Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kostar en blank DVD 30:-st..

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 00:05

Fan!!
Skatternas mecka slår på stora trumman igen!!
Efter första juli kommer en avgift på 0,4 per MB läggas på tomma DVD/CD, vilket innebär att det kommer bli en 20 kronors punktskatt på DVD-RW skivorna.

Så vart köper man DVD skivor nu då??

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,650478,00.html

Sverige är fantastiskt!

hehe, vi får fara på "skivresor". undrar ifall man åker på tull ifall man åker fast?

Illegal försäljning av DVD, vart är vårt kära land på väg.

  • Medlem
  • 2005-05-26 00:18

Då ska jag sluta köpa DVD-filmer med innehåll. Om man redan betalar när man bränner sin backup, känns det väl inte lönt att betala en gång till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 00:36

Kommer säkert finnas DVD langare på centralen redan till hösten, med ett paketpris bestående av ett 25pack DVD och en rökt lax snodd på åhlens...

Paketpris 100 endast:-

Kolla här!
Jag har köpt en s k spindel med 100 CD-R, funka bra. 1:75 styck.
Paketet kom med Schenker.

Ursprungligen av Fredric:

Fan!!
Skatternas mecka slår på stora trumman igen!!
Efter första juli kommer en avgift på 0,4 per MB läggas på tomma DVD/CD, vilket innebär att det kommer bli en 20 kronors punktskatt på DVD-RW skivorna.

Var det inte det alla sa när avgiften (kommer inte ihåg vad den heter nu) skulle införas på video- och audiokassetoband? "Det kommer bli jättedyrt sen, köp upp så mycket ni kan nu innan". Folk (inte många, men några) köpte garaget fullt, och när sen avgiften infördes blev det dyrare. En kort stund, innan priserna gick ner igen.

I vilket led kommer avgiften läggas på? Om återförsäljare kan köpa in skivorna ifrån en utländsk distributör och därmed slippa avgiften tappar ju skatten all verkan.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 10:34
Ursprungligen av Björnström:

I vilket led kommer avgiften läggas på? Om återförsäljare kan köpa in skivorna ifrån en utländsk distributör och därmed slippa avgiften tappar ju skatten all verkan.

Personligen tror (jag vet inte men öppnar munnen ändå) att skatten inte kommer att bestå.

Eftersom vi har fri handel inom EU kommer effekten bara leda att man lär konsumenterna att handla över nätet i ett annat land. Dvs. att fler arbetsmoment kommer något annat land till gagn.

Här är ett bra exempel varför vi är med i EU - det håller klåfingriga lagstiftare i schack.

Hur som helst pratade jag med någon importör om det här för något år sedan. Vid det tillfället påstod han att man inte skulle påföras skatten om man köpte det till ett företag. Jag vet inte hur mycket det för närvarande ligger i det.

Ursprungligen av Fredric:

Så vart köper man DVD skivor nu då??

Direkt från fabriken

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-26 10:34

Jobbigt. Vi som bränner mycket backup av våra egna dokument och projekt? Ska vi också drabbas av det här; sanslöst säger jag.

Blir nog till att emmigrera snart... jobba i Thailand vore ju trevligt eller hur Björnström

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 11:05
Ursprungligen av rixard:

Jobbigt. Vi som bränner mycket backup av våra egna dokument och projekt? Ska vi också drabbas av det här; sanslöst säger jag.

I vanlig ordning är det bara att anmäla sig som professionell användare hos CopySwede så slipper du skatten. Nästa problem för dig blir att hitta en ÅF som också är listad hos CopySwede. Dessa ÅF är nämligen de enda som får sälja till dig utan skatt. Det är alltså alltid "up front"-skatt.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-05-26 11:27
Ursprungligen av Schuckert:

I vanlig ordning är det bara att anmäla sig som professionell användare hos CopySwede så slipper du skatten. Nästa problem för dig blir att hitta en ÅF som också är listad hos CopySwede. Dessa ÅF är nämligen de enda som får sälja till dig utan skatt. Det är alltså alltid "up front"-skatt.

Det visste jag inte. Tack för tipset. Har man redigerat 70+ min dv-film så vill man gärna ha lite backups på det och ska det då kosta 30 spänn per skiva...aj aj.

Ursprungligen av Schuckert:

I vanlig ordning är det bara att anmäla sig som professionell användare hos CopySwede så slipper du skatten. Nästa problem för dig blir att hitta en ÅF som också är listad hos CopySwede. Dessa ÅF är nämligen de enda som får sälja till dig utan skatt. Det är alltså alltid "up front"-skatt.

