganska snart, jag tvivlar på att Apple kommer att låta bli att släppa något innan Juni 2006 då de nya Intel maccarna kommer. Ett helt år utan nya produkter eller uppdateringar (=försäljning) låter som en dålig idé.

[Onödigt vetande]
Powerbook har Apple betalt dyrt för... de anlitade en av världens dyraste varumärkes designers för att ta fram ett namn på deras bärbara maskiner.
Han presenterade till slut: Powerbook.
Han har även kommit på namn som Pentium och många andra namn men jag kommer inte på vilka just nu.
Samma kille anlitades sedan av Icon Medialab för att hitta på ett nytt namn för företaget som skulle gälla över hela världen... då kom han fram med ett namn som var slang för prostituread i Spansktalade länder... då fick han sparken.
[/Onödigt vetande]

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 09:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

[Onödigt vetande]
Powerbook har Apple betalt dyrt för... de anlitade en av världens dyraste varumärkes designers för att ta fram ett namn på deras bärbara maskiner.
Han presenterade till slut: Powerbook.
Han har även kommit på namn som Pentium och många andra namn men jag kommer inte på vilka just nu.
Samma kille anlitades sedan av Icon Medialab för att hitta på ett nytt namn för företaget som skulle gälla över hela världen... då kom han fram med ett namn som var slang för prostituread i Spansktalade länder... då fick han sparken.
[/Onödigt vetande]

Vet ni vad det är för skillnad på att vara prostituerad i Spanien och IT-konsult?

Svar: Olika språk.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

[Onödigt vetande]
Samma kille anlitades sedan av Icon Medialab för att hitta på ett nytt namn för företaget som skulle gälla över hela världen... då kom han fram med ett namn som var slang för prostituread i Spansktalade länder... då fick han sparken.
[/Onödigt vetande]

Det var väl inte David Placek själv som jobbade åt Icon utan bara någon från hans företag Lexicon Branding? Och skälet till att de inte gjorde en stor undersökning av det valda namnet var väl att Icon valde att inte köpa den tjänsten och därmed sköt sig själva i foten?

Jag skulle tro att nästa generation kommer att heta G6, t.ex Power Mac G6 av ett antal skäl:

1. Apple har börjat (sedan G3/PowerPC 750) att använda produktnamnet "Generation" på sina produkter. G3, G4, G5 etc. Annars hade vi nog fått "Power Mac 8700, 8800, 8900" eller rent av "Power Mac 970".

2. Sedan introduktionen av iMac och iBook har Power Mac gradvis övergått till att betyda "proffs, prestanda, utbyggbarhet" istället för att innebära "PowerPC-Mac" som det ju verkligen betydde i början då det enbart var maskiner med PPC-processor som kallades så.

Sedan har ju benämningarna arbetats in så ordentligt så därför gissar jag att nästa generation kommer att kallas G6 följt av G7 etc.

Kommande produkter lär således bli G6-versioner av datorerna, kompletterat med ett mediacenter och diverse handhållna enheter.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-10 19:46
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag skulle tro att nästa generation kommer att heta G6, t.ex Power Mac G6 av ett antal skäl:

1. Apple har börjat (sedan G3/PowerPC 750) att använda produktnamnet "Generation" på sina produkter. G3, G4, G5 etc. Annars hade vi nog fått "Power Mac 8700, 8800, 8900" eller rent av "Power Mac 970".

2. Sedan introduktionen av iMac och iBook har Power Mac gradvis övergått till att betyda "proffs, prestanda, utbyggbarhet" istället för att innebära "PowerPC-Mac" som det ju verkligen betydde i början då det enbart var maskiner med PPC-processor som kallades så.

Sedan har ju benämningarna arbetats in så ordentligt så därför gissar jag att nästa generation kommer att kallas G6 följt av G7 etc.

Kommande produkter lär således bli G6-versioner av datorerna, kompletterat med ett mediacenter och diverse handhållna enheter.

