Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 12"-problem

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har haft mac i snart fyra ar, och inte haft ett enda problem med dem.
Jag befinner mig for tillfallet i Barcelona under sex manader med min PB 12" 1.33 Ghz som jag kopte precis innan jag stack hit.
Forra veckan sa kollade jag pa en helt vanlig DVD-skiva som jag hade hyrt pa narmaste affaren och mitt under filmen sa kommer en svart ruta upp om att man maste stanga av datorn direkt. Hela systemet bara fryser sig.
Nar jag startade om den igen sa borjade det grafiska systemet bete sig valdigt konstigt. Fonster hangde inte med utan stannade i sin ursprungliga position om man flyttade pa dem. DVD-spelaren och QuickTime gick inte overhuvudtaget att oppna, och systemet var allmant langsamt.

Jag gick och kopte Mac OS X Tiger i forrgar for att se om jag kunde installera det och fa bort nagra gamla systemfiler (jag hade Panther 10.3.9 innan och hade inte med mig mina installationsskivor) men da gick det bara annu varre. Det gar inte overhuvudtaget att komma in i Mac OS X nufortiden. Datorn startar upp och kommer till det graa och laddar, men nar den ska in i Mac OS X sa blir det bara helt blatt (fargen).
Jag forsokte aven igar att radera hela harddisken och installera pa nytt, men det hjalpte inte.

Jag kan heller inte anvanda min garanti for att jag inte kommer hem till Sverige forran om tva manader.

Jag ar i desperat behov av hjalp, for att jag behover fortsatta jobba med min portfolio bl.a.

Ar det nagon vanlig sjal som kan hjalpa mig?

Tack pa forhand,
Mattias

Garantin för bärbara är worldwide, så ta din dator och kliv in på närmsta Apple ställe så fixar de eventuella hårdvaruproblem under garanti. Ska inte kosta dig en pesetas.

Ah, skitbra.
Men maste jag inte ha kopbevis eller nagot sant till butiken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 15:28

Jo, garantibevis som du fick med då du köpte datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-02 15:50

Min PB höll på så där också en gång. Jag testade allt möjligt, installerade om osv... Till slut visade det sig att aiport-kortet inte satt i ordentligt utan det kunde tryckas in ytterligare en halv millimeter! Sen dess har den gått som en klocka...

Det låter som ett hårdvaruproblem. Kolla airport-kortet och installerade minnen (om du nu inte har garantibeviset med dig).

Jag tycker att det låter som om ditt grafikkort kanske behöver en reboot; starta datorn och håll inne äpple+alt+p+r och vänta tills du hört "startljudet" tre gånger. Släpp sedan och låt datorn försöka komma igång.

Jag provade alla forslag. Airportet kunde faktiskt tryckas in lite till...

Men det funkade inte efter det heller.

Jag provade sen den har tangentkombinationen, och holl inne for tre signaler. Men nu blir skarmen svart efter att den graa laddningsskarmen har kommit upp. Datorn ar igang och allt och skarmen lyser, men det ar bara svart i stallet for blatt.

Jag har tyvarr inte med mig mitt garantibevis, sa det blir val att vanta tills jag kommer hem med att anvanda min dator.

Trist.

Men tack sa hemskt mycket for er hjalp!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 17:05

Ring till applesupporten i sverige. Där får du ett kund nr och följd på det ett diare nr som du ska ge till applecare centret tillsammans med datorn!

Ah, det ar ju skitbra. Jag hoppas bara att folket som jobbar har pa Apple Center klarar av att prata engelska. Jag ar inte direkt hundra pa min spanska, speciellt inte nar det galler teknik.

Ursprungligen av spaceman_helge:

Hejsan!

Ar det nagon vanlig själ som kan hjalpa mig?

Tack pa forhand,
Mattias

Hur är det med minnet i PBn har du provat att ta ut eventuellt extraminne?

