Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökbara bilder i en mySQL-databas.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 17:05

God eftermiddag.

Nu har jag börjat fatta galoppen med mysql. det är grymt...
men en sak jag inte fattar är hur jag skall kunna länka en bild i databasen med tillhörande nyckelord som jag i sen skall kunna göra en sökmotor och söka efter och publicera svaren på webben. ett liknande exempel på vad jag vill uppnå:
http://www.johner.se/jb2/index.html

jag använder mysql och php.
jag vore väldigt tacksam om någon kunde ge mig ett exempel på hur jag kan skriva i mysql.

tusen tack...

Senast redigerat 2005-06-10 10:49
  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 07:33

Förstår inte riktigt vad du vill uppnå men antar att det är följande:

Du har bilder i din databas. Till varje bild finns sökord som "passar till bilden".
Man ska kunna ange ett/flera sökord och rätt bilder ska hittas.

I så fall är det ju enkelt.

Du skapar en tabell där varje bild har en egen rad. Därmed får varje bilde ett unikt radnr i tabellen.
En andra tabell innehåller unika sökord som du själv anser passar till någon av bilderna. Varje sökord har unika radnr.
En tredje tabell blir en mix av de två, dvs varje rad innehåller t.ex (bild 1, sökord 3), (bild 1, sökord 5), (bild 2, sökord 1), (bild 4, sökord 9) osv...

Då får du en ren tabellstruktur där varje sökord kan förekomma hur många gånger som helst och till vilka bilder som helst. Dina queries måste då vara joinade om rätt bilder ska hittas.

Jag förklarar inte mer utförligt än så här förrän du bekräftar att jag tolkat ditt mål rätt.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 08:09

Det här låter bra, jag är med på en tabell för varje bild med unikt radnummer och en tabell med sökord som har unika radnummer, men den tredje tabellen är jag inte riktigt med på.

men du är helt rätt ute, så jga vore väldigt tacksam om du utvecklade det lite.
i tabellen med bilder skall det finnas namn på bilden och sökväg till filen?

tack...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 09:56

Den tredje tabellen använder du för att koppla ihop de två första, annars vet du ju inte vilka sökord som hör till vilken bild.

Antar att du redan har en rad med unikt id nummer för varje bild, lägg till en post i dessa rader som innehåller sökord. Frågan om du ska ha flera tabeller, de beror på mängden data i databasen och antalet sökningar du kommer ha.

1
Bevaka tråden