Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs resten av Intels chipset också?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 10:50

Kommer Macen att behöva Intels chipset för nord och sydbrygga när en Intelprocessor bestämmer?

Om så är fallet så skulle det vara enklare att köra Windows på Macen. Eller hur?
(Spekulationer som jag tror skulle få fler att byta till OS X efter att provkört båda operativen...)

De nya Macintelmaskinerna kommer antagligen att stödja de flesta andra x86-operativsystem. Men OS X kommer med största sannolikhet bara att gå att köra på Apples egna burkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 11:37

Om det nu skulle gå att köra tex Windows på en mac - är det bra eller dåligt? Å ena sidan kanske form- och kvalitetsmedvetna Windowsanhängare skulle köpa mac för att ha en snyggare windows-pc (men fortfarande köra windows), men väger det upp de ev dåliga varumärkeseffekter som skulle kunna komma av att mac då kan förknippas med windowsstrul (dvs då begreppet Macintosh inte längre borgar för en pålitlig miljö med mindre strul)?

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2005-06-08 11:52

Tänker på alla föräldrar som har spelsugna barn/tonåringar och som förmodligen kommer kunna köpa en mac och köra Mac OS X på en disk och Windows på en annan disk. OS X skulle då bli operativsystemet som gör att maskinen alltid går att starta.

Tror inte windows 'smittar' på det sättet som tei föreslår. Tror att det blir ännu positivare när man kan köra windows på sin maskin men inte gör det för att Mac OS X är bättre.

Jag tror faktiskt att det är något positivt att man kan köra Windows på sin Mac. Det kommer antagligen att öka försäljningen några snäpp till.

Ursprungligen av William WM:

Jag tror faktiskt att det är något positivt att man kan köra Windows på sin Mac. Det kommer antagligen att öka försäljningen några snäpp till.

Det finns ju de som tycker så, själv håller jag inte med. Mac OSX är som operativsystem överlägset, vilket fler och fler kommer att inse i och med att det blir fler användare och utvecklare. Bristen med OSX är, som jag ser det just det faktum att det är så få användare och därmed tunnare med småprogram som fixar "allt".
Köra Windows på en Mac, jag begriper mig inte ens på Viritual PC. Då kan man ju köpa en billig PC på Elgiganten i stället!

MVH

Ursprungligen av William WM:

Jag tror faktiskt att det är något positivt att man kan köra Windows på sin Mac. Det kommer antagligen att öka försäljningen några snäpp till.

På ett sätt är det nog bra. Det finns många som vill köra mac, men avstår för att alla program de behöver inte finns till plattformen, och Virtual PC är ju segare än sirap.

Personligen skulle jag dock inte vilja köra Windows native på en mac eftersom den blir betydligt mer sårbar för virus. Det vore ju inte så härligt om mac-disken/-partitionen eller BIOS blev manglad under tiden som man sitter med sitt ekonomiprogram. Å andra sidan torde ju Virtual PC kunna bli en riktigt behaglig (nåja, man kör ju fortfarande Windows) upplevelse eftersom man helt plötsligt slipper emulera processorn. Då kan Windows få härja fritt i en skyddad verkstad utan enorma prestandaförluster.

Ursprungligen av William WM:

Jag tror faktiskt att det är något positivt att man kan köra Windows på sin Mac. Det kommer antagligen att öka försäljningen några snäpp till.

Kan skriva under på det. Kan säga att jag har talat med blivande kunder i jobbet om rätt så stora saker, om det nu går. Antligen via Wine, eller dualboota. Intresset för Mac har INTE minskat än så länge. Tacka iPod och iMac för det.

Sedan är inte Longhorn beronde av BIOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 12:58

William: Risken är att macbegreppet suddas ut, vilket kanske kan vara en nackdel försäljingsmässigt? ...eller är det rentav en fördel?

verkar jävligt märkligt om apple skulle degradera sig själva till ngt. DELL liknande.
jag tror inte det blir nån större skillnad. Samma sak fast med annan processor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 14:30

Antagligen kommer Windows XP fungera, men inte Windows Longhorn. Rätt säker på att Microsoft gör något för att hindra det...
Ser det bara som positivt då folk som tidigare inte ville köpa Mac p.g.a priset och dom är osäkra på den kan ju köra en Mac och installera Mac OS X och Windows bredvid varandra. Då kan man ju dessutom köra riktigt shyssta o nya spel på burken...=D

  • Medlem
  • 2005-06-09 01:20
Ursprungligen av ez0r4y:

Antagligen kommer Windows XP fungera, men inte Windows Longhorn. Rätt säker på att Microsoft gör något för att hindra det...
Ser det bara som positivt då folk som tidigare inte ville köpa Mac p.g.a priset och dom är osäkra på den kan ju köra en Mac och installera Mac OS X och Windows bredvid varandra. Då kan man ju dessutom köra riktigt shyssta o nya spel på burken...=D

Microsoft är ute efter att sälja enorma mängder licenser, och ha en enorm installed base. Om man lyckas installera Longhorn på sin spis, så är ingen gladare än Microsoft. Varför skulle de inte vilja att Macägare betalar dem sköna stålar för Longhorn, när de i dagsläget faktiskt vidareutvecklar Virtual PC med ganska gott engegemang?

