Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5 Leopard

Tråden skapades och har fått 660 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I Juni 2006 lanseras Mac OS X 10.5 Leopard för Intelprocessorer. Här samlar vi åsikter och tankar kring detta revolutionerande besked.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-07 07:46
Ursprungligen av Björnström:

I Juni 2006 lanseras Mac OS X 10.5 Leopard för Intelprocessorer. Här samlar vi åsikter och tankar kring detta revolutionerande besked.

Inte juni, kring årsskiftet 2006/2007.

Ja, det är som skamuel skriver, det är inte i juni 2006 utan mot slutet av 2006 eller kanske början av 2007 som Leopard kommer. Jobs sa ju att det skulle komma ungefär när Longhorn kommer.

En annan sak: Jobs sa aldrig att det blir 10.5 så vitt jag vet, men det verkar förstås det allra mest troliga.

Ursprungligen av Adrian B:

Jobs sa ju att det skulle komma ungefär när Longhorn kommer.

Då får vi nog vänta till 2010

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-06-07 14:37

>En annan sak: Jobs sa aldrig att det blir 10.5 så vitt jag vet, men det verkar förstås det allra mest troliga.

Titta på bilden bakom Jobs från Keynoten 00.21.49 där ser du att Leopard är 10.5

Ett bättre spelinterface kanske (som direct X) och en mediacenter-funktion? Nästan alla jag känner kopplar datorn till tv/stereo nu för tiden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 06:44

Frågan är väl om det kommer att gå att installera på fler Intel-baserade datorer än Apples egna?

Steve nämnde i förbifarten att det är ju Mac OS X som är Apples själ. Då spelar det kanske inte så stor roll om det står Dell på utsidan på burken?

Vi kan ju alltid gömma den under skrivbordet som Steve gjorde på Keynoten.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-06-08 07:55
Ursprungligen av Macus:

Vi kan ju alltid gömma den under skrivbordet som Steve gjorde på Keynoten.

Vilket han även gjort med de PowerMac G5 han kört på tidigare... De utvecklarmaskiner med Intel-processorer man kan köpa har samma chassi som de nuvarande PowerMac G5:orna.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 16:45
Ursprungligen av Macus:

Frågan är väl om det kommer att gå att installera på fler Intel-baserade datorer än Apples egna?

Steve nämnde i förbifarten att det är ju Mac OS X som är Apples själ. Då spelar det kanske inte så stor roll om det står Dell på utsidan på burken?

Vi kan ju alltid gömma den under skrivbordet som Steve gjorde på Keynoten.

Vi vet vel inte om det faktiskt var en Dell han körde på. Rykten. Eller?

Ursprungligen av cuidado:

Vi vet vel inte om det faktiskt var en Dell han körde på. Rykten. Eller?

Precis som Londongubben skrev så var det allra troligast den PowerMac med Intel inuti som utvecklarna kan köpa idag. Det florerar bilder på nätet av hur den ser ut, kolla här t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-19 21:54
Ursprungligen av Macus:

Frågan är väl om det kommer att gå att installera på fler Intel-baserade datorer än Apples egna?

Steve nämnde i förbifarten att det är ju Mac OS X som är Apples själ. Då spelar det kanske inte så stor roll om det står Dell på utsidan på burken?

Vi kan ju alltid gömma den under skrivbordet som Steve gjorde på Keynoten.

Nej det kommer inte att bli så. Mac OSX kommer inte finnas till någonting annat än Mac. Det är bara en processor det handlar om, inget mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-31 19:40
Ursprungligen av Macus:

Frågan är väl om det kommer att gå att installera på fler Intel-baserade datorer än Apples egna?

Steve nämnde i förbifarten att det är ju Mac OS X som är Apples själ. Då spelar det kanske inte så stor roll om det står Dell på utsidan på burken?

Vi kan ju alltid gömma den under skrivbordet som Steve gjorde på Keynoten.

det spelar stor roll vad som står på burken.. Apple skulle aldrig ge bort sin själ...

Phil Schiller sa uttryckligen att det inte ska vara möjligt att installera Mac OS X på andra datorer än Apples. Sen tror jag inte att Leopard kommer vara uteslutande för Intel-datorer, då inte alla Apples datorer kommer vara Intel-baserade då Leopard släpps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:28
Ursprungligen av Leftrustle:

Phil Schiller sa uttryckligen att det inte ska vara möjligt att installera Mac OS X på andra datorer än Apples. Sen tror jag inte att Leopard kommer vara uteslutande för Intel-datorer, då inte alla Apples datorer kommer vara Intel-baserade då Leopard släpps.

