Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Din Mac är INTE värdelös om ett år!

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Massor av människor i det här forumet verkar tro att deras maccar blir oanvändbara eller värdelösa om ett år, och att de måste vänta med att köpa sin nästa Mac till nästa år. Och trots alla försök av många andra att försäkra dem om det motsatta, så verkar de inte vilja tro det.

Så låt oss titta på det från en annan vinkel: hur marknaden faktiskt ser ut i dag och hur Apple tror att den kommer att se ut om ett år.

Titta på de här två bilderna från Steve Jobs presentation. Den ena visar Tigers andel av Applemarknaden just nu, och den andra vad Apple hoppas på om ett år. Syftet med dem var naturligtvis att visa hur snabbt Tiger har accepterats av marknaden, men man kan ockå se dem på ett helt annat sätt: 35% av Macanvändarna har fortfarande inte ens uppdaterat till Panther, och man räknar med att hälften fortfarande inte kommer att ha uppgraderat till Tiger nästa sommar.
Och tänker man till lite mer, så inser man att hela den existerande Macmarknaden i världen kommer att bestå av burkar med 68K eller PPC-chips i juni nästa år (såvida inte de första Intel-burkarna släpps tidigare under våren 2006, förstås) och i juni 2007 kommer med all sannolikhet fortfarande 90% av alla maccar att inte ha Intel-processorer.

Lägger man ihop lite försäljninssiffror från http://www.pegasus3d.com/total_share.html, så ser man att Apple sålt 51 miljoner maccar från 1984 t.o.m. 2004, varav 30 miljoner sedan 1995 (introduktionen av PowerPC). Vi kan säkerligen anta att 75% av de senaste 30 miljonerna fortfarande är i bruk (speciellt om vi lägger till försäljningen hittills i år, vilket lär vara drygt 2 miljoner enheter). Det skulle betyda att det totalt finns ca 20 miljoner maccar i användning i dag. Även om försäljningen droppar rejält fram till releasen av de första Intelmaskinerna, så kommer det säkerligen att finnas lika många maccar i bruk i juni nästa år.

Hur lång tid kommer det att ta innan ens majoriteten av världens aktiva maccar består av Intelmaskiner? Troligen 4-5 år från nästa sommar, dvs fram till 2010-2011. Skulle det dessutom bli så att Apple fortsätter med PowerPC-arkitekturen inom det tyngsta segmentet en tid efter sommaren 2007 (och det är inte omöjligt), så kan det betyda andelen Intelmaskiner håller sig under 50% ännu längre.

Och så länge mer än hälften av de aktiva maccarna är PPC-baserade kan vi lugnt räkna med att de flesta programtillverkarna kommer att producera program med universal binaries, som funkar på båda plattformarna. Ja, universal binaries gör att programmen tar lite mer plats på hårddisken, men med dagens jättediskar är det ett mycket litet problem. Själva skapandet av universal binary verkar ju bara bestå av att man klickar i två förvalsboxar istället för en innan man börjar programmera i Xcode, så det lär ju inte vålla programmerarna en massa extrabesvär.

Apple själva har redan deklarerat att nästa operativsystem, Leopard (10.5), som inte kommer förrän nån gång 2007 (om det inte blir förseningar), kommer att vara kompilerat för bägge plattformarna. Därefter kommer det nog inget helt nytt operativsystem förrän tidigast 2009. Det systemet (Cougar, Puma, Ocelot, Bobcat, Rex, Manx, Angora, Persian...?) kommer kanske inte att supporta PowerPC, men alla uppgraderingar av 10.5 fram till dess kommer att göra det.

Vissa verkar också tro att maccar med Intel kommer att bli mycket billigare. Pyttsan! Dels har Apple aldrig varit ute efter att ge sig in i lågpristräsket, lika lite som Porsche och Ferrari, och samtidigt har de med Mac mini visat att inköpspriset på processorn inte har nån större betydelse. Konsumenter kan köpa en modern Pentium-processor för ca 2,000 kr, och storbeställare som Apple kan säkert få dem för en fjärdedel. Även om en motsvarande PowerPC-processor kostar dubbelt så mycket för Apple i inköp, så betyder det bara en kostnadsskillnad på ca 500 kr. Resten av maccen kommer ju att vara precis som förut.

Så med program- och operativuppgraderingar i stort sett garanterade åtminstone till 2009-2010, och med i stort sett samma pris på Intel-versionerna, lär det inte finnas nån anledning att kasta sin nya fräscha mac på soptippen inom ett år, eller att avstå från att köpa en ny under det närmaste året.