Trots att jag inte är professionell, bränner jag ner mina egna verk (mestadels foton), på cd. För lagstiftaren i detta fallet verkar cd/dvd vara lika med hjälpmedel för piratkopiering.
Vad är det för land vi lever i egentligen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 11:11

Jag köpte från wesellcd.com som Nurell skriver om ovan. Det är betydligt lättare att byta leverantör än att krångla med regler. Man kan göra något trevligt med den tiden. Om sedan leverantören har halva priset är allt trevligt igen.

Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • 2005-05-26 11:38

Det är märkligt, men butiker utomlands har aldrig några problem att sälja skattefritt till mig som svensk. Att man då inte enkelt kan köpa saker utan straffskatt i sitt eget land är väldigt konstigt. Det går ju att kolla upp ett företag väldigt enkelt, även internationellt. Då får man också upp vad företaget är registrerat som, tror jag.

Jag tror inte att särskilt många kommer köpa skivor i butik om de blir mycket dyrare än de är idag, vilket gör skatten extremt fånig. Det är ju inte som med cigaretter, som är ganska meckigt att importera för en "adict". De flesta har nog inget problem med att vänta tre dagar på ett paket med 100 DVD-skivor, och behöver då inte importera igen det året.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-26 11:49

Jaha, ännu mer skatter.. Är det någon som egentligen är förvånad? Jag ser framför mig tungt lastade Volvokombis som knappt orkar sig över Öresundsbron, nu fyllda med DVD-skivor istället för billig öl, och representanter från Copyswede i pressen som rasar mot privatinförseln av DVD-r....

Hur som helst lär de flesta som bränner mycket dvd- och cd-skivor börja köpa från utlandet. Försäljningen i butik lär minska ordentligt. Aldrig att jag skulle betala 20-30 kr för en dvd-r när jag kan beställa samma skivor från t.ex. tyskland för en femma.

Nu slår språkpolisen till... en blank DVD. Jaha, vad kostar en som är lite smutsig då?

Kan vi ändra rubriken till tom eller brännbar DVD eller vad det nu heter på svenska. Blank är hursomhelst engelska.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 12:05

Man använde begreppet blank tape för 25 år sedan för 2" flerkanalstape. Det är vad jag vill minnas i alla fall.

Smutsig blir den först när man spelat in diverse slask spår och resultatet är sk*t!

Jag använde "tomkassett" för 25 år sedan och kan inte minnas jag hört något annat. Fackfolk kanske använder blank men det gör inte rubriken här mer rätt.

Jag håller med Anders Täpp här. Mina DVD-skivor är lika blanka när jag har bränt dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 12:46

Det här verkar vara en vettig leverantör. http://markenrohlinge24.de/english/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 12:52

Om du köper en vara i ett annat EU-land, som privat person, så momsar du i det säljande landet.
Fungerar det på samma sätt när det gäller "Kassett-skatten" ?

Jag trodde "blank DVD" härstammade från blankt papper vilket väl är svenskt.
Ett blankt papper är ju tomt, så även om det inte riktigt stämmer har väl ordet följt med till andra saker som kan vara tomma utan att vara blanka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-26 13:00

Fast det är ju inte säkert att priset ökar med 20 spänn. Det ska ju finnas nån jämkningsmöljlighet för produkter som blir "oskäligt dyra" med den nya skatten.

http://www.regeringen.se/sb/d/3254

  • Medlem
  • 2005-05-26 13:04

Tack Nurell för länken...

Har testat och beställt 100 DVD-r precis.
Jag vägrar att betala extra avgiften!

//Freez

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 18:02

Avgiften skall ju ge ersättning till upphovsrättsinnehavare. Så när jag bränner mina digitalfoton (som jag har upphovsrätten till) så borde jag kunna få ersättning.

Eller troligen inte...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 18:08

hehe,, jo det har du!!
jag ska nog fan börja sprida mina bilder på nätet och kräva ersättning..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 13:28

Ska söka asyl i Norge tror jag!!

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,656987,00.html

Vad kommer här näst?? preliminär fortkörnings avgift! dvs att alla får betala in 10 000:- om året om man ev skulle köra förfort utan att polisen ser det..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2005-06-08 15:00

Det är ju helt sjukt med höjningen! Om nu pengarna ska ge ersättning till dom som är drabbade av piratkopiering så är det ju inte mer än rätt att legalisera kopiering av programvara eftersom att dom får sin ersättning dubbelt om jag köper programvaran istället. (jaja dom får inte alls lika mycket genom skattepengarna, men ni förstår kanske tanken.)

Men vem är det som avgör om vem som ska få pengarna då?
Det kan ju vara så att ett företag har snorbra kopieringskydd på sin programvara och ingen lyckats piratkopiera den, ska dom ändå få ersättning då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:07

Man nog köpa en ukulele och blockflöjt och bli musiker,, lägga upp sig själv på nätet och be om bidrag!!

Bevaka tråden