Känns faktiskt synd. Mac OS X kommer fortsätta vara en liten minoritet. Apple säljer hårdvara. Vill man konkurrera med Windows och Microsoft måste de fokusera på mjukvaran. Förstår att övergången är farlig men det vore bra för att alla mac-användare om markandsandeln var större. Liksom uppmärksamheten från tredjepartstillverkare.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 16:20
Ursprungligen av Oloff:

Känns faktiskt synd. Mac OS X kommer fortsätta vara en liten minoritet. Apple säljer hårdvara. Vill man konkurrera med Windows och Microsoft måste de fokusera på mjukvaran. Förstår att övergången är farlig men det vore bra för att alla mac-användare om markandsandeln var större. Liksom uppmärksamheten från tredjepartstillverkare.

Tror inte att apple vill konkurrera med MS på det sättet. Apple vill ju göra riktigt bra datorer med ett riktigt bra OS.
Om dom skulle släppa osX fritt skulle apple kanske få svårt att sälja datorer. Dessutom blir väl osX inte lika bra då det i det fallet måste kunna fungera med alla möjliga hårdvara som finns där ut i träsket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 16:21
Ursprungligen av Oloff:

Känns faktiskt synd. Mac OS X kommer fortsätta vara en liten minoritet. Apple säljer hårdvara. Vill man konkurrera med Windows och Microsoft måste de fokusera på mjukvaran. Förstår att övergången är farlig men det vore bra för att alla mac-användare om markandsandeln var större. Liksom uppmärksamheten från tredjepartstillverkare.

Men om Apple slutar sälja hårdvara och bara säljer mjukvara så kommer de att gå i konkurs, så enkelt är det, Apple får det mesta av sina pengar från hårdvaruförsäljning.

Apple har klart deklarerat att Leopard kommer att vara kompilerad för både PowerPC och Intel (dvs x86/x64). Vi kan dessutom räkna med att 64-bit kommer att vara fullt genomfört i Leopard.

Det betyder att den som köper en PowerPC-Mac i dag kommer att ha tillgång till Apples senaste operativsystem åtminstone till 2008-2009, alltså minst 4-5 år till. Och så länge kan man även räkna med att de flesta program också kommer att vara kompilerade för båda plattformarna. Är man därefter ganska nöjd med vad man har i form av programvara, så kan en maskin inköpt nu säkerligen fungera bra i 10 år. Jag känner folk som fortfarande använder gamla Motorola-maccar och är helt nöjda.

Det här forumet är inte representativt för normala Mac-användare. Majoriteten består inte av 17-åriga nördar som antingen ägnar sig åt att installera obskyra Unix-program och terminalhacka, eller åt att köra grafikhungriga spel. Majoriteten har aldrig eller mycket sällan installerat ett enda shareware- eller freewareprogram eller modifierat standardinställningarna. De använder dessutom sällan Photoshop och andra processorintensiva program.

Med andra ord: Majoriteten av Mac-användarna är precis som majoriteten av Windows-användarna: Deras liv cirkulerar inte runt deras dator, utan de ser datorn som ett praktiskt verktyg för deras jobb, hobbies eller kontakt med omvärlden. Enda skillnaden mellan dem är att Mac-användarna fått en chans att se Apples operativsystem och blivit förtjusta i det, eller har tröttnat på Windows alla virus och problem och råkat höra att Mac inte har såna problem.

Det budskap Apple måste få ut mycket snabbt för att inte se sin försäljning kollapsa under det närmaste året är just detta: Att en investering i en Mac i dag inte är bortkastad om ett år. Att proffsindustrin kommer att ha en maskin som de kan köra de senaste versionerna av tungviktarprogrammen på i åtminstone 4-5 år, och att normala hemanvändare kommer att kunna ha glädje av sina maccar i kanske 10 år framåt.

Och vad Steve hade under bordet? Troligen en av de Power Mac-maskiner som utvecklarna nu får köplåna...

Ursprungligen av Londongubben:

Det här forumet är inte representativt för normala Mac-användare.

Va, menar du att vi inte har Sveriges samtliga macanvändare ännu? Tusan, vi får jobba hårdare...

Bra skrivet annars, håller med om det mesta förutom att jag tror snittåldern på den terminalhackande macgeeksen här snarare ligger på 25+...

  • Medlem
  • Kristinestad Finland
  • 2005-06-09 18:47
Ursprungligen av Londongubben:

Att en investering i en Mac i dag inte är bortkastad om ett år.

