Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimera OS X för internet och surfning?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade tänkt att inte försöka gnälla så mycket (eftersom jag gjort det i en del trådar), men varför jag gör denna tråd är på grund av de här anledningarna:

1. Att surfa i allmänhet – för mig – fungerar ungefär dubbelt så bra på en kass PC med Opera 8 eller Firefox än på en iMac G5 med Safari eller Firefox. Att stänga, öppna eller hantera många flikar går blixtsnabbt och smidigt, vilket det aldrig gör för mig på mac. Alltid finns det en liten fördröjning och seghet.
2. Att ladda ner filer från sidor (www) går aldrig så fort som det borde med 8 mbit från BBB, och ibland kan internet bli olidligt segt utan någon speciell anledning.
3. Att ladda ner via bittorrent (Azureus) går heller inte ens en fjärdedel så snabbt som på PC:n.
4. Att skicka eller ta emot filer går oerhört långsamt med MSN (och såklart även med Adium).

Observera att jag har Tiger, ren installation, och det var så här med Panther också. Och Firefoxoptimeringen känner jag till.

–> I alla fall: I Cocktail upptäckte jag en inställning för att optimera anslutningen för den uppkoppling man har. Kör nu på T1 (man hittar inställningarna under "Network"). Upplevde ingen stor skillnad, men detta fick mig att fundera på om det finns ännu fler inställningsmöjligheter i OS X som jag inte känner till.

Det vore kul om någon hade några tips på program eller inställningar till Safari, program som optimerar hela OSX för att blir snabbare, uppkopplingsmässigt... Vad som helst, bara det gör OSX åtminstone jämförbart med Windows hastigheter vid surfande och nerladdning.

Tycker trots allt det här är ett viktigt ämne, eftersom surfande är det, i alla fall jag, gör majoriteten av tiden framför datorn.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-05 18:03

Hmmm...har en känsla av att du överdriver litegrann. "Dubbelt" och "en fjärdedel" kanske är mer en känsla än fakta, eller?

I vart fall, så kan det mycket väl vara så att iMacen är slöare än en hyfsad (dvs inte "kass") PC. Har själv en riktigt gammal PC-häck (vet inte ens vad det är för processor) med taskigt med RAM, och vissa funktioner är faktiskt minst lika snabba som på min G5.

Men du måste i alla fall ha rejält med SDRAM, typ 1Gb, systemet måste vara välskött och optimerat (gärna en dragning med Diskwarrior. Brukar pigga upp trötta system ganska rejält), osv.

Men annars är det nog bara att gilla läget och uppskatta att Macen SAMMANTAGET är en avsevärt trevligare upplevelse än PC:n. Enligt min ödmjuka uppfattning, förstås....

Utgår ifrån att du testat att optimera firefox? Samt köra med optimerade builds av firefox.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68341

Min tweaking guide som jag tycker du ska läsa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 01:08

Måste vara något fel på ditt system. När jag "surfar" med PC (olika burkar) så går det otroligt segt i jämförelse med min G4/1GHz.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 14:14
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Utgår ifrån att du testat att optimera firefox? Samt köra med optimerade builds av firefox.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68341

Min tweaking guide som jag tycker du ska läsa.

Det verkar som tweakingguiden försvunnit, finns det någon möjlighet att du kan posta den igen, kollade igenom den lite snabbt för ett tag sedan och den verkade mycket bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 21:10
Ursprungligen av Elnorino:

Det verkar som tweakingguiden försvunnit, finns det någon möjlighet att du kan posta den igen, kollade igenom den lite snabbt för ett tag sedan och den verkade mycket bra.

Hade också velat läsa den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-06 09:15
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Utgår ifrån att du testat att optimera firefox? Samt köra med optimerade builds av firefox.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=68341

Min tweaking guide som jag tycker du ska läsa.

Fick det här som svar:

"Sidan du letar efter verkar inte finnas. Gå tillbaka till forumets förstasida för att försöka på nytt."

Lite OT men jag har ett liknande problem. Med mitt BBB 10/1 kommer jag max upp i 500Kb/Sec från Sunet med min Windowsburk(3Ghz med 1gig ram blablabla,,) medans jag från min Linuxburk(2,4Ghz med 256 ra, blablabla) tankar i ungefär 1000Kb/Sec. Samma sak gäller Torrents osv.

CUBErt: Intressant att se att fler har samma problem. Känns i alla fall lite tryggare.

Danne V: Din känsla har tyvärr ingen relevans, bittorrent går fyra gånger långsammare på macen, ja. Dubbelt, däremot, var såklart en subjektiv uppfattning (men i och för sig stämmer det nog mycket väl). Mitt system är välskött - reparerar skivbehörigheter och kör alla underhållsskript i Cocktail regelbundet. Har 1024 MB DDR-RAM.

