Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hej då Apple!

Tråden skapades och har fått 154 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 09:43

Nu lamnar jag plattformen jag varit fanatiskt trogen sedan 1986.

Jag har aldrig brytt mig om hurvida x86 ar snabbare an PPC och jag har ju varit med om att byta processorarkitektur en gang forrut.

Men under de senaste 10 aren har det varit ett JAVLA tjat om hur overlagsen Power PC "egentligen" ar Intel. Jag har som sagt aldrig brytt mig men av ren nyfikenhet: Var det bara tomt snack?

fegisar.

Det blir alltsa ingen ny PB for min del utan jag koper en lacker liten Japansk Laptop istallet. Med 6 timmars batteritid och 10tums skarm och *drumroll* Intel processor. Det ar val ett utmarkt val va? INTEL!

Men jag kommer inte sa lange jag lever att nagonsin kora MS Windows sa det far bli nan linuxdist. Med lite cleana ikoner och filhanterare ska det nog ga att sta ut utan OS10.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 09:46

Hoppas att du får tillbaka ÅÄÖ också!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 09:55

Tja... Det var ju oxå en inställning.
Datorn är inget arbetsredskap för dig då?

Jag skulle själv inte klara mig utan Photoshop, Indesign, Dreamweaver, mfl. Så länge de inte finns till linux så går det fetbort.

(Och min PC, som är toksnabb på paperet i jämförelse med Macen, har jag inte startat på flera månader. Windows är för mig bara ett elände!)

Ha det bra och välkommen åter när din tillfälliga förvirring släppt

Jag skulle inte klara mig utan Mac OS. Apple får elda torv och gamla sopor inuti sina datorer för att få fram kraften. Skit samma. Har man hängt upp sig på insidan av lådan istället för det som händer på skärmen är man lite snett ute.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag skulle inte klara mig utan Mac OS. Apple får elda torv och gamla sopor inuti sina datorer för att få fram kraften. Skit samma. Har man hängt upp sig på insidan av lådan istället för det som händer på skärmen är man lite snett ute.

Jag skulle snarare säga att Anders Täpp är väldigt snett ute..
Folk har helt olika intressen och vissa föredrar en viss insida
och andra skiter fullständigt i vilken arkitektur OSet körs i..

Hyffsat respektlöst att skriva så Anders. Jag är själv en av
de som älskar PowerPC över allt annat och inte köper
något annat längre.. Låt folk tycka som de själva vill istället..

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-09 09:59

Jag tror du kommer sakna mac os x oavsett om det sitter en powerpc, AMD, Intel, motorola...

Du är välkommen tillbaka om du ångrar dig

Förstår inte alls den där inställningen... Vad spelar det för roll va för CPU som sitter i datorn? De är ju för Mac OS skull man kör maccen.. Huvudsaken de går fort lixom! Eller är det dom som i åratal suttit och predikat PPC's överträfflighet i fikarummet, som nu slutligen känner sig lite tagna på sängen och blir lessna på apple som satt dom i den sitsen?

Nu är det väl så att PPC troligtvis har varit och är idag, bättre än x86, men vad Apple ser är hur framtiden ser ut, och då är Intel bättre. Så varför känna sig lurad?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:15
Ursprungligen av brokewind:

Nu är det väl så att PPC troligtvis har varit och är idag, bättre än x86, men vad Apple ser är hur framtiden ser ut, och då är Intel bättre. Så varför känna sig lurad?

Precis! Summa summarum: Du kan fortfarande rädda ansiktet i fikarummet, även om du köper en PentiumBook M.

<OT> Kommer de att byta namn på PowerBook och PowerMacarna nu? Namnen är ju så hårt knutna till PowerPC-processorn. </OT>

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-09 10:33
Ursprungligen av boma:

Precis! Summa summarum: Du kan fortfarande rädda ansiktet i fikarummet, även om du köper en PentiumBook M.

<OT> Kommer de att byta namn på PowerBook och PowerMacarna nu? Namnen är ju så hårt knutna till PowerPC-processorn. </OT>

Som någon påpekade i en anna tråd, Powerbook hette Powerbook redan när den kördes på Moto:s 68000-processorer. Tror inte Apple dumpar det varumärket i första taget.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:43
Ursprungligen av skamuel:

Som någon påpekade i en anna tråd, Powerbook hette Powerbook redan när den kördes på Moto:s 68000-processorer. Tror inte Apple dumpar det varumärket i första taget.

Sôppas! Man lär sig något nytt varje dag.

Hej då dot. Synd att du inte tror att Mac kommer att vara en kick-ass plattform i fortsättningen också.

Skum inställning. Bara för att en prolle är bäst idag så innebär ju inte det att den kommer dominera i all framtid, eller? Tror du Apple byter prolle för att jävlas? Nä, det är med högsta sannolikhet för att de tror att Intel har kick-ass produkter som är redo att släppas om 1-2 år.

