Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ™-tecken på just intel?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-10 12:20

Hej, en enkel fråga bara, varför använder ni ™-tecknet när det handlar om Intel? Exempelvis heter ett av forumen "Mac Intel inside™", medan inget annat forum har sådant tecken. På apples sida använder de ®-tecknet men då efter varje form av registrerat varumärke som macintosh, apple osv. Känns lite inkonsekvent att bara köra det på Intel. Upplys mig!

Vill samtidigt passa på att tacka för ett grymt forum som är starkt beroendeframkallande!

Mvh Felix

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 12:33

det är nog mest på skoj

Undrar om Apple kan förmå Intel att designa en snyggare "Intel Inside"-logga till den första Intelmacen...

Ursprungligen av Adrian B:

Undrar om Apple kan förmå Intel att designa en snyggare "Intel Inside"-logga till den första Intelmacen...

Det lär väl inte ske i första taget hehe...

  • Medlem
  • 2005-06-10 13:11

Jag tror inte apple kommer sätta på den nya loggan även om den är snygg!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 13:37

Intel är ett fantastiskt företagsnamn faktiskt. Just för att ordet betyder exakt samma sak som vad de gör. Sitter vid en PC just nu så jag kan inte dashboarda på Oxford-bibban å ge den exakta förklaringen men den kommer någon annan ändå posta snart om jag känner detta gigantforum rätt...

Och ja, absolut, Apple är också ett fantastiskt företagsnamn. Eller framför allt logga. It's all good!

Intel har väl registrerat frasen "Intel Inside" som ett varumärke, därav ™.

  • Medlem
  • 2005-06-10 13:50
Ursprungligen av ohennig:

Intel har väl registrerat frasen "Intel Inside" som ett varumärke, därav ™.

Jo, så långt kom jag också, fast det är väl sällan man ser ™-märket efter den frasen på andra sidor? Det är ju inte så att man sätter ut ®-tecknet heller efter mac och apple osv?

Intel™ har väl registrerat sin logga med ™ tecknet inkluderat. Då är det ju naturligt att använda det. Av samma skäl skriver jag iSight, inte Isight, iMac, inte IMAC. Jag försöker hålla mig till de "officiella" stavningarna och logotexterna.

Ursprungligen av leonardo:

Intel™ har väl registrerat sin logga med ™ tecknet inkluderat. Då är det ju naturligt att använda det. Av samma skäl skriver jag iSight, inte Isight, iMac, inte IMAC. Jag försöker hålla mig till de "officiella" stavningarna och logotexterna.

Jag håller med om att man bör hålla sig till de officiella stavningarna, av hövlighetsskäl om inte annat, så länge de inte strider helt mot normal skrivpraxis (om en firma skulle lansera en produkt som heter "som" med gemen begynnelsebokstav, så tänker jag definitivt kalla den Som, för annars blir en text om den produkten mycket förvirrande och svårläst.

™ och ® är däremot nåt helt annat - ett utslag av amerikansk paranoia.
En gång i tiden, när amerikanskt näringsliv var rena vilda västern och USA var världens största piratkopieringsland (nåt de numera helst inte vill låtsas om), så införde man en lag som innebar att man kunde fä lagligt skydd till sitt varumärke enbart om man varje gång det nämndes tillfogade symbolen ™ (trademark=varumärke) eller symbolen ® (registered trademark) efter själva varumärket.
™ betyder att man hävdar att man har ensamrätt till varumärket (oavsett om det är formellt inregistrerat eller ej), medan ® betyder att det är inregistrerat hos en myndighet.
Sedan några år tillbaka har amerikanska företag dock samma varumärkesskydd som man haft i Europa sedan 1900-talets början, och det skyddet är lika starkt oavsett om man petar dit ett ™ eller ® eller inte.
Det behövs alltså inte, men amerikanska advokater är mycket konservativa herrar och damer som säger åt sina kunder att de bör ha både svångrem och hängslen i alla lägen, och eftersom USA:s patentverkvisserligen klart säger att man inte behöver sätta ut nån symbol för att ha ett fullgott skydd, men samtidigt säger att det kan vara bra att peta in det för att klart upplysa eventuella varumärkestjuvar om att ens varumärke faktiskt är skyddat, så säger advokaterna till kunderna att sätta dit det "för säkerhets skull".
Dessutom tror jag att många i amerikansk företagsvärld tycker att det ser viktigt och pampigt ut.
Det finns definitivt ingen anledning för utomstående att lägga till ™ eller ®, eftersom symbolerna egentligen bara är mycket kortfattade varianter av de långa villkorstexter som finns bipackade med varje produkt eller som man måste acceptera varje gång man t.ex. ska ladda ner en uppdatering från Apple.
Märk väl att inga tidningar skulle drömma om att tillfoga dessa symboler till företags- och produktnamn de nämner i sin text - inte ens amerikanska tidningar, så därför finns det ingen anledning för oss att göra det.

