Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd - Palm Tungsten T5?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 21:33

Hejsan alla...
Jag funderar på en handdator, har gjort det ett bra tag och ska införskafa mig min första är tanken.
jag funderar på en Palm Tungsten T5. Är det en handdator som är bra? Eller finns det några problem och hinder? Alltså för och nackdelar...

Här finns den på Macoteket:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46289&product_id=608076

Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 23:02

Jag köpte en T5 för två veckor sen för att ersätta min gamla m500. Första intrycken:
- bra skärm (lite svårläst i solljus, men det är väl de flesta skärmar)
- större än m500, dvs går inte ner i framfickan på jeansen men fortfarande mindre än de PPC jag sett
- synk med Mac inga problem (rekommenderar SyncBuddy för smidig backup)
- inbyggd bluetooth funkar med min K700 och PB G4 - perfekt!

Köp den för 2984:- plus moms på Dustin - då ingår docka och 512 MB SD-kort.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 21:02
Ursprungligen av steli:

Jag köpte en T5 för två veckor sen för att ersätta min gamla m500. Första intrycken:
- bra skärm (lite svårläst i solljus, men det är väl de flesta skärmar)
- större än m500, dvs går inte ner i framfickan på jeansen men fortfarande mindre än de PPC jag sett
- synk med Mac inga problem (rekommenderar SyncBuddy för smidig backup)
- inbyggd bluetooth funkar med min K700 och PB G4 - perfekt!

Köp den för 2984:- plus moms på Dustin - då ingår docka och 512 MB SD-kort.

Tackar för tipset. Skyddet för, det får man inte med eller?
Jag har inte bluutooth (stavning?) på denna dator men det fungerar lika bra med sladd eller? Alltså, inga problem där heller. Min fråga blir helt enklet. Sykningen är inga problem,v are sig man har sladd eller BT? Vill ju inte stöta på några problem

Tog det lång tid innan du fick den från dustin?
Några andra program eller dylikt som tillkommer, något du rekomenderar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-10 09:38
Ursprungligen av Fredrik.an:

Tackar för tipset. Skyddet för, det får man inte med eller?
Jag har inte bluutooth (stavning?) på denna dator men det fungerar lika bra med sladd eller? Alltså, inga problem där heller. Min fråga blir helt enklet. Sykningen är inga problem,v are sig man har sladd eller BT? Vill ju inte stöta på några problem

Tog det lång tid innan du fick den från dustin?
Några andra program eller dylikt som tillkommer, något du rekomenderar?

Om du menar skydd för Palmen rent fysiskt så följer det bara med ett slags lock - en hård platta som fästs i sidan på T5an och skyddar skärmen. Själv köpte jag den väska från Krusell som Dustin säljer, känns som ett bra skydd runtom och har fickor för SD-kort (jag köpte WiFi-kortet också). Dock blir det ju lite tjockare, jag tycker precis jämnt att det fungerar att ha T5an i bakfickan på jeansen (om jag tar upp den innan jag sätter mig (se Bomas inlägg ).

Sladdsynkning är inga problem, varken med PC eller Mac (om man tar paketet med docka så får man två synkkablar - en hemma och en på jobbet). Leveranstid från Dustin är det som står på siten, i mitt fall ca tre dagar (krusellväskan fanns inte i lager).

Program jag kör (och tycker är värda att betala för): DateBk5, Web Confidential, SyncBuddy
Funderar på att köpa: Avantgo, Salling Clicker, Missing Sync (bl a för Avantgo)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 16:42
Ursprungligen av steli:

Om du menar skydd för Palmen rent fysiskt så följer det bara med ett slags lock - en hård platta som fästs i sidan på T5an och skyddar skärmen. Själv köpte jag den väska från Krusell som Dustin säljer, känns som ett bra skydd runtom och har fickor för SD-kort (jag köpte WiFi-kortet också). Dock blir det ju lite tjockare, jag tycker precis jämnt att det fungerar att ha T5an i bakfickan på jeansen (om jag tar upp den innan jag sätter mig (se Bomas inlägg ).

Sladdsynkning är inga problem, varken med PC eller Mac (om man tar paketet med docka så får man två synkkablar - en hemma och en på jobbet). Leveranstid från Dustin är det som står på siten, i mitt fall ca tre dagar (krusellväskan fanns inte i lager).

Program jag kör (och tycker är värda att betala för): DateBk5, Web Confidential, SyncBuddy
Funderar på att köpa: Avantgo, Salling Clicker, Missing Sync (bl a för Avantgo)

Tackar för svaret...
Satt igår med en Zire 31 tror jag det var. Vad säger ni om den?
Den är lite smidigare än T5.an. Och priset är ju halverat... Men jag är som sagt vad kluven. Ska man köpa något kan man ju lika gärna köpa något bra...

