Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cube med tappat nätverk

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får ingen stil på min G4/450 Cube. Jag upptäckte att firewireportarna inte fungerade , och öppnade den och letade efter lösa sladdar. Efter det så får jag ingen/tveksam Ethernetfunktion. Den alternerar mellan " nätverkskabel ansluten" och " ansluten men saknar IP" med en sekunds mellanrum. Jag har resettat PMU nollat parameterminnet och bytt batteri. Kan det bero på att jag tagit hårddisken från en G4 stationär och bara kört igång ? jag har ominstallerat original Cube OS på en ledig partion på disken så det känns lite långsökt. Problemet finns både i Panther och Classic.
Tips nägon !?

Ursprungligen av Per Selander:

Får ingen stil på min G4/450 Cube. Jag upptäckte att firewireportarna inte fungerade , och öppnade den och letade efter lösa sladdar. Efter det så får jag ingen/tveksam Ethernetfunktion. Den alternerar mellan " nätverkskabel ansluten" och " ansluten men saknar IP" med en sekunds mellanrum. Jag har resettat PMU nollat parameterminnet och bytt batteri. Kan det bero på att jag tagit hårddisken från en G4 stationär och bara kört igång ? jag har ominstallerat original Cube OS på en ledig partion på disken så det känns lite långsökt. Problemet finns både i Panther och Classic.
Tips nägon !?

Om det skulle vara fel på nätverkskortet, är det någon som vet vad ett nytt kostar ?
Pris eller länk till lev. mottages tacksamt.
Per

Ursprungligen av Per Selander:

Om det skulle vara fel på nätverkskortet, är det någon som vet vad ett nytt kostar ?
Pris eller länk till lev. mottages tacksamt.
Per

Eller är det någon som testat med USB-RJ45 adapter ?
Har hittat några men det är USB 2.0 och för Windows. Någon som testat ?

Ja, testade för länge sedan på min gamla kub, det funkade men var inte särskillt snabbt om jag minns rätt. (med reservation för att jag minns helt fel och det inte var kuben, det kan ha varit min PC-laptop)

Jag har upplevt nätverksproblem orsakade av ett för varm ethernet-kort. Har du provar med att köra datorn med "huven" av?
Att du inte kör ett installerat orginal system skall inte ha någon betydelse. Det gör jag också.
Når du menar Classic, startar du då datorn i OS 9 läge?

Richard

Ursprungligen av Per Selander:

Får ingen stil på min G4/450 Cube. Jag upptäckte att firewireportarna inte fungerade , och öppnade den och letade efter lösa sladdar. Efter det så får jag ingen/tveksam Ethernetfunktion. Den alternerar mellan " nätverkskabel ansluten" och " ansluten men saknar IP" med en sekunds mellanrum. Jag har resettat PMU nollat parameterminnet och bytt batteri. Kan det bero på att jag tagit hårddisken från en G4 stationär och bara kört igång ? jag har ominstallerat original Cube OS på en ledig partion på disken så det känns lite långsökt. Problemet finns både i Panther och Classic.
Tips nägon !?

Ursprungligen av DuddeSr:

Jag har upplevt nätverksproblem orsakade av ett för varm ethernet-kort. Har du provar med att köra datorn med "huven" av?
Att du inte kör ett installerat orginal system skall inte ha någon betydelse. Det gör jag också.
Når du menar Classic, startar du då datorn i OS 9 läge?

Richard

I mitt fall är Classic OS 9.2.2
Problemet är nu löst ! Det var porten i routern som gett upp. Upptäckte det när jag surfade med en Powerbook 1400 på den aktuella anslutningen. Konstiga är att Både 1400 och en Powerbook G3 fungerade innan den la av helt, medans Cuben och en Powermac G4 450 inte ville funka. Är det skillnad på ethernetkorten mellan G3 och G4 kanske. Skit samma nu funkar det igen
Återstår bara att få igång Firewire på Cuben

1
Bevaka tråden