Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med G4/G5 fram till 2007?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla ni kloka.

Ja, helt klart går lufter ur mac med denna nyheten. Både nya och andrahandsmacar med G4/G5 kommer att vara av en serie med ”sista datum”.
Personligen vädrar jag morgonluft då jag inte ser något problem i att köpa en IBM-PB som ersätts först 2007 och sedan också efter det kommer att fungera fin-fint.
Min fråga är nu till alla ni mac-saidor (plural av mac-saida); hur tror ni Apple kommer att tackla det minskade intresset av nyköp fram till övergången till Intel är avslutad? Kraftig prissänkning eller kraftig uppgradering? Kan vi vänta oss de där HD PB-mackarna nu osv?

Det enda som kan rädda PPC-Macarna är att Apple genom en massiv informationskampanj (helst nu i samband med WWDC) visar på hur de har tänkt att PPC-Macar kommer att hantera framtida program.

För vem kommer att köpa en snordyr G5 när de vet att program de köper i framtiden bara kommer att köras i emulerat läge?

Ursprungligen av William WM:

Det enda som kan rädda PPC-Macarna är att Apple genom en massiv informationskampanj (helst nu i samband med WWDC) visar på hur de har tänkt att PPC-Macar kommer att hantera framtida program.

För vem kommer att köpa en snordyr G5 när de vet att program de köper i framtiden bara kommer att köras i emulerat läge?

Vad menar du? Med Universal Binary som nu kommer att bli det rekommenderade programformatet för utvecklarna är det lätt att leverera stöd för både PowerPC och Intel. Problemet är ju att komma över till Intel med programmen. Det är där Rosetta kommer in för att underlätta övergången, genom att emulera PPC på Intel-Macarna. Att fortsätta ge stöd för PowerPC borde inte vara något större problem. Det finns dock en risk att helt nyutvecklade program bara kommer till Intel i framtiden.

Jag ser inget problem att köpa dagens Macar. De nya Intel-Macarna däremot ska man nog vara försiktig med till barnsjukdomarna har försvunnit.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 13:55
Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Vad menar du? Med Universal Binary som nu kommer att bli det rekommenderade programformatet för utvecklarna är det lätt att leverera stöd för både PowerPC och Intel. Problemet är ju att komma över till Intel med programmen. Det är där Rosetta kommer in för att underlätta övergången, genom att emulera PPC på Intel-Macarna. Att fortsätta ge stöd för PowerPC borde inte vara något större problem.

...won't happen...

Ursprungligen av DaPhox:

...won't happen...

Jag tror faktiskt att det kommer att hända. Apple verkar ha ansträngt sig för att det inte ska vara svårare än att klicka på en kryssruta för att ordna så att ens projekt kompileras för båda plattformarna, så jag har svårt att se varför PPC:n skulle lämnas i sticket över en natt. Precis som johan_tanying säger kunde 68k-macar användas väldigt länge efter PPC-övergången, nästan vartenda program distribuerades ju som "feta" binärer. Det var väl snarast så att 68k-användarna rentav hade mindre problem än PPC-användarna första åren, kallsvettas fortfarande så snart jag hör feltyp 11 nämnas

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 18:52
Ursprungligen av Samuel K:

Jag tror faktiskt att det kommer att hända. Apple verkar ha ansträngt sig för att det inte ska vara svårare än att klicka på en kryssruta för att ordna så att ens projekt kompileras för båda plattformarna, så jag har svårt att se varför PPC:n skulle lämnas i sticket över en natt.

Jag VET bara att detta kommer få katastrofala problem inom "musikproduktionsbiten". Tro mig, m å n g a av tillverkarna kommer i n t e "kryssa den där rutan" när det gäller drivisar & musikapps. Det har inte hänt förr & kommer inte hända nu heller.

S'berg som jag använder t.ex. kommer fr.o.m. igår anse G4/G5-tåget som kört, om de nu ö.h.taget hoppar på Mactel-tåget (de verkar redan trötta & sura på vilket ben Apple ska stå). För mig (inte för alla) kommer det här betyda kaos. Det är jag helt övertygad om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 14:02

Sen får man ju se hur länge programtillverkarna orkar hålla på med universal binaries. Ungefär som när alla skippade OS 9-stödet i sina carbonprogram (se t.ex. Adobe CS).

Ursprungligen av C-mon:

Sen får man ju se hur länge programtillverkarna orkar hålla på med universal binaries. Ungefär som när alla skippade OS 9-stödet i sina carbonprogram (se t.ex. Adobe CS).