Är Zire-serien något att ha? Begränsas man eller är det liknanden tungsten?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-11 18:06
Ursprungligen av Fredrik.an:

Tackar för svaret...
Satt igår med en Zire 31 tror jag det var. Vad säger ni om den?
Den är lite smidigare än T5.an. Och priset är ju halverat... Men jag är som sagt vad kluven. Ska man köpa något kan man ju lika gärna köpa något bra...

Är Zire-serien något att ha? Begränsas man eller är det liknanden tungsten?

Vad ska du ha den till? Ska du ha den till det den är tänkt till från början, dvs kalender och kontakter och kanske lite förströelse i form av något litet spel så duger vilken skitmodell som helst.

Vi du dessutom surfa och maila så måste du ha IR eller Bluetooth på den. Bluetooth är smidigare men ofta långsammare.

Ska du utnyttja den för video, bilder o dylikt så måste du även tänka på processor och minneskapacitet.

Jag tror inte att Zire 31 har Bluetooth. Annars verkar det vara en okej modell.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-12 10:19
Ursprungligen av boma:

Vad ska du ha den till? Ska du ha den till det den är tänkt till från början, dvs kalender och kontakter och kanske lite förströelse i form av något litet spel så duger vilken skitmodell som helst.

Vi du dessutom surfa och maila så måste du ha IR eller Bluetooth på den. Bluetooth är smidigare men ofta långsammare.

Ska du utnyttja den för video, bilder o dylikt så måste du även tänka på processor och minneskapacitet.

Jag tror inte att Zire 31 har Bluetooth. Annars verkar det vara en okej modell.

Tackar, ajg får helt enkelt fundera lite mer på vad jag ska ha den till :?
Frågan är hur mycket man använder t.ex. mail...
Man har ju ofatast tillgång till en dator ändå...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:41

Nu har jag bestämt mig, det blir en Zire 72 med ett minneskort...

Alltså
Zire 72: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010077305

Minneskort: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010055194

Fungerar det minneskortet? För går man in på tillbehör på Zire 72 finns det ju två olika kategorier för minneskort. Men är det jag valt ett minneskort som fungerar? Eller ska jag välja annat märke?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:51
Ursprungligen av Fredrik.an:

Nu har jag bestämt mig, det blir en Zire 72 med ett minneskort...

Alltså
Zire 72: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010077305

Minneskort: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010055194

Fungerar det minneskortet? För går man in på tillbehör på Zire 72 finns det ju två olika kategorier för minneskort. Men är det jag valt ett minneskort som fungerar? Eller ska jag välja annat märke?

Jag vet inte vad du menar med märke. Men du ska ha ett SD-kort och inget annat. Vilka som gjort kortet spelar mindre roll. Om du med två kategorier menar att det finns ett Ultra-kort också så är nog det menat för digitalkameror som behöver dumpa över filerna snabbt.

Det ser ut att vara ett okej köp tycker jag.

Jag ser också på specifikationerna att modellen har Bluetooth. Jag hade alltså fel tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 22:58
Ursprungligen av boma:

Jag vet inte vad du menar med märke. Men du ska ha ett SD-kort och inget annat. Vilka som gjort kortet spelar mindre roll. Om du med två kategorier menar att det finns ett Ultra-kort också så är nog det menat för digitalkameror som behöver dumpa över filerna snabbt.

Det ser ut att vara ett okej köp tycker jag.

Jag ser också på specifikationerna att modellen har Bluetooth. Jag hade alltså fel tidigare.

Japp, och just det gjorde att jag inte kände mig så låst...
I nuläget känns det som om det mest kommer vara kalender, antecknignar och sådant som kommer göras, alltså bara det "vanliga". Men jag har ändå möjligheter att bredda mitt användningsområde med att kunna maila m.m....

Så det blir nog detta som en första Palm. Och sen får jag se vad nästa blir
Då rä det bara att skicka iväg beställningen

Tackar för all hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 21:24

Bluetooth mellan Palm och dator använder jag sällan eller aldrig. Däremot är det bra att kunna surfa på Palmen via BT, nallen och GPRS, alternativt 3G.

Jag råder dig också att kasta ut palms egen synkprogramvara och införskaffa Missing Sync.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 22:03
Ursprungligen av boma:

Bluetooth mellan Palm och dator använder jag sällan eller aldrig. Däremot är det bra att kunna surfa på Palmen via BT, nallen och GPRS, alternativt 3G.

Jag råder dig också att kasta ut palms egen synkprogramvara och införskaffa Missing Sync.