Jag har kommit till Mac från PC just pga alla de problem där fanns. Min PowerbookG4 blev inte ett dugg sämre än den var innan nyheten om apple / intel kom ut. Detta påminner mig om diskussionerna kring nya kamera modeller. Med en Canon EOS 10D kunde man inte ta fina foton längre efter att en nyare modell kom ut.

PC experterna ler åt mig att nu blir det problem också för mac med intel. Idioter är de.

Ursprungligen av Londongubben:

Det här forumet är inte representativt för normala Mac-användare. Majoriteten består inte av 17-åriga nördar som antingen ägnar sig åt att installera obskyra Unix-program och terminalhacka, eller åt att köra grafikhungriga spel. Majoriteten har aldrig eller mycket sällan installerat ett enda shareware- eller freewareprogram eller modifierat standardinställningarna. De använder dessutom sällan Photoshop och andra processorintensiva program.

Har håller jag inte riktigt med dig. Var och varannan användare fyller burken med massa shareware, och det gäller både PC som Mac. Terminalhack är däremot 9oftast ingenting som normalanvändaren ägnar sig åt.

Majoriteten av Macanvändarna är definitivt inte 17-åriga nördar som spelar massor med datorspel, för då skulle de aldrig köpt en Mac utan en PC. Men de datorspelande nördarna är inte någon liten grupp bland det totala datoranvändandet utan snarare en väldigt stor grupp.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-14 15:03

Kontentan blir väl då...

Ursprungligen av Londongubben:

Apple har klart deklarerat att Leopard kommer att vara kompilerad för både PowerPC och Intel (dvs x86/x64). Vi kan dessutom räkna med att 64-bit kommer att vara fullt genomfört i Leopard.

Det betyder att den som köper en PowerPC-Mac i dag ..

Ska man köpa ny i vår så kan man gott satsa på "de gamla"? Alla mina senast inköpta program , CS mfl lär väl inte fungera fullt ut på de med intelprocessorer iaf. Eller?
Tycker det låter som att det kan bli en kostsam övergång till "de nya".

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 18:25

Men den bra grejen med alltihop är väl att man kommer kunna köra Windows på de nya burkarna också om man vill det.
Apple har ju sagt att man inte kommer att kunna köra OS X på något annat än Apples hårdvara men däremot kommer de inte sätta upp några restriktioner för att köra andra system på datorerna.
På så sätt kommer ju Windows älskare som gillar Apples design också fångas in och mer hårdvara säljs.

Frågan är också vad för intressant som kan tänkas komma i o med Leopard?

Med tanke på att Steve sagt att nästa version skulle ta längre tid så undrar man inte om detta med Intel var ett rätt så nytt beslut, alltså att det klubbades - diskussionen har ju som sagt antagligen varit på G länge.

Amen.
Jag kan bara hålla med.

Jag instämmer helt o fullt med London"gurun".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 18:59

Vilka nyheter (förutom stöd för Intel då) tror ni kommer att komma med 10.5?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-09 22:40
Ursprungligen av mrjean:

Vilka nyheter (förutom stöd för Intel då) tror ni kommer att komma med 10.5?

Tror och vill är helt olika saker. Nu tänker jag skriva vad jag vill.

1. Dictionary på åtminstonde 5 (helst 10) språk till. Däribland svenska, såklart.

2. En mer uppbiffad Disk Utility, ge mig alla Diskwarrior funktioner, och ett virusskydd inbakat.

3. Att Apple sammarbetar mer med skrivar och skanner tillverkarna. Låt tillverkarna skriva all kod men låt Apple göra programen/GUI till funktionerna.

4. En mer flexibel dock.

5. En Adressboksserver och en riktigt iCalserver på Mac OS X server sidan.

6. Ge mig fler serverinställningar som ligger begravda i textfiler ett Apple-GUI.

Fixa detta så blir jag glad. Eller åtminstonde nöjd ett tag...

Apple borde ge Dockan en liten uppgradering. Den fungerar ganska bra nu tycker jag. "If it ain't broke, don't fix it". Apple tycker jag inte rört den sedan 10.1 verkar det som. Jag skulle vilja se lite mer roliga grejer med den bara

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-29 15:19
Ursprungligen av acke:

Tror och vill är helt olika saker. Nu tänker jag skriva vad jag vill.

5. En Adressboksserver och en riktigt iCalserver på Mac OS X server sidan.

Adressboksserver finns redan - LDAP.

/Kalle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-01 15:52
Ursprungligen av kalleh:

Adressboksserver finns redan - LDAP.

/Kalle

Jojo, men jag känner inte för att in och smeta i textfiler varje gång jag ska fixa nått.

Bevaka tråden