Fast övergången från OS 9 till OS X var mycket mycket större för utvecklarna.
Detta ska mer jämföras med när Apple gick från 68k till PPC i mitten av 90-talet. Då erbjöds de flesta programmen för båda plattformarna med hjälp av FAT-formatet så länge det var meningsfullt. När sedan PowerPC-Macarna hade blivit standard och sedan länge kört om de äldre maskinerna prestandamässigt försvann 68k-stödet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:08
Ursprungligen av Niklas Danielsson:

Fast övergången från OS 9 till OS X var mycket mycket större för utvecklarna.
Detta ska mer jämföras med när Apple gick från 68k till PPC i mitten av 90-talet. Då erbjöds de flesta programmen för båda plattformarna med hjälp av FAT-formatet så länge det var meningsfullt. När sedan PowerPC-Macarna hade blivit standard och sedan länge kört om de äldre maskinerna prestandamässigt försvann 68k-stödet.

Notera att jag syftar på Carbon-program, ingenting annat. Det tekniska steget mellan Photoshop 7 (som går att köra i OS 9) och Photoshop 8 (CS) är inte stort. Men Adobe valde att plocka bort OS 9-stödet i det senare. Ungefär som i ditt exempel.
Min poäng är att förr eller senare kommer programtillverkarna att släppa PPC.

Ursprungligen av C-mon:

Notera att jag syftar på Carbon-program, ingenting annat. Det tekniska steget mellan Photoshop 7 (som går att köra i OS 9) och Photoshop 8 (CS) är inte stort. Men Adobe valde att plocka bort OS 9-stödet i det senare. Ungefär som i ditt exempel.
Min poäng är att förr eller senare kommer programtillverkarna att släppa PPC.

Visst är det så. Min poäng är att nyinköpta PPC-Macar kommer att vara en bra investering de närmaste åren oavsett Apples planer. De är fortfarande de bästa Macar man kan få för pengar idag och förhållandet med PC-alternativen har inte ändrats. Datorhårdvara blir omodern ganska snabbt oavsett processorbyte eller inte.

Psykologiska effekter kommer säkert att minska Apples försäljning och sänka 2:a-handsvärdet. Klarar man av att bortse från det kan man glatt köpa en ny Mac idag, få sitt jobb gjort och trivas med livet de närmaste åren. När det sedan är dax att byta upp finns allt redan där (hårdvara och programuppdateringar).

Man kan ju komma ihåg att det gick bra att köra en 68K-mac i många år efter övergången till PPC. Köpte själv den sista 68K-macen någonsin (en PowerBook 190) 1996 och kunde utan problem använda den långt in i år 2000. Då skaffade jag å andra sidan en begagnad G4 vilket gjorde att powerbooken lades på hyllan. Annanrs så fungerar den fint än i denna dag och så länge man slipper surfa med den så klarar man exempelvis ordbehandling, Photoshop 4 och enklare illustrationer i FreeHand 3.1 eller 8. Inte illa pinkat av en snart 10 år gammal dator /den introducerades 1995).

På tal om FreeHand 3.1: det prgrammet är ett ypperligt exempel på hur smärtfritt gamla 68K-program kunde köras på nya PPC-macar. Ett program från 1991 som kan köras på senaste G5 är väl inte illa. Mitt rekord är annars OmniPage 2.1 från 1988 som - visserligen lite skakigt - kan köras på ny hårdvara! Kan Apple klara av samma sak en gång till med Rosetta är jag inte det minsta orolig.

Ännu inte så många teorier kring min ursprungliga fråga. :eek:
Kommer Jobs ”HD-år 2005” vara motgiftet mot den byxångest nyköpare får nu?

Jag är säker; skall man inte hela tiden ha morgondagens mac redan igår blir detta köparnas marknad. Hurra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 14:26

Jo, är minst sagt orolig hur det blir med dom nuvarande macarna...måste nästan pris sänkas...

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 15:15

De är klart att de kommer att sluta kompilera för PPC när större delen av kundstocken sitter på Intel, men det kommer ta längre tid för folk att skaffa Intel-burkar än vad det tog att uppgradera till OS X.
Man ska nog inte köpa en burk idag och inbilla sig att man ska kunna köra senaste Final Cut Pro på den om fyra år, men vem gör det?

Om jag köper en PowerMac G5 idag, med syfte att uppgradera i framtiden och därmed kunna ha den så länge som möjligt, hur länge kan jag då ha den inna den börjar bli löjlig eller helt obrukbar?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-08 18:39

PowerBook

Så här långt har det uteslutande? handlat om Power Mac G5. Kan vi hoppas på en sista uppdatering av PB?

1
Bevaka tråden