Citat:

Men annars är det nog bara att gilla läget och uppskatta att Macen SAMMANTAGET är en avsevärt trevligare upplevelse än PC:n. Enligt min ödmjuka uppfattning, förstås....

Det har du väldigt rätt i. Men argh, att macen ska behöva förlora i just den här paradgrenen.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-06 17:03
Ursprungligen av disposable:

Men argh, att macen ska behöva förlora i just den här paradgrenen.

Klart som fan att det svider, och som andra påpekat: Det verkar ju inte vara som det ska.
Jag har ett "eget" litet specialsätt att få snurr på Macar. Körde nyligen detta på brorsans, som direkt skuttade igång mycket bättre, och jag själv kör specialaren då o då:

Jag investerade i iDefrag trots den allenarådande skepsisen över defragmenteringsverktyg för Mac. Programmet inte bara defraggar, utan flyttar ut filer så långt ut det går på disken. Därmed blir den snabbare eftersom skivans ytterområde tillryggalägger längre sträcka på ett varv. Dessutom kan man rensa bort en massa "hot files" ur systemet som inte används, etc. Jag tycker att den gör skillnad.

Min specialare är alltså:

iDefrag
DiskWarrior
FontDoctor
Permission
re-prebinding (optimization)
Cronscripterna (alla)
Tömmer alla cachar

Danne V: Tack för ett mycket konstruktivt svar. Ska prova på din häxbrygd så fort som möjligt

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 14:41
Ursprungligen av disposable:

Danne V: Tack för ett mycket konstruktivt svar. Ska prova på din häxbrygd så fort som möjligt

...jag glömde ju det viktigaste: persiljekvistar i öronen medan du går runt en brunn baklänges när det är fullmåne och sjunger nåt ur Arja Saionmaas repertoar, t.ex. "Levande charader".

Lycka till, för nåt vajsing har du nog....

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-09 18:44

Har precis avslutat optimeringen av FF. Wow!!! Eldräven formligen flyger fram, han (eller hon) har fått eld där bak!! Tack för instruktionen!

Den är nere för omredigering, kommer postas om några dagar... Hav förtröstan kära vänner, den är inte borta.

Följande kan vara väl värt att testa:

Systeminställningar —> Nätverk —> Markera din anslutning och klicka på "Ställ in" —> Välj fliken "Ethernet" och testa olika manuella konfigurationer, exempelvis att variera mellan full och half duplex. Ladda ner programmet TPTEST och testa vilka inställningar som ger snabbast hastighet. (Ha inga nerladdningar eller annat som drar bandbredd ingång under tiden, eftersom det påverkar resultatet.)

Vad gäller BitTorrent så har jag inte samma erfarenhet. Vi har en ny PC med saftiga prestanda på vårt nätverk här hemma, och oftast får jag nog högre hastigheter på min Mac. Jag har märkt att Azureus ger lägre hastigheter på Macen, medan klienten som kort och gott heter BitTorrent ger bättre fart. Har du öppnat rätt portar i Macen och i din router?

Edit: Ett mer logiskt tillvägagångssätt är att först ladda hem TPTEST och testa om du får den hastighet som utlovas av din ISP. Om du har den hastigheten, så är det ingen idé att pilla på inställningarna för nätverk, men om du får en lägre hastighet än den utlovade, så kan problemet sannolikt rättas till genom att testa olika inställningar.

Senast redigerat 2005-08-13 22:30
  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 23:57

Har fått ett problem nu i firefox.
När jag försöker scrolla/tilta höger och vänster med scroll hjulet på min mus logitech mx1000. Så väljer den att istället byta sida fram och tillbaks. Har provat att ändra inställningar för musen, ta bort firefox radera alla inställningar och installera om men ändå blir det likadant. Har inga tillägsprogram installerade nu. Det fungerar som det ska i safari.
Är det nån inställning i firefox som fixar detta?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-06 10:36

Jag lider också av betydligt segare internet än utlovat. Jag har Bredbandsbolagets 8 mibt ADSL, men har enligt TPTest ca 500 kbit/ ned och max 200 kbit/s upp. Långt ifrån några 8 mbit ner, mao... Har testat olika inställningar med föga resultat. Cocktail har jag också provat (optimeringen däri). Jag ska ringa Bredbandsbolaget imorgon, för det måste vara något skit på deras lina.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 11:02

Förtstår inte de här problemen, jag har en G4/400 Mhz 576Meg Ram. Kör senaste Tiger som gradvis har blivigt uppdaterat sen ett och ett halft år tillbaka alltså inga "rena" ominstallationer av systemt. Har aldrig kört något underhållningsprogram av något sort ex cocktail, aldrig defragmenterat någon hårddisk! Och min dator funkar mer än utmärkt! Kan surfa och ladda ner från alla tänkbara program, Bittorrent, DC, FTP, LimeWire, lokalt nätverk mm... Som exempel kommer jag oftast upp i över 200k/sec på bit ibland uppemot 500. Detta beror ju självklart vilka som seedar till en!! Till webben använder jag nästan bara Safari och med den "dåliga" prestanda jag har på min burk märker jag att safari är bra mycke rappare och mindre resurskrävande är firefox. Sen har jag en fundering, om jag flyttar filer mellan datorer på nätverket kommer jag upp i ca 8-9meg/sec detta är väl max vad mitt nätverkskort klarar av, men är inte detta samma sak som när jag surfar genom router som när jag flyttar filer genom den? Eller är det ett annat protokoll (TCP/IP?).