Har från säkra källor hört att iBook döps om till intelBook, iMac till intelMac, PowerBook till PentiumBook, PowerMac till PentiumMac.
Säkert. Jag lovar! Hörni. Det är sant. Lyssna då! Hallå!
:eek:

Jag kan tänka mig att G6 blir ett lämpligt namn, precis som Matts skriver. Det är ju en ny generation datorer det handlar om. Varumärkena iBook, iMac, PowerBook, PowerMac är så bra och så inarbetade att det är tveksamt att de tar bort dessa. Mac mini var visserligen ett avsteg som kanske antyder att de jobbar på nya namn (fast det kan å andra sidan bara ses som en flirt med iPod mini).

Å andra sidan: Eftersom Apple troligen kommer att börja Intelövergången i konsumentänden av sin produktportfölj kanske det skulle se konstigt ut om det kom en iBook G6 samtidigt som de säljer PowerMac G5.

Ursprungligen av Adrian B:

Å andra sidan: Eftersom Apple troligen kommer att börja Intelövergången i konsumentänden av sin produktportfölj kanske det skulle se konstigt ut om det kom en iBook G6 samtidigt som de säljer PowerMac G5.

Ja, och G-namnen har de haft i samband med namnen på en processorfamilj. Det började med PPC, och det kanske slutar med PPC..Det vet vi inte, men jag hoppas att de börjar med nya namn. Det vore konsekvent. Och Apple har ju tidigare varit bra på att få fram nya passande namn på sina prylar.

Det är ingen idé att försöka gissa vad de hittar på, om de nu byter namn.

Men det är så att uppgraderingen börjar med iBook och PowerBook under 2006? Det är ju relativt snart och de processorer som kan tänkas blir ?

Jag har iBook 1.07 GHz, och hade en viss tanke på en ny maskin under 2006, medans den gamla kommer att åka till andra sidan Atlanten för att kommunicera med från Sverige (Skype, iChat). Kommer detta att fungera mot de nya intel-maskinerna, tro?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 19:53

Vafför inte mini, midi och maxi?

Och iBook och pBook?

Ursprungligen av Macus:

Vafför inte mini, midi och maxi?

Ja, och så efti också

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-10 20:18
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och så efti också

En rappare Special Edition.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-10 20:20
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, och så efti också

iMac: plattskärm inbyggt, dvstft i

Tänk om man varit konsekvent från början och döpt burkarna till Macintosh 1, Macintosh 2... nu skulle vi vara uppe i Macintosh 227 eller nåt

Sannolikt lär G6 förbehållas Power Macen initialt, iBook och PowerBook lär antagligen i början ha en neutral beteckningen såsom "PowerBook 17" 4,0" eller "iBook 12" 3,5" sålänge Power Mac G5 finns kvar. Sedan lär beteckningen G6 införas.

Jag tror inte att Mac Mini skulle följas av t.ex Mac Maxi eller liknande.

En annan anledning att kalla de nya maskinerna G6 eller liknande är att det ökar tryggheten hos användarna, det skapar en känsla av naturlig utveckling. Att införa helt nya modellbeteckningar kan skapa viss oro så jag skulle tro att man håller sig neutrala.

Så det blir helt enkelt den sjätte generationens icke-68K-baserade Macar som lanseras.

G6:an kommer nog aldrig. G1 var ju den urspringliga PPC601, som återfanns i Powermac 6100. PPC603 och 604 var andra generationens power pc-propp (fanns det någon 602:a?). Först med G3 fick processorerna de "släktnamn" vi känner dem vid i dag.

Thomas_A: Du finns ingen anledning till oro. Så länge Skype spottar ur sig en en version för Intelmacar så kommer det att funka kanon. Gör de inte det så finns ju Rosetta som sköter emuleringen så att du kan köra dagens version av Skype på din framtida Intelbook.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-11 10:42

IBM PowerPC - G3 G4 G5
Intel - i6 i7 i8 i9 i10

Låter ju inte helt jävla konstigt eller?

1
Bevaka tråden