Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur defragmenterar jag en extern FAT32 USB-hårddisk från min Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Archos Gmini 220 MP3-spelare, som är en 20 GB USB-hårddiska formatterade i FAT32. Den hackar lite just nu, stänger av sig, osv, och jag känner på mig att lite defragmentering skulle troligtvis hjälpa saken. Tyvärr, har jag inte rättigheter att köra defrag från jobbdator (windoze), och undrar om det finns något sätt att defragmentera den från min iBook.

Är det någon som känner till någon OS X- eller kompatibelt unix-verktyg som kan göra detta, eller någon som har ett bättre förslag?

Kopiera över innehållet till en annan disk, radera originalfilerna, och kopiera sen tillbaka dem.

Iofs tror jag inte att det kommer att göra ett spår skillnad, men då kan du iaf utesluta att fragmentering är orsaken.

Tack! Provar det ikväll...

Okay, nu är detta mycket "off-topic", men det visade sig att du hade rätt, Richard, och min instinkt var fel. Det var ingenting med fragmentering att göra (då spelaren skriver inte till disken särskilt ofta, så det blir aldrig aktuellt). Det var "bara" att ställa om spelarens OS. Än så länge, verkar det ha funkat. Nu startar spelaren utan problem igen. Fin fin MP3-spelare...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 19:50

Jag har en HP Portable Media Drive 160GB som jag använder till min PC, och när jag försökte koppla den till Macen så dyker den upp på skrivbordet men säger att jag endast kan läsa till den, inte skriva.

Jag använder Mac OS 10.4.1

  • Medlem
  • 2005-06-13 20:04

Du har antagligen NTFS som filsystem, OS-X kan bara läsa från sådana diskar. DOS/FAT-formatterade diskar ska däremot gå att både läsa och skriva till.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 20:23

ahh, så det är därför. tackar för det snabba svaret

1
Bevaka tråden