Vi måste dessutom räkna med att första generationen Intelmaskiner inte kommer att gå klockrent, medan PPC-maskinerna har förfinats och trimmats under 10 års tid. Så vill man ha en stabil maskin som ger minimala problem kan det vara mycket god idé att satsa på en PowerPC under det närmaste året (och kanske under året därefter också). Såvida man inte tillhör den lilla skara som hellre plockar sönder sin dator än använder den för praktiskt bruk, förstås...

Senast redigerat 2005-06-09 18:26

ja...

du har en poäng, intressant infallsvinkel på det hela.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 18:03

Bra inlägg!!

Jättebra inlägg, behövs verkligen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 18:18

Jag stämmer in!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 18:21

Fantastiskt!
Alla borde läsa det här.

Kanske det blir en Mac Mini ändå, men jag vill gärna ha bättre grejer i den så den kan spela HD film.
fast det är ju klar, kräver G5..kanske om det optimeras?

Tack för ett utmärkt inlägg.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 18:38

grymt inlägg!

man kan analysera allt in absurdum. faktum är att G4an/5an är död sen ett par dar. så är det bara. det är som att satsa på en 3-bent häst på yttersidan.

obs! detta gäller speciellt high-end segmentet (3e-partsprogram/yrkesverksamma). men jag håller med att om man leker med iphoto drabbas man inte i någon större grad av detta, om ens alls...

Ursprungligen av DaPhox:

grymt inlägg!

man kan analysera allt in absurdum. faktum är att G4an/5an är död sen ett par dar. så är det bara. det är som att satsa på en 3-bent häst på yttersidan.

obs! detta gäller speciellt high-end segmentet (3e-partsprogram/yrkesverksamma). men jag håller med att om man leker med iphoto drabbas man inte i någon större grad av detta, om ens alls...

Jag tror inte att de flesta företag inom t.ex. video/tv/ljud-industrin som nu jobbar med de senaste PowerMac G5:orna håller med om det.

Vad är alternativet? Windows med en massa problem? Deras val har oftast bestämts av tre skäl:
1) OSX är användarvänligt och virusfritt.
2) Apples maskiner är välbyggda och hårdvarumässigt extremt pålitliga.
3) Apples maskiner levererar tillräckligt mycket kräm för att göra jobbet, speciellt om man använder programvara som är optimerad för dem (dvs videoredigerarnas favorit Final Cut Pro och ljudfolkets favorit Pro Tools).

Inga av dessa skälen har försvunnit pga av Steve Jobs avslöjande i måndags. De flesta av dessa företag har en avskrivningstid på ett år för sina front-end-utrustningar, och de vet nu att det inte kommer att dyka upp några Intelbestyckade ersättare till deras maskiner förrän kanske nån gång 2007, dvs två inköpsomgångar bort. De är dessutom tillräckligt luttrade för att veta att första generationen maccar med Intel troligen kommer att krångla en tid - och vad dessa företag INTE har råd med är ståtid. De har hela tiden korta deadlines att hålla, och varje gång nån maskin packar ihop i 10-20 minuter uppstår en mindre kris i dessa firmor.

De räknar också kallt med att Apple kommer att öka prestandan på toppmaskinerna under de närmaste två åren, eftersom Intelversionerna ligger så långt bort, så vid varje schemalagt maskinbyte fram till 2007 kan de troligen räkna med vissa prestandaförbättringar.

Visst, under tiden kommer kanske vissa Windowsutrustningar att bli snabbare, men vad pratar vi om i praktiken? En tidsbesparing på 4-5 minuter för ett jobb som i vilket fall tar en hel dag att redigera är inte nåt som de anser är oerhört nödvändigt. Jobbet ska vara klart till klockan 20.00. Att byta till Windows för att jobbet då kan bli klart 19.54, men samtidigt riskera att helt missa tåget pga av oförutsedda datorproblem, lär inte vara nåt som får dem att byta. Det faktum att ett byte till Windows också skulle betyda att deras Final Cut Pro-tränade redigerare måste lära sig ny programvara spelar också roll i ett sånt beslut (Proo Tools finns ju numera även för Windows, så där skulle det bli ett mindre problem).

  • Medlem
  • 2005-06-09 18:43

Logiskt resonerat, det håller jag med om.

