Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka Intel-processorer kommer att hamna "Inside a Mac"?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidigare har vi vant oss vid spekulationer och rykten om kommande PPC-processorer, och i princip har det varit hemligt hur utvecklingen har gått på den fronten. Apple lär väl fortfarande hålla tyst om exakt vilka processorer som kommer att sitta i framtida produkter, men Intels framtida planer är inte alls lika hemliga som Freescales eller IBM:s.

Vad gäller bärbara Macar så ser Yonah ganska lovande ut: en dual-core-version av den strömsnåla Pentium M.

Jag hoppas att det blir dual-core i så många produkter som möjligt, men som inbiten Mactaliban har jag inte så stor koll på Intels kommande produkter. Vilka processorer tror ni att vi kan räkna med i olika Macar? Tror ni att det blir en ordentlig förändring av produktlinjerna nu? Kommer iMac att se ut på samma sätt med Intel inside?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-08 02:38

iMac kommer säkert byta utseende, om 1år har nog folk börjat tröttna på det nuvarande så det skulle nog ske hur som helst. Dessutom blir väl TFT mindre och mindre exklusivt.

iMacen känns ju fortfarande väldigt fräsch, men du kanske har rätt i att det inte känns så om ett år. Apple har väl tidigare brukat byta design när de byter processor. Jag hoppas dock att de håller kvar vid konceptet med datorn inbyggd bakom skärmen.

Vad gäller framtida processorer, så kanske Conroe låter intressant? Det finns inga konkreta uppgifter om den ännu, men det verkar i alla fall som att Intel har övergivit filosofin att bara maximera klockfrekvensen.

Jag tror inte Apple nöjer sig med något annat än 64-bitars processorer. Intel har väl haft lite problem med dessa, men Apple vet säkert mer än oss och om ett år har mycket hänt.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Jag tror inte Apple nöjer sig med något annat än 64-bitars processorer. Intel har väl haft lite problem med dessa, men Apple vet säkert mer än oss och om ett år har mycket hänt.

Bättre sent än aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 08:52

Antagligen har Apple inte bestämt sig för att byta till en sämre processor, för det vore konstigt. Alltså kommer de säkerligen inte att använda nån P4, som ju enligt dem själva är mycket sämre än G5.
Förhoppningsvis har Intel något helt nytt på gång, som visar sig äga det mesta ...

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-08 09:17
Ursprungligen av Rajje:

Antagligen har Apple inte bestämt sig för att byta till en sämre processor, för det vore konstigt. Alltså kommer de säkerligen inte att använda nån P4, som ju enligt dem själva är mycket sämre än G5.
Förhoppningsvis har Intel något helt nytt på gång, som visar sig äga det mesta ...

Förmodligen.

eller.. låt oss hoppas på det.... jag kommer inte köpa en pentium 4 maskin...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 10:01
Ursprungligen av Rajje:

Alltså kommer de säkerligen inte att använda nån P4, som ju enligt dem själva är mycket sämre än G5.

Rajje, jag vet inte, men det verkar ibland som att du har köpt Apples reklam med hull och hår, för att sedan bli besviken. Det är ju faktiskt just reklam, och inte saklig konsumentinformation från oväldig instans.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 11:50
Ursprungligen av Ylan:

Rajje, jag vet inte, men det verkar ibland som att du har köpt Apples reklam med hull och hår, för att sedan bli besviken. Det är ju faktiskt just reklam, och inte saklig konsumentinformation från oväldig instans.

Vänligen, Ylan

Haha, ja kanske ... Men att G5 skulle vara bättre än P4 är inget jag bara grundar på vad Apple har sagt, utan det verkar vara en allmän åsikt, som man ofta kan få bekräftad på ställen som detta.
G5 är ju 64-bitars och trots att den ger mycket mer per MHz än Intel, så är den ju bara 1 GHz ifrån Intel och dessutom levereras den dubbelt. 2x2 GHz G5 måste bara vara snabbare än en 3 GHz P4 – kanske inte på allt, men i princip. Det är iaf vad jag har förstått av att läsa/höra massor om de olika processorerna.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-08 09:25

Jah hoppas på Yonah iaf.

Hoppas jag slipper ha ett "intel inside" märke på macen, då skulle plötsligt macens design tappa sitt värde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 09:47
Ursprungligen av Michael Larsson:

Hoppas jag slipper ha ett "intel inside" märke på macen, då skulle plötsligt macens design tappa sitt värde.

... och varför skulle Apple börja med klistermärken bara för att de byter processor???

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 01:07
Ursprungligen av classic:

... och varför skulle Apple börja med klistermärken bara för att de byter processor???

Därför att Intel vill det. Jag tror inte de nya PC-datorerna i butiken runt hörnet har sina klistermärken av estetiska skäl...

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-09 01:17
Ursprungligen av PJW:

Därför att Intel vill det. Jag tror inte de nya PC-datorerna i butiken runt hörnet har sina klistermärken av estetiska skäl...

Jag skulle kunna sätta ganska mycket på att Apples Intel-baserade Macar inte kommer ha några intel-klistermärken på fronten.

Det finns inte en chans att Apple skulle gå med på det, och vill de inte så slipper de oavsett om OEM-tillverkare är tvingade eller ej.

