Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Valet kan ha varit IBMs

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-09 22:29

Inte hunnit läsa artikeln, verkar inte som det var något jätteintressant, men visst kan det ha varit så att det var IBM som inte var intresserade av att göra som Apple och inte tvärtom:
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20050609121500.html

Verkar inte alls omöjligt, men jag tror att sanningen är ett mellanting.

Apple med SJ i spetsen är nog inte de lättaste lammen att jobba med, och det är inte omöjligt att IBM ansåg att de kunde få svårt att leverera konkurrenskraftiga processorer. IBM gör då en vägkarta för PowerPC som ligger på den skala de har råd med, men inte vad Apple vill ha. Kanske både för att de ska få slippa jobba med Apple och för att inte ta på sig för stora löften.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-11 13:48
Ursprungligen av William WM:

Verkar inte alls omöjligt, men jag tror att sanningen är ett mellanting.

Apple med SJ i spetsen är nog inte de lättaste lammen att jobba med, och det är inte omöjligt att IBM ansåg att de kunde få svårt att leverera konkurrenskraftiga processorer. IBM gör då en vägkarta för PowerPC som ligger på den skala de har råd med, men inte vad Apple vill ha. Kanske både för att de ska få slippa jobba med Apple och för att inte ta på sig för stora löften.

Tror ju iofs inte det är för att "slippa jobba med apple", däremot kanske det är så att IBM tycker att det finns intressantare cpuer att tillverka än de som apple gärna hade sett. PowerPC är väl rätt stort i inbyggda system, så jag antar att det är där Freescale håller sig, och IBM kanske ser större möjligheter i lite enklare PPC-varianter till spelkonsollerna än lite mer avancerade till Apple.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 12:39

Nämen här används ju ordet vägkarta...det var trevligt att höra!
Skrev precis ett inlägg om ämnet:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=78550

1
Bevaka tråden