Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommarens prisnivå?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 18:20

Jag hade så gott som bestämt mig för att köpa en PB 12" el. 15", sen åkte jag (som tur var) på semester i två veckor och kommer hem till det här.

Nu är jag helt lost. Behöver en dator till senast Augusti då jag sticker till Thailand för grafiskt jobb.
Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

Troligtvis så blir det en sån ändå. Men vad tror ni om prisläget? svårt att säga, jag vet, men kommer priset att sjunka under sommaren. Borde inte det vara troligt?

Man vill ju inte köpa grisen i säcken två gånger.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 19:00

Inga problem. Är det någon som kommer att ha problem är det de första som köper intelburkar. Med lite otur kommer de att få köra en del program via emulering ett litet tag.
Det kommer nog att dröja länger än livslängden på en PB innan det kommer en massa intel-only program.

Köp du en dator och sitt på balkongen och surfa med en sangria i näven hela sommaren!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 22:04
Ursprungligen av Peacerich:

Jag hade så gott som bestämt mig för att köpa en PB 12" el. 15", sen åkte jag (som tur var) på semester i två veckor och kommer hem till det här.

Nu är jag helt lost. Behöver en dator till senast Augusti då jag sticker till Thailand för grafiskt jobb.
Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

Troligtvis så blir det en sån ändå. Men vad tror ni om prisläget? svårt att säga, jag vet, men kommer priset att sjunka under sommaren. Borde inte det vara troligt?

Man vill ju inte köpa grisen i säcken två gånger.

Jag sitter själv i samma sits... alltså att jag tänkte köpa en PB 15", inte åka till Thailand. (tyvärr)

Hoppas du har rätt angående prisnedgången. Personligen kommer jag nog punga upp ändå för att kunna köra OS X.

Antar att de nya bärbara intel-macarna inte kommer ploppa fram felfria under en natt utan barnsjukdomar och annat kompabilitetsknas. Sen om man ska jobba skarpt med till ex. Photoshop bör det ju finnas en hyfsat stabil version......när kommer vi få se den? Vad säger Adobe om det hela? Hur bra kommer emuleringen bli?

Det lutar åt att jag köper en G4.....skulle dock väldigt gärna veta när det kommer en "upphottad" PB G4?

Varför skulle man inte köpa en mac idag? Förstår verkligen inte. Vem har sagt att de nya Intel-macarna blir bättre? De första generationerna kommer säkert dras med problem, inte minst med problemet att ett stort antal av programmen måste köras med en emulator. Nej, tacka vet jag PowerPC. Passa på att köp innan de försvinner istället.

/M

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 23:07
Ursprungligen av Martin Belak:

Varför skulle man inte köpa en mac idag? Förstår verkligen inte. Vem har sagt att de nya Intel-macarna blir bättre? De första generationerna kommer säkert dras med problem, inte minst med problemet att ett stort antal av programmen måste köras med en emulator. Nej, tacka vet jag PowerPC. Passa på att köp innan de försvinner istället.

/M

Jo, det är klart att man skulle kunna köpa en mac idag. Kommer nog dröja minst 1½ år innan det kommer en intel-PB (med programvaruproblem). Men man måste ju inse också att om två månader kanske Apple börjar inse att de måste sänka priset för att folk ändå ska fortsätta köpa PowerPC-PB. Det är väl ändå inte helt orealistisk?

Jag hoppas bara att de inser det ganska snart så jag kan få min PB. Är nog lite för snål för att köpa en PB idag med insikten att det troligen kommer en prissänkning snart.

Behöver du en PowerBook så snart som i augusti är det väl inte så mycket att fundera över egentligen. Det är ju möjligt och även troligt att Apple kommer att uppdatera PowerBooken mot hösten eller kanske tidigare än så, men det är ju svårt att veta om det hinns med innan augusti.

Sen kan man ju spekulera i vad Apple kommer att göra för att göra nya modeller extra attraktiva. Skärmar, priser, grafikkort och annat är ju sådant som Apple kan förbättre innan bytet till Intel kommer.

Ursprungligen av Martin Belak:

Vem har sagt att de nya Intel-macarna blir bättre?

Jag säger det! Det är ju rätt logiskt att en ny PowerBook som kommer om ett år är bättre än vad vi har idag, eller hur? Oavsett om det är PPC eller Intel.

Men utöver det tror jag det är rimligt att hävda att en Intel-PowerBook kommer att bli ett stort lyft. Redan idag är Pentium M en väldigt lyckad processor och hela Centrino-biten är attraktiv. Om ett år (eller mer än så) när första Intel-PowerBooken kommer ut ska "Yonah" vara klar, en uppföljare till Pentium M med dual core. Jag kan nog sätta en bra slant på att det verkligen är en klart snabbare och bättre PowerBook än vad vi har idag.

(Däremot håller jag med om att man nog vill vänta ut den allra första modellen för att se vilka problem och barnsjukdomar som kan uppstå av en sådan stor omställning.)

Ursprungligen av Martin Belak:

Varför skulle man inte köpa en mac idag? Förstår verkligen inte. Vem har sagt att de nya Intel-macarna blir bättre? De första generationerna kommer säkert dras med problem, inte minst med problemet att ett stort antal av programmen måste köras med en emulator. Nej, tacka vet jag PowerPC. Passa på att köp innan de försvinner istället.