Innan jag avslutar det här måste jag få berätta om när jag för 12 år sedan diskuterade ett leveransavtal mellan firman jag jobbade åt och ett filmbolag i Los Angeles, känt för sina tecknade figurer.
I ursprungstexten (skriven av deras advokater) stod det att vi måste lägga till ett ® varenda gång vi i någon form av text, oavsett ändamål och kund, nämnde någon av deras inregistrerade figurer (och sedan följde en lång lista över alla figurnamn som var märkesskyddade). Vi skulle dessutom vara tvungna att be dem om tillstånd varje gång. Till saken hör att firman gör undertexter/subtitles för film/dvd/tv.
Jag fick då påpeka att vi inte kunde godta detta, eftersom det skulle innebära att vi skulle tvingas be dem om lov om vi fick en spelfilm från en helt annan kund där en av personerna kallades Goofy av sina kompisar, och att vi dessutom i undertexterna skulle tvingas peta in ett ® varje gång nån kallade honom det:

- Jag sa till Goofy® att hans morsa var jättefånig.
- Ja, Goofy® har en fånig morsa.

Efter mycket tjafsande fram och tillbaka insåg de det orimliga och paragrafen ströks...

Utan advokater och reklamnissar skulle världen vara betydligt trevligare.

  • Medlem
  • 2005-06-10 20:42

Jag håller med ovanstående, officiella stavningar är en sak, ™ och ® en helt annan.

Men inte ens Intel har ju nåt ™ i sin "Intel Inside"-logga, bara ett ®

Ursprungligen av Johan S:

Men inte ens Intel har ju nåt ™ i sin "Intel Inside"-logga, bara ett ®

Lite varumärkesmumbojumbo: TM=registrerat varumärke, vilket man kan välja när man registrerar ett specifikt varunamn (som Intel tydligen gjort). ® är en företagsregistrering som gäller att ingen annan får använda detta företagsnamn. Därför skriver man TM när man refererar till en specifik produkt, även om produktens namn också är ett företagsnamn.

Är det inte gammal Apple-snobbism som spökar? Jag har för mig att det förr inte gick att skriva ™ med ett pc-tangentbord medan det gick utmärkt med Apples (ungefär som att Apple hade ett äpple inbyggt i typsnitten som blev något helt annat när dokumentet äppnades på en pc). Nåja, jag kan ha fel. Låt oss i alla fall konstatera att det är onödigt att peta in dessa fluglortar efter namn och varumärken.

Tack Londongubben för ett upplysande inlägg!

Brukar inte titta närmare på de fula klistermärkena, så jag får lita på att du har rätt Johan. Vet bara att Martin letade frenetiskt efter ™ i någon minut, utan att förklara varför. Vid nästa inloggning på 99 förstod jag varför.

Johan har rätt, det är ett ® på Intel Inside-loggan. Har kollat på både Pentium III och 4-lappar.

Intressant inlägg Londongubben!

Ni blåser nog upp det väldigt mycket. Det är antagligen min bror som tyckte att det såg bra ut i sammanhanget.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Intressant inlägg Londongubben!

Ni blåser nog upp det väldigt mycket. Det är antagligen min bror som tyckte att det såg bra ut i sammanhanget.

Det var bara en fånig grej jag gjorde när Apple gick över till Intel. Fixar det senare idag

1
Bevaka tråden