/M

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-09 11:11

Skönt att höra att några av de riktigt inskränkta talibanerna byter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 11:28
Ursprungligen av dot:

Men under de senaste 10 aren har det varit ett JAVLA tjat om hur overlagsen Power PC "egentligen" ar Intel. Jag har som sagt aldrig brytt mig men av ren nyfikenhet: Var det bara tomt snack?

Men herregud.. Tror du själv på vad du säger?
PowerPC har ju varit överlägset väldigt länge, men numera har utvecklingen stannat upp. Varför tror du Apple har varit så tysta om PowerPCns överlägsenhet den senaste tiden?

  • Medlem
  • 2005-06-09 11:32

Eftersom Apple byter till Intel så vill inte du vara med längre utan går därför över till Intel i protest!? Genidrag! :rolleyes:

Ursprungligen av dot:

Men under de senaste 10 aren har det varit ett JAVLA tjat om hur overlagsen Power PC "egentligen" ar Intel. Jag har som sagt aldrig brytt mig men av ren nyfikenhet: Var det bara tomt snack.

Absolut inte tomt snack! Läs t.ex. vad übergurun John Sircacusa skriver när han sörjer PPC:s bortgång. Men det kom till en punkt där IBM inte la krutet på att utveckla bra processorer för bärbara framförallt, samtidigt som de misslyckades med att nå utlovade hastigheter med G5:an. Även om du har en superarkitektur är det inte mycket att ha om den inte utvecklas som den ska.

Förresten: På återseende.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 12:08

Ja, det är ju klart märkligt att han drar till Intel när han hatar just att Apple gör det. Jag förstår inte sammahanget. Okej om du drar om 3-4 år när det visar sig "oj, det här gick visst åt skogen, ingen mer Office, ingen mer Creative Suite". Men nu? Nog det dummaste jag hört. Jag kör i vart fall Mac för dess funktion, inte vad som är den underliggande tekniken.

För många fanatiker och dagdrömmare känns det som. Bara Apple klara övergången så kommer detta kunna bli grymt bra för OSX-plattformen. Men ja, det är en bit dit... Helt klart blev jag osäker på hur jag ska göra med ev. datorinköp nu. Men inte fasiken hoppar jag i havet bara för båten är på väg att byta motor.

Ursprungligen av dot:

Nu lamnar jag plattformen jag varit fanatiskt trogen sedan 1986.

Man kanske skall ta sig en paus och skjuta upp investeringsbesluten ett år?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 12:54

Jag tror inte att dot riktigt menade det han sa. Han behövde nog bara skrika av sig lite, vilket jag också gjort på en del forum. När man sedan har fått utlopp för den första ilskan så förstår man att även om PPC-arkitekturen är överlägsen x86, så är IBM verkligen inte överlägsna Intel. Och Pentium-M är inte fy skam den heller

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 14:13

hahaha! Fäll ner pungen och landa!

Jag förväntar mig fullt ut att inte märka någonting alls av det här bytet. Är man inte utveckalre kan man bara blunda och köra på!

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2005-06-09 14:36

Det är bara en sak som förvirrar mig lite:

Apple bytte ju bort PPC eftersom utvecklingen gick för långsamt, samtidigt har två stora konsolltillverkare valt PPC, och det borde väl ge lite krut åt IBM? Det känns lite som att lämna något som snart är på uppgång ... men jag kan ju ha fett fel också

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-09 14:52
Ursprungligen av HannesP:

Det är bara en sak som förvirrar mig lite:

Apple bytte ju bort PPC eftersom utvecklingen gick för långsamt, samtidigt har två stora konsolltillverkare valt PPC, och det borde väl ge lite krut åt IBM? Det känns lite som att lämna något som snart är på uppgång ... men jag kan ju ha fett fel också

Steve kanske insåg att det blir svårt att ta 35000 kr för en Power Mac när Nintendo tar 1500 kr för en Revolutionkonsoll med ungefär samma innehåll.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-09 15:07
Ursprungligen av HannesP:

Det är bara en sak som förvirrar mig lite:

Apple bytte ju bort PPC eftersom utvecklingen gick för långsamt, samtidigt har två stora konsolltillverkare valt PPC, och det borde väl ge lite krut åt IBM? Det känns lite som att lämna något som snart är på uppgång ... men jag kan ju ha fett fel också

Jag tror att Jobs, som ju inte för inte har valts till världens bäste, och nu andre bäste, har god framförsikt. Han ser långsiktigt. Han kan ju ha något i rockärmen som vi inte vet? En spelkonsol är ju inte en Laptop heller! Och det är den marknaden, laptops, som växer mest, och har mest pengar. Jag litar på Jobs! Sedan så kör jag Mac för OS:ets skull, inte för motorns skull! Man får inte vara sämre än att man kan ändra sig om saker och ting inte blir som planerat. Apple sätter ju också lite press på IBM? Det är inte bara snack, utan också handling!

