Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne–vad innebär 100 resp. 133

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 19:10

I min G4 466 (suck) ska det vara minne PC133 SDRAM.
Försöker hitta billiga beg. minnen, men hur avgöra om det är rätt? I inst.boken står flera specifikationer, 3,3 V, 64-bit, 168 stift etc. Hur sjutton kan jag kolla allt det vid beg?
Varför funkar inte ex. PC100-minnen?
Vad händer om jag provar "fel" minne? Skadas något?
Som ni förstår, förstår jag inte mycket av det tekniska.
Tacksam för enkla svar!
Mikael

Lugn. Allt det där med 3,3 V, 168 pin och så vidare är typ samma för de flesta minnen. Väldigt få avviker.

PC100 betyder 100 MHz, och 133 är 133 MHz (minnets klockfrekvens, alltså). Sätter du ett snabbare minne än vad du behöver funkar det skitbra, sätter du i ett för långsamt startar inte datorn. Inget skadas, egentligen, men du får peta ut minnet igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 19:41

Startar inte?

Tack för svaret!
Det sitter ju ett 128 MB PC133 i. Det räcker inte, och nu har jag fått två beg PC100 á 256MB.
Startar inte datorn alls ifall jag provar med originalets plus dem?
Rotar ogärna i onödan inne i datorn. Osäker som f-n på hur känsliga saker o ting är, egentligen.
Mikael

Datorn kommer starta men minnena är långsammare än vad dator klarar lite osäker på hur du kommer märka av det. Du kommer inte få den fulla hastighetsökningen som du skulle fått med två 133 minnen men om det spelar någon roll beror på vad du gör så klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 19:56

Ok. Tack.
Lite snabbare kanske jag kan räkna med iaf, då. Återstår bara att se om de passar i sockeln. Fick ett 100-minne från inWarehouse när jag köpte datorn, det passade inte.
Tack i alla fall.

1
Bevaka tråden