Har du bara reggat datorn hos Apple så behöver du i nio fall av tio inte ha med dig garantibeviset. Gå till närmaste serviceställe och beskriv problemet samt be dem kolla serienumret mot apples servicesystem så ser de direkt om den är under garanti eller inte. Säger systemet nej och du vet med dig att garantin gäller så blir det till att fixa fram kvitto.

Har du satt i minne efter köpet, dvs inte minne som levererats av Apple, ska du testa utan det först. Visar det sig att ett tredjepartsminne orsakar problemet kan du glömma garantireparation och blir säkert tvungen att betala undersökningsagift.

Apple Store i Malmo slangde in 1GB extra minne, sa det borde ju ligga under garantin tycker jag. Jag ska nog ga till Apple Store imorgon har i Barcelona och forsoka fa det fixat.

Det ar ett mycket konstigt problem jag har. Jag kan komma in i CD-start och jag kan aven komma in i systemet i Safe Boot, men da ar det ju vissa grejer som ar begransade. Jag kan inte surfa, jag kan inte lyssna pa ljud eller nagonting. Jag kan inte soka i Spotlight.

Det borde ju inte vara mjukvaruproblem heller eftersom jag har installerat om flera ganger, och till och med skrivit over nollor over harddisken.

(EDIT) Och gar jag in i systeminstallningar sa sager den att Quartz Extreme inte funkar, men det kanske alltid ar sa i Safe Boot?

Senast redigerat 2005-06-05 16:16

Du har inte varit på Apple Store i Malmö, men på något av de två Apple Center som finns där. Det är inte samma sak. Apple Centers är fristående butiker som har fått viss auktorisation. Har minnet monterats i efterhand så är det troligvis inte ett minne levererat av Apple (eftersom det är ruskigt dyrt när vi pratar 1 GB). Alltså bör du plocka ut det innan du går till verkstaden, om inte annat för att kolla att det inte är orsakar problemet och bespara dig besväret att lämna in datorn.

Visst kan det tyckas trist att alla komponenter inte omfattas av datorns världsomspännande garanti (vilket trots allt är rätt generöst om man jämför med de flesta andra elektronikprodukter där du är ofta hänvisad till butiken eller kedjan som sålt den), men å andra sidan får du oftast 5 års, eller livstids, garanti på minnena. Apple ger bara ett år (eller tre om du köper Apple Care).

Maste man ha speciella skruvar for att ta ut extraminnet? Det ser onekligen ut sa pa min dator.

För att öppna luckan under datorn så behöver du en liten kryssmejsel, finns att köpa lite varstans. Modellen är nog Ph0 eller Ph1. (har jag för mig). Jag råkade ha ett kit med elektroinikmejslar från Clasohlson hemma som funkade bra.

Senast redigerat 2005-06-08 15:05
  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 15:10

Hej

Jag bodde i Barcelona ett halvår fram till mars i år... det finns en väldigt bra butik som borde kunna hjälpa dig med din dator. Och det där kundnumret misstänker jag.. behövs nog.

Butiken ligger på C/ Muntaner 537-541, lättast är om du tar pendeln från placa catalunya mot "putxet", när du går ut från pendeln gå mot vänster, upp på gatan, väl uppe svänger du till vänster, går förbi någon slags mercadona och ett litet torg, förbi och rakt fram.. ja.. tills du kommer till muntaner.

Annars har du kartor och sådant på butikens websida. http://www.k-tuin.es

Hoppas det hjälper.

K-Tuin pa Muntaner ar exakt den affaren jag brukar ga till. Eller, jag har gatt dit tva ganger hittils.
Jag hoppas bara att de pratar engelska, men det tror jag sakert. De jobbar anda for ett internationellt foretag.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 18:27

Tvivlar faktiskt inte en sekund på att det skulle vara problem med engelskan där, det är trots allt Barcelona... och en bra butik dessutom.

1
Bevaka tråden