Förmodligen JA om man ska ha Standard moderkort ( Jag tror det blir någon form av Intel moderkort ) och man ska stödja pc sidan fullt ut. Då borde de ha de andra chipsen med, om det ska vara enkelt för Apple att kunna följa utvecklingen på Pc sidan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 15:33
Ursprungligen av Hunter78:

Förmodligen JA om man ska ha Standard moderkort ( Jag tror det blir någon form av Intel moderkort ) och man ska stödja pc sidan fullt ut. Då borde de ha de andra chipsen med, om det ska vara enkelt för Apple att kunna följa utvecklingen på Pc sidan!

fan va trist, då blir det ju en PC med windows-spärr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 15:15

Personligen tror jag inte det blir trivialt att köra Windows på en Macintel. Det finns ju t ex ingen anledning att Apple skulle sätta in ett PC-BIOS i burken, och då blir det väl lite svårt att köra Windows?

Sen skulle ju, som många påpekat, möjligheten att köra Windowsprogram på en Macintel vara ett argument för t ex Microsoft att sluta utveckla Office för Mac vilket definitivt skulle ta bort mycket av skälen att öht köpa en Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 15:37

Om det blir för lätt att emulera pc-program på macen minskar säkert utvecklarnas motiv att göra macversioner av program.. kanske.

Ursprungligen av tobot:

Om det blir för lätt att emulera pc-program på macen minskar säkert utvecklarnas motiv att göra macversioner av program.. kanske.

Riskerna är nog störst för program med specialutseende, t.e.x. spel.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 16:44

Jag hoppas att man kan dualboota Windows på Macen, ha en liten 10GB-partition för spel.

Stackars alla Macspelsföretag säger jag!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 23:29

En tanke är ju som sagt att risken för att spel/program inte utvecklas i samma grad till Macen p g a att utvecklarna skulle kunna säga "du kan ju köra pc-versionen i din mac". Men då är frågan; Varför skulle de göra det? Varför tillverkar de program idag till Macen, om den har en så liten marknadsandel? Antagligen för att många tycker att det är en bra plattform, men framför allt för att de vill nå de extra 5% av marknaden.
Nä jag tror att programtillverkarna kommer fortsätta i samma anda (och förhoppningsvis att ännu fler kommer få upp ögonen för att lätt porta program o spel till Mac) i o m detta. Och om det i o m bytet till intel-processorer kanske blir lättare att porta program till Macen, så kan det ju bara sluta positivt!

Ursprungligen av Anders Båth:

En tanke är ju som sagt att risken för att spel/program inte utvecklas i samma grad till Macen p g a att utvecklarna skulle kunna säga "du kan ju köra pc-versionen i din mac". Men då är frågan; Varför skulle de göra det? Varför tillverkar de program idag till Macen, om den har en så liten marknadsandel? Antagligen för att många tycker att det är en bra plattform, men framför allt för att de vill nå de extra 5% av marknaden.
Nä jag tror att programtillverkarna kommer fortsätta i samma anda (och förhoppningsvis att ännu fler kommer få upp ögonen för att lätt porta program o spel till Mac) i o m detta. Och om det i o m bytet till intel-processorer kanske blir lättare att porta program till Macen, så kan det ju bara sluta positivt!

Ja, det blir säkert bra till slut.

Det vore ju klart coolt om det åtminstånde gick att byta processor själv, även om man behövde ett Apple-moderkort för att köra OSX.
En uppsättning Xeon's är riktigt billigt (och jag antar att det är Xeon vi snackar).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 09:41

Hur är det med systembusshastigheten?
Idag är den upp till 1.35 GHz på PPC.
Vad kan en Intelprocessor prestera? Är det 800 MHz?

Tror ni att Apple tar en färdigutvecklad teknik med hjälp av ett chipset som finns till PC idag?
Vi kommer då att enkelt kunna få: SLI, SATA-II, dubbla Ethernet, 7.1 ljud, osv...

Eller är Apple så tjurskalliga att de vill utveckla egna chip?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 22:15

Själv tror jag att ifall det går att köra windows på de nya intelmacarna... så kommer fler att fastna för OS X. Så då kommer folk att använda OS X till det mesta, och boota windows när de vill spela. Att försöka spela över nätet (eller åka på LAN) med en mac är i dagsläget ingen vidare bra idé, tyvärr.

Ända sedan jag såg en bild på en öppnad PowerMac har jag velat ha en. Dels för OS X, dels för att den är så oerhört snygg. Men eftersom jag i huvudsak använder datorn till att spela, så har jag fått prioritera en windows-burk, tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-10 22:53

Förhoppningsvis kan det ju bli ändring med spelutbudet till Mac iom bytet till Intel

http://www.insidemacgames.com/features/view.php?ID=355

Om det blir mycket lättare att porta spel (en skitsak att göra porten) ´kan man ju hoppas att det blir så att typ alla spel kommer till Mac, också samtidigt som till PC. Då har snubbarna inga ursäkter kvar...

1
Bevaka tråden