Men när 68k byttes mot PowerPC, så tog det inte mer än två år innan det blev lite småjobbigt att få tag i FAT-binaries. Apple behöll stöd i ett halvt OS framåt ungefär. Dessutom var det åt andra hållet svårt at få tag på PPC-program i början, så de nya datorerna var mycket långsammare. När bytet sedan skedde, skedde det rätt snabbt. Jag säger inte att det kommer hända igen, men man kan inte vara 100% säker. Dessutom kommer det vara enklare att producera FAT-binaries den här gången, vilket gör kalkylen mer trovärdig.

Att man kan köra PPC 2010 är inte särskilt säkert, och förmodligen är det inte ens önskvärt.

Ursprungligen av stfm:

[...] Men när 68k byttes mot PowerPC, så tog det inte mer än två år innan det blev lite småjobbigt att få tag i FAT-binaries. Apple behöll stöd i ett halvt OS framåt ungefär. [...]

Mja, den fårsta PowerPC-macen (6100) lanserad i mars 1993 körde system 7.1 i original (kan köra 7.1.2 - 9.1 enligt Low End Mac). Den sista 68K-macen (Powerbook 190) lanserades i augusti 1995 och kan köras med MacOS 8.1 (det sista OS som kan köras på 69K) vilket lanserades tidigt 1998. En generation, fyra år med andra ord. Satt själv med en Powerbook 190 som huvudmaskin 1996-2000 och hade aldrig problem med att få tag på mjukvara med stöd för 68K (fat binaries). OBS att detta gäller mjukvara jag behövde, inte all mjukvara.

Dan Knight på Low End Mac skrev 2001 en intressant artikel om Apples stöd för gamla maskiner/OS. Självklart tycker man på Low End Mac att allt under fyra år är för kort tid!

Citat:

Still, the life span of Macs is declining. Some examples.

---The first two Macs, the 128k and 512k of 1984, only run System 4.1 or earlier, which was released in April 1987. That's just three years -- and the shortest support ever.
----Of course, both could be updated to a Mac Plus, which Apple sold from 1/1986 through 10/1990. The Mac Plus will run everything from System 3.2 through 7.5.5, which was released in October 1996 -- over ten years after the Plus was first produced. There are still Mac users contentedly using a Mac Plus, SE, or Classic with System 6.0.x or 7.x, although Apple discontinued all hardware support for the older two in August 1998.
---Next we look at the oldest Mac that works with Mac OS 7.6. The Mac IIci was the first model with "32-bit clean ROMs," making the 9/1989 model the oldest that works under 7.6, which was released in January 1997. That's almost seven-and-a-half years between the hardware introduction and the last OS to support it.
---On to System 8.1, which "requires" a 68040 or PowerPC processor. (Yes, I know that a lot of '030 systems will run 8.1 with Born Again, but it has no official support from Apple.) The first two Quadras, the 700 and 900, were released in October 1991. Mac OS 8.1 came out in early 1998 -- again roughly seven-and-a-half years after the oldest hardware that runs it.
---The first Power Macs, the 6100, 7100, and 8100, were released in March 1994. Although absolutely unsupported under OS X, they do run Mac OS 9.1, giving them over seven-and-a-half years between release and the current OS.
---Since OS X doesn't officially support any Mac not designed around the G3 processor, we look to the Power Mac G3 and PowerBook G3 of November 1997 as the oldest models approved to run X. These models are just four years old.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 18:47

Instämmer med övriga!

Ursprungligen av Londongubben:

Därefter kommer det nog inget helt nytt operativsystem förrän tidigast 2009. Det systemet (Cougar, Puma, Ocelot, Bobcat, Rex, Manx, Angora, Persian...?) kommer kanske inte att supporta PowerPC, men alla uppgraderingar av 10.5 fram till dess kommer att göra det.

Det tror jag. Köper man en mac med PPC 2006 eller 2007 vill man ju 2-3 år senare fortfarande kunna köra det senaste operativet. Jag tror inte Apple är så dumma så att det vill reta upp den stora skaran.

Bra läsning. Ett initierat inlägg. Tack för det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-09 18:54
Ursprungligen av Londongubben:

Vi måste dessutom räkna med att första generationen Intelmaskiner inte kommer att gå klockrent, medan PPC-maskinerna har förfinats och trimmats under 10 års tid. Så vill man ha en stabil maskin som ger minimala problem kan det vara mycket god idé att satsa på en PowerPC under det närmaste året (och kanske under året därefter också). Såvida man inte tillhör den lilla skara som hellre plockar sönder sin dator än använder den för praktiskt bruk, förstås...

Gryyyymmmt inlägg!
En fråga däremot, du som verkar kunna.

