Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automounta SMB shares problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-06 11:47

Hej!
Jag ansluter till en del win resurser på jobbet.
I och med Tiger har det hela förbättras då den nu äntligen sparar lösenorden korrekt.
Har dock fortfarande ett problem.
Hur kan jag lägga ett "offline" alias på min skrivbord/dock så att när jag klickar på den så mountas resursen. Nu måste jag varje gång gå in i Finder trycka command-k och sedan välja resurserna i min lista.
Tacka vet jag windows genvägar som man kan lägga på skrivbordet som man bara behöver klicka på så funkar det.

Några idéer om hur man kan lösa detta?
Vet att man kan skriva ett bamse Applescript som mpunter och håller på men det känns lite onödigt..

//henke

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-10 21:50

Ingen som använder delade resurser på en winburk??

//henke

Jodå.

Jag tvingas göra exakt samma sak som du. Tragiskt. Det finns ett program i OS X Server där man kan konfiguera sådana saker men det finns inte i OS X dessvärre.

Jag har lagt in mountade sambavolymer i mina startupenheter och där får jag fel i loggfilerna som är knasigt i mina ögon. Där sägs det nämligen att [ARBETSGRUPP]:[WINS NAMN] inte går att koppla upp sig till. Det tråkiga är att när man kollar upp sig anger man inte WINS Namn och ej heller arbetsgrupp.

Nåväl. Finns det ingen som kan lösa detta problem åt oss?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 21:03

Jag har kollat lite på Automator men får det inte att fungera som jag vill.
Jag har lyckats göra ett apple script som mountar en nätverksenhet som man sedan kan koppla till en mapp om man vill. Det är enda sättet jag har fått det att funka någotlunda.

//Henke

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 21:32

Jag kanske är helt ute och cyklar (vilket iofs är nyttigt), men om jag anslutit till en resurs finns den under Recent Items under äpplet upp till vänster. Väljer jag där så ansluter min dator direkt till resursen.

Just SMB-shares har jag inte lekt så mycket med, men med tanke på din avatar så gissar jag att terminalen är din vän. Vad sägs om ett shell-script och mount? Så mountar ivf jag mina extra-fs.

Kan tipsa er om detta suveräna lilla gratisprogram, fungerar kanon både med afp och smb (även FTP).
http://jm.marino.free.fr/SMacAutomountMaker.html

Kanske inte riktigt vad du är ute efter men jag använder följande AppleScript för att montera några SMB-volymer:

try
mount volume "smb://server/share1"
mount volume "smb://server/share2"
end try
  • Medlem
  • 2005-06-09 00:29

Ni gör det onödigt komplicerat, som vanligt finns det en mer 'macig' lösning (på den ursprungliga frågan).

Mounta en smb share som vanligt.
Ikonen för denna share dyker förståss upp som vanligt på desktoppen.
Skapa en alias för ikonen (fornminne-L), byt namn på den om du vill, lägg den var du vill, eller ha kvar den på desktoppen.
Klart!

[ibook, Tiger]

Heto, din lösning funkar inte. Det var det andra jag försökte med här utan att lyckas. Det som fick mig att automounta mina sambavolymer vid uppstart var det lilla actionscript som metalmike skrivit ihop och redogjort för i en annan tråd här på forumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 06:50
Ursprungligen av heto:

Ni gör det onödigt komplicerat, som vanligt finns det en mer 'macig' lösning (på den ursprungliga frågan).

Mounta en smb share som vanligt.
Ikonen för denna share dyker förståss upp som vanligt på desktoppen.
Skapa en alias för ikonen (fornminne-L), byt namn på den om du vill, lägg den var du vill, eller ha kvar den på desktoppen.
Klart!

[ibook, Tiger]

Tack, funkade perfekt för mig

//Magnus

1
Bevaka tråden