Det fina i kråksången med Apple har varit operativsystemet för det mesta inte processorn. Visst var IIfx med sin 40 MHz 68030, 9600 med sin 350 MHz 604E och B&W G3/450 i framkanten för sin tid.

Men oftast har Apple legat efter (G4 missfostret) och den klena 68040 och många andra exempel.

Det där med MacTel är bara dravel en IIfx var inte en MacOrola och en G5 är inte en MacBM

Med Intel får Apple inte bara samma CPU som alla andra utan också tillgång till bra support chip. Nuvarande G5an hämmas ju av en dålig northbridge som ger höga latenser. Apple vill sälja riktigt bra datorer och Intel vill tillverka de bästa dator CPU och moderkorten. Detta är mycket mer gemensamma mål än med tidigare CPU tillverkare. Motorolas CPUs var ju främst inriktade mot "embedded applications" i kommunikationsutrustning (få watt och ganska klena prestanda) IBMs CPUs har varit högprestanda men många watt.
Ett plus för Intel är att de får en kund som både kontrollerar hård och mjukvara. På samma sätt som Apple gick i brächen för att använde USB kan Apple/Intel lansera nya standards.

Det är klart att det finns nackdelar och risker också. För mig som användare skulle det vara mycket bra att slippa en extra PC /virtual PC för att köra vissa tekniska applikationer som bara finns för Win men för spelportare ser det dystert ut. Varför skall jag betala mer för mac versioner eller vänta ett eller flera år om jag kan boota om i Windows?

Jag har varit på väg att köpa en windowsburk för Half-Life 2, WW II flygsim och en del tekniska apps men kan jag köpa en Mac och sedan ha Win på en annan partition/HD så satsar jag heldre på det

Ursprungligen av DrBoar:

. . .
Jag har varit på väg att köpa en windowsburk för . . . en del tekniska apps men kan jag köpa en Mac och sedan ha Win på en annan partition/HD så satsar jag heldre på det

Detta är för mig det allra starkaste argumentet för att stå långt fram i kön den dagen de nya burkarna kommer ut.

  • Medlem
  • 2005-07-20 05:31
Ursprungligen av DrBoar:

Men oftast har Apple legat efter (G4 missfostret) och den klena 68040 och många andra exempel.

Klena ?

Blandar du ihop 68040 med 68LC040 nu ?

Ursprungligen av Anvil:

Klena ?

Blandar du ihop 68040 med 68LC040 nu ?

68040 halkade först efter 486 som gick up till 100 MHz om jag minns rätt, även 68030 som var riktigt bra i början fick vara med på tok för länge. Som i PB 150 en 33 MHz CPU då PC användarna lämnade 486an i sina notebooks för att använda pentium...

Fast en gån i tiden väckte även 68LC040 ett våldsamt habegär. Då hade jag en LCII och jämfört med den var LC475 en fantastiskt snabb liten sak

  • Medlem
  • 2005-07-21 01:55
Ursprungligen av DrBoar:

68040 halkade först efter 486 som gick up till 100 MHz om jag minns rätt, även 68030 som var riktigt bra i början fick vara med på tok för länge. Som i PB 150 en 33 MHz CPU då PC användarna lämnade 486an i sina notebooks för att använda pentium...

Fast en gån i tiden väckte även 68LC040 ett våldsamt habegär. Då hade jag en LCII och jämfört med den var LC475 en fantastiskt snabb liten sak

486 var aldrig snabbare än 33 Mhz, däremot hade man ett klock dubblingstrick som man använde för marknadsföring och kallade det DX2/DX4 vilket var lite dyl DDR, den egentliga hastigheten var bara 33Mhz resp 25Mhz , 33 * 2 = 66Mhz = 486 DX2 66Mhz, 25*4 = 100Mhz = 486 DX4.
Ivissafall kunde denna klockdubbling utnyttjas, men framförallt var det en strömsparsåtgärd; och som många vet så hade x86an väldigt få register på den tiden så det var svårt att hålla allt jobb inom processorn (det dubbel/quadra klockade området).

68040 var en riktigt stark processor för sin tid, 68060 var ändå starkare (och kunde klå 601/603 PowerPC utan problem när den lanserades) men som sagt den saknade vissa funktioner som användes flitigt i mac program vid den tiden så apple valde att inte använda den.

---

Vad det gäller IBM och lägga ner pengar på utveckling av PowerPC:n, så är inte Apple dom enda som använder den processorn, så IBM gör inget ogjort arbete, däremot är det få som varit så krävande som apple varit.
Men hur som helst vi vet inte vart det här slutar än. om några år kanske Intel är trött på Apple eller vice vera, vad jag mest är lite orolig över just nu är hurvida Intel ska lyckas hålla sin roadmap denna gång, dom har ju en historia av att ha något för optimistiska roadmaps; men samtidigt är dom väldigt tekniskt kompetenta och lyckas föra utvecklingen framåt iallafall även om det inte alltid blir på det sätt dom från början tänkt sig.

Bevaka tråden