Senast redigerat 2005-06-09 01:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 09:46
Ursprungligen av PJW:

Därför att Intel vill det. Jag tror inte de nya PC-datorerna i butiken runt hörnet har sina klistermärken av estetiska skäl...

Tror faktiskt att det är så. Eller så bara bryr de sig inte om hur det ser ut.

Googlar man på "Intel Pentium Roadmap" ger första träffen följande;

http://www.a1-electronics.net/Intel_Section/CPUs/Roadmap.shtml
Vet inte alls hur aktuell den roadmappen är men den har ju lite intressanta saker för 2006/7 dvs samma tidsperiod som Apple skall ut med Intel burkarna...

Under Performance har vi; Allendale P4 @ 65nm, 1066MHz FSB
Och under Value har vi; Millville @ 65nm, 1066MHz FSB

Nån som har mer info om dessa CPUer, el är det samma som nämnts ovan kanske?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-08 18:20
Ursprungligen av Jürgen B:

Googlar man på "Intel Pentium Roadmap" ger första träffen följande;

http://www.a1-electronics.net/Intel_Section/CPUs/Roadmap.shtml
Vet inte alls hur aktuell den roadmappen är men den har ju lite intressanta saker för 2006/7 dvs samma tidsperiod som Apple skall ut med Intel burkarna...

Under Performance har vi; Allendale P4 @ 65nm, 1066MHz FSB
Och under Value har vi; Millville @ 65nm, 1066MHz FSB

Nån som har mer info om dessa CPUer, el är det samma som nämnts ovan kanske?

De där kommer nog inte användas. Intel kommer satsa på Pentium M baserade cpuer i desktop snart. Och det är där Apple kommer finnas.

P4an är ett misslyckande, en dead end.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 09:56

Hur som helst måste det ju vara en x86-processor eftersom Apples utvecklarkit hade en vanlig P4/3,6GHz-propp. Det bör desstuom vara 64-bitars arkitektur. DualCore-proppen löser väl detta?
Apple lär vara först med en ny Intel-processor och låta Intel få vara med och glänsa för att jävlas med AMD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 20:31
Ursprungligen av Schuckert:

Hur som helst måste det ju vara en x86-processor eftersom Apples utvecklarkit hade en vanlig P4/3,6GHz-propp. Det bör desstuom vara 64-bitars arkitektur. DualCore-proppen löser väl detta?
Apple lär vara först med en ny Intel-processor och låta Intel få vara med och glänsa för att jävlas med AMD.

Tror nog Dell är först med att få glänsa med dom

Och härmed är jag först med att påstå att iom att Intelprocessorerna kommer i Macar nästa år så kommer även modellbeteckningen att förlora Gx-namnet. Det kommer inte heller någon G6:a.

I framtiden kommer produkterna följdakligen endast att heta Apple PowerMac, Apple PowerBook osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 20:36

Lite OT men ändå. Smaka på den kylflänsen. Lite skillnad...
PowerMac med Intel

Antar att den vita fyrkanten är processorn?

Edit: Men det kanske saknas massor med kylgrejjer bara för att visa upp datorn?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-09 11:34
Ursprungligen av acke:

Lite OT men ändå. Smaka på den kylflänsen. Lite skillnad...
PowerMac med Intel

Antar att den vita fyrkanten är processorn?

Edit: Men det kanske saknas massor med kylgrejjer bara för att visa upp datorn?

Den vita fyrkanten eller metallfärgade flänsen som det är är faktiskt chipsetkylningen.
En stor fläkt är det nedanför som är kylningen. P4 Prescotte är lika varm som G5an ungefär, om inte varmare...

Kolla in Hannibals artikel på Ars Technica (han är processor-guru):
Hell freezes over; it must've been the liquid cooling: Hannibal on the Apple-to-Intel transition

Där går han igenom troliga scenarion för vad som kan hända processormässigt. Han gör t.ex. denna sammanfattning:

Citat:

Time frame: 1Q 06-2Q 06
Apple product: Mac Mini, iBook, and PowerBook
Intel processor: Yonah: A dual-core Pentium M successor; 65nm process; 32-bit; SSE3; improved FPU performance

Time frame: 2Q 06-3Q 06
Apple product: iMac
Intel processor: Sossaman: A desktop Yonah derivative. This chip will have very low power consumption for a dual-core desktop design.

Time frame: 4Q 06-1Q 07
Apple product: PowerBook
Intel processor: Merom: A dual-core Pentium M (Banias) successor

Time frame: 4Q 06-1Q 07
Apple product: PowerMac
Intel processor: Conroe: A 64-bit desktop version of Merom (see comments above about Conroe).

Time frame: 3Q or 4Q 07
Apple product: Xserve
Intel processor: A Xeon based on the same architecture as Merom and Conroe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 11:43

^^ Den där tror jag kan stämma ganska bra eftersom de då slipper Netburst helt och hållet.

Ursprungligen av mang0:

^^ Den där tror jag kan stämma ganska bra eftersom de då slipper Netburst helt och hållet.

Precis! (Och det är precis vad Hannibal skriver om i artikeln.)

1
Bevaka tråden