Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisklåda USB+FW

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 08:41

Nu vill jag köpa en låda för att lägga min trilskande iMac-hårddisk i. Den skulle vara bra för framtida stora externa hårddiskinköp också.

Vore ju bra med USB 2 och FW för att passa alla datorer (iMacen har inte FW).

Dock verkar urvalet inte särdeles stort.

På SpeedManias sida står det av lådorna tar 160 GB eller 400 GB. Vad är det som begränsar kapaciteten, när det bara är en låda? För hårddiskarna är väl lika stora?

Köpråd emottages tacksamt.

Jag har själv varit på jakt efter det samma länge och vad jag hittat är denna låda som säljs av Komplett.se.

Mer info samt bra bilder, bland annat på hur man sätter ihop den, finner du hos tillverkaren Zynet: http://www.zynet.com.tw/product/ee/HD-D5.html

Jag har inte köpt den ännu men kommer att göra det snart.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-06-10 11:33
Ursprungligen av TZW:

Jag köpte en sån med bara USB2 för ett tag sen, den funkar fint.

Klart att lådan funkar. Man måste verkligen vara ett ärkenöt för att lyckas tillverka en låda som inte fungerar. Den relevanta frågan är vilken disk som skall i - se ovan. Är det en S-ATA-disk (d v s iMacen är en iMac G5) så passar den låda som här länkas till INTE, då den är för IDE-diskar, som förvisso är den vanligare typen (ännu så länge). Övriga iMacar - köp valfri låda där TZWs förslag är ett av hundratals som funkar bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:08

Jag köpte en disklåda på dustin för ett par veckor sedan. Jag är mycket nöjd med den lådan.
Nackdel är dock att den bara har USB2 och inte någon FW. Men det gjorde å andra sidan en hel del på priset.

Denna disklåda klarar av även större diskar (över 127GB)

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010079544

/Dahl

Jag har köpt en såndär Zynet Polar-låda och kan inte rekommendera den.

USB2 funkar hyfsat, men det går inte att montera den igen om man matat ut den en gång. Funkar efter omstart, dock.

Firewire-kopplingen har jag inte fått att funka alls.

Tyvärr har jag varit för slö för att lämna tillbaks den.

Den här http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e789870 är en av de snyggare, finns i flera storlekar. Tänk på att USB ibland kräver batterieliminator men det gör inte FW.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-06-09 19:31
Ursprungligen av Hallberg:

Den här http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e789870 är en av de snyggare, finns i flera storlekar. Tänk på att USB ibland kräver batterieliminator men det gör inte FW.

Det gäller bara 2,5-tumsdiskar på 4200 varv, ibland 5400-varvs (tror jag). Garanterat inte "stora" 3,5"-diskar. Har jag fel, så raderar jag inlägget...

Ursprungligen av William Naversten:

Det gäller bara 2,5-tumsdiskar på 4200 varv, ibland 5400-varvs (tror jag). Garanterat inte "stora" 3,5"-diskar. Har jag fel, så raderar jag inlägget...

Nej det stämmer nog att det är 2,5-tums diskarna som inte kräver batterieliminator medan 3,5-tummarna gör det.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-06-09 19:30
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Nu vill jag köpa en låda för att lägga min trilskande iMac-hårddisk i. Den skulle vara bra för framtida stora externa hårddiskinköp också.

Vore ju bra med USB 2 och FW för att passa alla datorer (iMacen har inte FW).

Dock verkar urvalet inte särdeles stort.

På SpeedManias sida står det av lådorna tar 160 GB eller 400 GB. Vad är det som begränsar kapaciteten, när det bara är en låda? För hårddiskarna är väl lika stora?

Köpråd emottages tacksamt.

Tänk på: är det en iMac G5, så är det en S-ATA-disk. Länken som andra länkar till är en låda som är anpassad för IDE-diskar. Hittar någon ett billigt chassi med FW800 på utsidan, anpassat för S-ATA-disk på insidan, så säg till...

Man kan inte driva 3,5" diskar med varken FireWire eller USB2... så ni behöver inte testa

Zynet disken ovan är grymt snygg, jag går i funderingar att köpa ett CD/DVD chassi i samma stil.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-06-09 20:45
Ursprungligen av Andersson:

Man kan inte driva 3,5" diskar med varken FireWire eller USB2... så ni behöver inte testa

Zynet disken ovan är grymt snygg, jag går i funderingar att köpa ett CD/DVD chassi i samma stil.

Jag har exakt en sådan som jag definitivt inte använder med en 80GB-disk i. Betal chassit och ge mig 300 kronor för disken så är den din...

/William

PS Det följde med en mycket underlig typ av USB-kabel, som verkar ha en extra "USB-kontakts-extender" på mitten - ser ut som en USB-plugg [hane] med en hona bakpå. Detta utöver en reguljär hane i ena änden av kabeln och en "mini-USB"-hane i andra ändan (den senare att stoppa i disken).

Kan någon förklara vad kabeln gör? Förstärker strömförsörjningen på något sätt?

Ursprungligen av William Naversten:

Jag har exakt en sådan som jag definitivt inte använder med en 80GB-disk i. Betal chassit och ge mig 300 kronor för disken så är den din...

/William

PS Det följde med en mycket underlig typ av USB-kabel, som verkar ha en extra "USB-kontakts-extender" på mitten - ser ut som en USB-plugg [hane] med en hona bakpå. Detta utöver en reguljär hane i ena änden av kabeln och en "mini-USB"-hane i andra ändan (den senare att stoppa i disken).

Kan någon förklara vad kabeln gör? Förstärker strömförsörjningen på något sätt?

Jag har lite svårt att förstå vad du menar utifrån beskrivningen (en bild vore bra) men om det är en Y-kabel så är meningen med den att du ska kunna dra ström från två usb-portar för att driva hårddisken ifall det inte räcker med ström från en - tex om du bara har usb1.1.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-06-10 11:27
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag har lite svårt att förstå vad du menar utifrån beskrivningen (en bild vore bra) men om det är en Y-kabel så är meningen med den att du ska kunna dra ström från två usb-portar för att driva hårddisken ifall det inte räcker med ström från en - tex om du bara har usb1.1.

Kan det finnas så många varianter på den typen av knepiga USB-kablar?

En vanligt liten mini-USB i disken - en vanlig USB-kontakt som man stoppar i datorn - och en kontakt som är utformad som en vanlig USB-kontakt som man stoppar i datorn fast den har en hona "i bakhuvudet". Lite grann som en telefonplugg till ett modem, där man kan stoppa en ny telefonplugg utanpå. OK?

Då är frågan hur man kopplar. Gissning: som vanligt, fast med den konstiga pluggen med genomförning som enbart strömförsörjare i valfri annan USB-port, eller?

Zynet-kabinetten fungerar men tänk på att de inte går att använda startskiva. Läs min tråd om ni vill ha mer info: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76776
Här finns de billigaste kabinetten som jag har sett: http://www.pixmania.com/se/se/769/xx/xx/103/9/criteresn.html

1
Bevaka tråden