Ok, tackar...
Då kommer nästa fråga
Jag läste ngåon stans att man kunde ringa sina kontakter m.m. Hur fungerar det? Är detta ett alternativ till mobilen? Abonemang eller vad? Lika dant med surfing, hur fungerar det? Ta emot mina mail m.m.!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 22:29
Ursprungligen av Fredrik.an:

Ok, tackar...
Då kommer nästa fråga
Jag läste ngåon stans att man kunde ringa sina kontakter m.m. Hur fungerar det? Är detta ett alternativ till mobilen? Abonemang eller vad? Lika dant med surfing, hur fungerar det? Ta emot mina mail m.m.!

Ringa kontakter vet jag inte om man kan göra. Det är ju ingen telefon. Men det är klart har du WiFi i den så borde det gå mha något IP-telefoniprogram. Men då måste du befinna dig i en hotspot.

Och att försöka ringa på mobilen mha adressboken i Palmen tycker jag bara är dumt eftersom jag har samma uppgifter i mobilen, snykat med Missing Sync.

Surfa och mejla kan du göra som jag beskrev tidigare. Parkoppla mobil och Palmen. Gör nödvändiga inställningar (det finns guider på nätet). Jag surfar med Web Pro och mejlar med Agendus Pro. Agendus är för övrigt en bra ersättare till den förinstallerade kalendern också. Nåväl. Dessa båda program kontaktar telefonen automatiskt via Bluetooth när man behöver ut på nätet. Telefonen i sin tur fixar en nätuppkoppling via GPRS eller 3G.

Vill du ha en mobilpalm så finns ju alltid
Treo 650, en läcker lur som förenar det bästa från två världar.

Ett råd: Var rädd om din Palm. Jag har knäckt två skärmar. En råkade jag stoppa ner i bakfickan. När jag skulle uträtta mitt dagliga tarv föll den i golvet och sprack. Den andra hade jag i en kavajinnerficka. Intoxinerad av alkohol svingade jag kavajen över huvudet och Palmen singlade iväg och stoppades av en kaklad väg för att sedan falla mot ett lika obarmhärtigt kaklat golv.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 22:40
Ursprungligen av boma:

Ringa kontakter vet jag inte om man kan göra. Det är ju ingen telefon. Men det är klart har du WiFi i den så borde det gå mha något IP-telefoniprogram. Men då måste du befinna dig i en hotspot.

Och att försöka ringa på mobilen mha adressboken i Palmen tycker jag bara är dumt eftersom jag har samma uppgifter i mobilen, snykat med Missing Sync.

Surfa och mejla kan du göra som jag beskrev tidigare. Parkoppla mobil och Palmen. Gör nödvändiga inställningar (det finns guider på nätet). Jag surfar med Web Pro och mejlar med Agendus Pro. Agendus är för övrigt en bra ersättare till den förinstallerade kalendern också. Nåväl. Dessa båda program kontaktar telefonen automatiskt via Bluetooth när man behöver ut på nätet. Telefonen i sin tur fixar en nätuppkoppling via GPRS eller 3G.

Vill du ha en mobilpalm så finns ju alltid
Treo 650, en läcker lur som förenar det bästa från två världar.

Ett råd: Var rädd om din Palm. Jag har knäckt två skärmar. En råkade jag stoppa ner i bakfickan. När jag skulle uträtta mitt dagliga tarv föll den i golvet och sprack. Den andra hade jag i en kavajinnerficka. Intoxinerad av alkohol svingade jag kavajen över huvudet och Palmen singlade iväg och stoppades av en kaklad väg för att sedan falla mot ett lika obarmhärtigt kaklat golv.

ok... Tack för svaret En bra sak vore ju som sagt vad mailen... Att kunna ta emot samt skicka mail. Jag ska köpa ny mobil nu men jag känner inte för en kompination... tror jag inte... :? Gilalr likasom att ha något för sig själv. Du kanske fattar. Men räcker det med gprs för att ta emot mail. alltså går det smidigt...?

Angående ditt sista problem om söndriga Palms, tack för dina erfaranheter... Ska inte göra om dem

Citerar från Macoteket:
- Från den nya adressboken så kan du via funktionen QuickConnect; maila, SMSa och ringa dina kontakter.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 08:27
Ursprungligen av Fredrik.an:

Men räcker det med gprs för att ta emot mail. alltså går det smidigt...?

Det går smidigt. Men se till att inte ha för många mail i inkorgen på servern.

Ursprungligen av Fredrik.an:

- Från den nya adressboken så kan du via funktionen QuickConnect; maila, SMSa och ringa dina kontakter.

Men du måste ju fortfarande ha en mobilfunktion, endera i palmen eller en parkopplad BT-mobil. Macoteket luras lite med dig. De förutsätter att du har en mobil eller att du köper en Treo.

Ja, du far ju kolla specifikationerna. En handdator utan mobilfunktion kan man ju naturligtvis inte ringa med.

1
Bevaka tråden