Varför skulle inte de första Intelmaskinerna vara så stabila? Vilka troliga fel skulle inträffa? Man tycker ju att Apple som är så smarta borde de tänka på småsaker nu när flytten varit planerad under en så lång tid.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 19:01

Jag läste på ett annat ställe att utvecklar-Macarna med 3,4 GHz Pentium 4 får ungefär lika högt värde i XBench som sonens PM G4 dual 450. M a o så är min PM G4 733 MHz t o m lite snabbare än denna Intel-Mac.

Jag tvivlar starkt på att Apple kan bygga en snabbare Intel-Mac om ett år än nuvarande PM G5 dual 2,7 GHz. De lär ju inte heller ha något 64-bitars stöd.

Kanske är det därför Steve Jobs säger att det finns även många "PPC products yet to come".

Han vet säkert att Intel-plattformen inte kan ge samma prestanda det närmaste året eller kanske t o m närmaste åren när man kör Mac OS X.

Men det kan finnas andra fördelar. Själv ser jag fram emot att kunna välja och vraka bland grafikkorten. De lär ju bli betydligt billigare till Macen framöver. I varje fall för de som köper en Intel-baserad Mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 19:09
Ursprungligen av Macus:

Jag läste på ett annat ställe att utvecklar-Macarna med 3,4 GHz Pentium 4 får ungefär lika högt värde i XBench som sonens PM G4 dual 450. M a o så är min PM G4 733 MHz t o m lite snabbare än denna Intel-Mac.

Tänk på att Xbench emuleras via Rosetta.

Läs mer i denna artikel:
http://idg.se/ArticlePages/200506/09/20050609110939_MW/20050609110939_MW.dbp.asp

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 19:12
Ursprungligen av mrjean:

Tänk på att Xbench emuleras via Rosetta.

Läs mer i denna artikel:
http://idg.se/ArticlePages/200506/09/20050609110939_MW/20050609110939_MW.dbp.asp

Det var det stället jag var inne och läste på. En PM G4 dual 450 ligger också på ca 70 i XBench.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 19:11

Då vet vi ungefär hur viktigt det är att få utvecklarna med sig på Intel-tåget.
Rosetta är alltså ungefär lika långsamt som en 5 år gammal Power Mac G4.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 19:36

Apple har nog planer för att nå en större marknad än bara video/TV/ljud-industrin.

Man vill nog in på privatmarknaden och då gäller det att inte bara visa på prestanda utan även ett attraktivt pris för den med begränsad kassa.

Satsningen på proffskunderna är en sak och satsningen på privatkunderna en annan. Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom så kan det finnas synergieffekter om man kan få upp volymerna.

Javisst, men det här var ett svar på påståendet att G5:an nu var död för proffsanvändarna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 20:27
Ursprungligen av Londongubben:

Javisst, men det här var ett svar på påståendet att G5:an nu var död för proffsanvändarna.

Steve fick det att låta som om PowerPC var något Apple skulle överge efter 2007.
Jag är nog själv lite tveksam till om Intel-plattformen helt kan ersätta PM G5.

Helst skulle jag vilja ha båda kvar. Intel för konsument-macarna och PPC för proffs-macarna.

  • Medlem
  • 2005-06-09 20:12

Intressant läsning!
Jag är personligen övertygad om att en mac idag kommer att räcka många år framöver.

Jag kommer att ta till vara på den övertygelsen genom att köpa en ny iBook 14" imorgon.

En Mac är väl aldrig värdelös

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 20:33
Ursprungligen av Andersson:

En Mac är väl aldrig värdelös

Helt riktigt. Det är mycket starka ord i och med intelnyheten. Helt onödigt!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 20:38

Vad får jag för en Power Mac 7100 med 14" Apple-skärm och norskt tangentbord?

Jag är musiker och läser fortfarande inlägg på div, forum runt om i världen från professionella användare som inte har lämnat OS. 9 ännu.

Väldigt bra inlägg Londongubben. Guldstjärna från mig.

Ursprungligen av Macus:

Vad får jag för en Power Mac 7100 med 14" Apple-skärm och norskt tangentbord?

Säkert en 7-8000 kr skulle jag tro.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Säkert en 7-8000 kr skulle jag tro.

Skulle väl vara tjeckiska kronor då... norska tangentbord är väldigt heta där nere.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 16:50

Bra!

Bra inlägg!

jag tycker det är underligt hur många "bakåtsträvare" det faktiskt finns i mac-världen. Det var inte så fruktansvärt länge sedan vi klev från 9 till X och det var ett jävla liv. Hur många har egentligen "hoppat av tåget"? Är det någon som vet? Själv tror jag att ingen vill tillbaka till 9.x.

Bevaka tråden