/M

Tror det är mycket troligt att framförallt de bärbara kommer bli betydligt snabbare med intel under huven. Min jobb-laptop (intel) springer i cirklar kring min powerbook..

Köpa eller ej? Beror ju på hur ofta man uppgraderar i vanliga fall. Jag är inte missnöjd med att jag köpte en 15" pb för en månad sen, men jag hade räknat med att uppgradera igen om 1-1,5 år ändå, så då känns det som det kvittar. Om man däremot ska behålla datorn längre så kanske det känns surt att köpa en ny pb nu. _MEN_ om man behöver en pb nu av en eller annan anledning så ska man inte tveka tycker jag. Det är ju inte så att de kommer sluta funka hux flux nästa år. Man kanske skulle kunna tänka sig att köpa begagnat bara så man klarar sig tills de ny kommer, eller köpa nytt och ha kvar den ett tag efter att de nya har kommit...

Ursprungligen av Peacerich:

Jag hade så gott som bestämt mig för att köpa en PB 12" el. 15", sen åkte jag (som tur var) på semester i två veckor och kommer hem till det här.

Nu är jag helt lost. Behöver en dator till senast Augusti då jag sticker till Thailand för grafiskt jobb.
Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

Troligtvis så blir det en sån ändå. Men vad tror ni om prisläget? svårt att säga, jag vet, men kommer priset att sjunka under sommaren. Borde inte det vara troligt?

Man vill ju inte köpa grisen i säcken två gånger.

Det borde väl komma en uppdaterad PB innom några månader ändå. De kan ju inte vänta i 1-1 1/2 år till.

Ursprungligen av Peacerich:

Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

Du köper en Powerbook i dag för att dra till Thailand och jobba. Eller köper du datorn för att sälja den nästa höst till ett så bra pris som möjligt?

Köp det bästa verktyget marknaden för dina behov. Är det en Powerbook G4 så är väl bara att handla och får jobbet gjort.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 08:40

Priset på en liten bärbar lär inte sjunka spec mycket, med tanke på vad priset ligger på begagnade bärbara. Att vänta 1.5 år för att det kommer intel macar, som man inte vet prestanda på, inte pris och inte hur de kommer funka verkar väldigt konstigt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-06-09 09:57

Jag tror inte det är särskilt sannolikt med en prisjustering nu. Om det kommer en prissänkning är det nog mer troligt att den kommer till hösten och då i samband med en uppgradering som väl måste komma(?). Vad de nu ska hitta på att uppgradera nu när det inte tycks komma någon PB G5...
Jag har nyss fått mín nya 12" och kan inte annat än rekommendera ett köp. En underbar liten dator med en fantastisk lyxkänsla. Och Tiger!

Ursprungligen av Peacerich:

Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

det spelar väl ingen roll vad de är värda förrän du ska sälja den? den kommer ju fortfarande fungera lika bra nästa höst (sånär som på batteriet möjligtvis) oavsett vad nästa generation innehåller.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:54

det är bara att köpa...
Den kommer ju att funka lika bra även nästa höst...

Dessutom är det bra för alla om det sjukt orimliga priset på begangnade macar sjunker

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-06-09 11:10
Ursprungligen av Peacerich:

Jag hade så gott som bestämt mig för att köpa en PB 12" el. 15", sen åkte jag (som tur var) på semester i två veckor och kommer hem till det här.

Nu är jag helt lost. Behöver en dator till senast Augusti då jag sticker till Thailand för grafiskt jobb.
Hade ju tänkt mig en PB men nu är man helt ställd. Den kommer ju inte vara mkt värd nästa höst.

Troligtvis så blir det en sån ändå. Men vad tror ni om prisläget? svårt att säga, jag vet, men kommer priset att sjunka under sommaren. Borde inte det vara troligt?

Man vill ju inte köpa grisen i säcken två gånger.

Tänk på alla som suttit och väntat på PB G5! Vad skall dom göra nu? Vänta till nästa sommar? Även om priset skunker med en-två tusenlappar om 2-3 månså har du missat den tiden att använda din Mac. Nä ta och köp dig en PB som du vill ha, och ha nytta av den istf att gå och vänta.

  • Medlem
  • 2005-06-09 11:34

Jag har precis köpt en PB 15" för en massa slantar.
Blev också lite "kinkig" när jag fick höra om allt detta, men jag måste säga att den går som en klocka. Jag är även en VÄLDIGT van pc användare och jämför jag den med min hemma byggda 2,8gb (boostad till 3 gb) Pc/processor så finns det ingen tvivel om hur bra den tuffar på. Så som tidigare nämt i denna tråd, om den klarar vad du behöver idag, varför vänta på en nyare maskin. Snöa inte in för mycket på att ha det senaste!!

rbn

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 13:34

Jag tror nog jag väntar tills Augusti och köper då, med eller utan prissänkning. Vad jag förstått så brukar inte Apple sänka priset utan att göra nån sorts ändring på prestandan. Och den ändringen lär nog inte komma under sommaren. Men man vet ju aldrig.

När är nästa event där det kan komma nya prylar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 22:22

Eftersom bytet sker i de bärbara först så kommer jag troligen att vänta. MEN det är för att jag kan vänta. Är bra sugen på en Powerbook men är inte beroende av den.
Ett år från nu kan jag istället med gott samvete pensionera min Powermac cube. Kan stå som en server i något hörn.

1
Bevaka tråden