Edit: Menar inte att det ska gå lika fort att ladda från nätet som på lokala nätverket med teoretiskt sett om jag hade haft en så snabb lina skulle det gå, poängen är varför skulle jag inte få max hastighet från nätet om jag kan få det loklat på samma protokoll? Vilket jag tror att jag får.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-06 11:46
Ursprungligen av Snooze:

Jag lider också av betydligt segare internet än utlovat. Jag har Bredbandsbolagets 8 mibt ADSL, men har enligt TPTest ca 500 kbit/ ned och max 200 kbit/s upp. Långt ifrån några 8 mbit ner, mao... Har testat olika inställningar med föga resultat. Cocktail har jag också provat (optimeringen däri). Jag ska ringa Bredbandsbolaget imorgon, för det måste vara något skit på deras lina.

Tjaba!!

Tycker du skall ringa och snacka med BBB, själv har jag dom och kan inte klaga på dem, förutom på deras så kallade mejltjänst. Jag har ADSL 10/1 och ligger på 9/0,85 i tptest, då laddar jag samtidigt ner en uppdatering på Office paktet.

/Joakim

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-06 11:11

I mitt fall tror jag att Bredbansbolaget är boven i dramat. De lovar ju _upp till_ 8 mbit, man har inga garantier... Jerks.

  • Medlem
  • 2005-11-06 13:31

Jag ska också kontakta BBB - mitt 8/1 ADSL-abonnemang ger 1,5Mbit/500Kb!
(Samma på alla typer av anslutningssätt - kabel, airport okrypterat/krypterat)

  • Medlem
  • 2005-11-21 21:51
Ursprungligen av Ma:

Jag ska också kontakta BBB...

Jag gjorde detta, råkade skicka till både "kundtjänst" och "support" och fick ett automatgenererat "klipp & klistra"-svar a la "goddag yxskaft" från båda håll. *suck* Är det ringa man bör göra?

*tittar lite till på ComHem's sidor*

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-11-06 13:59

Nu har jag pratat med dem, och de hävdar att det inte är något fel från deras sida. De menar att mitt modem inte skickar eller tar emot i den hastigheten av någon aledning. Jag bor tillräckligt nära en station och de ser att modemet får rätt hastighet från dem iaf.

Till saken hör att jag inte har deras modem. Jag fick aldrig något när jag gick från Telia till dem, och jag fick heller inte det utlovade startpaketet när jag flyttade och tog med mig anslutningen. Givetvis vill de inte supporta mig, eftersom det inte är deras modem... Jag ska få ett nytt modem av dem, sa de.

På något pessemistiskt vis tror jag inte att det hjälper...

  • Oregistrerad
  • 2005-11-19 22:04
Ursprungligen av disposable:

–> I alla fall: I Cocktail upptäckte jag en inställning för att optimera anslutningen för den uppkoppling man har. Kör nu på T1 (man hittar inställningarna under "Network"). Upplevde ingen stor skillnad, men detta fick mig att fundera på om det finns ännu fler inställningsmöjligheter i OS X som jag inte känner till.

Mac Pilot erbjuder fler optimeringsfunktioner som kanske kan hjälpa dig.

Ta en titt i denna tråd:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=88302

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-20 03:21

Att macen är lite långsammare på internet vet vi ju alla men att slippa alla virus och spyware gör att vi kan leva med det. Skulle aldrig byta bort mitt lite segare men säkra internet med Mac mot ett helvilt sufande med windows som orsakar €%&#"/()&%€#€&/%&/%&/).
Att behöva tweeka eller byta webläsare, t.ex til firefox, är ett ofog och borde inte behöva göras om Apple hade haft full kontroll över sina program - samt att även webdesigner kunde sitt jobb!!!

  • Medlem
  • 2005-11-21 21:41

Den hastighet man kan få från exempelvis bbb är beroende av hur långt ifrån närmaste telestation man bor och vilken kvalitet det är på kablarna mellan telestationen och bostaden. Om bbb är överoptimistiska som i mitt fall, de satte inställningen på sin sida till 24Mbit när de flyttade den från Bostream, där jag hade 2...., så blir det så många "omsändningar" att prestandan blir riktigt dålig. I mitt fall så räckte det med ett samtal till supporten så ställde de ned till 8Mb och det gick riktigt snabbt igen.

1
Bevaka tråden