Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vågar man köpa PowerBook nu?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa en PB 12". Jag har inga problem med övergången till Intelprocessorer, andrahandsvärdet må sjunka men det skiter jag i.

Den stora frågan är om man vågar köpa dator nu bara. iBooken borde ju uppdateras snart och om de öht ska kunna trycka i nåt nytt i den så kommer den ju ligga så pass nära PBn att det kommer skilja ÄNNU mindre än det redan gör = försäljningen på PB borde avta helt. Därför känns det som de kommer uppdatera båda samtidigt.

Vad tror ni kommer uppdateras? Blir det bara lite snabbare processor eller kan man göra nåt mer?

Känns det troligt att det kan komma något redan nästa tisdag? Det känns som de måste släppa något med PPC ganska snart så det inte kommer för nära bytet till Intel...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-06-08 10:22

Priset kommer att sjunka rejält på PowerPC-baserade maskiner. Märkligt vore det annars.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-08 10:51

PowerPC-baserade Mac:ar kan väl inte tänkas vara "slut" förrän tidigast typ 2009?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-06-08 11:22

Klart man vågar köpa

Varför skulle man inte våga köpa en Mac med PPC?
Det är ett år bort innan vi ser en Mac med Intel i, två år innan det är bara intel. Program som finns nu kommer att JITtas i intelversionen och nya program kommer under överskådlig framtid byggas som fat binaries på samma sätt som man gjorde under övergången från 68 K d.v.s. att programmen kommer att funka i full fart på båda processorerna.

Intel är något jag saknat eftersom bland annat problem med endians och alignment i minnet gjort det lite knepigt att hantera binärdata mellan plattformarna. T.ex. så har en del speltillverkare inte gjort det möjligt att spela mellan mac och wintel av den anledningen. Förhoppningsvis så gör inte apple någon special grej på hårdvarusidan utan ser istället till att det kommer drivrutiner för allehanda hårdvara. Det har ju även varit problem med grafikkort på macen där det har funnits mec editions som varit dubbelt så dyra som wintel. Kanske även det försvinner. Och förhoppningsvis så kommer wine att funka på macos i framtiden. Överhuvudtaget så är man en stående andra klassens användare så fort man kör macen och ska ha prylar till den. Vad som skulle vara ett guldägg är om apple släppte yellowbox till windows, gjorde sin redbox till macos. Och optimalt vore det om man kunde köra macos på vilken PC burk som helst men frågan är om Apple överlever det.

Ursprungligen av mmmikael:

Vad tror ni kommer uppdateras? Blir det bara lite snabbare processor eller kan man göra nåt mer?

Känns det troligt att det kan komma något redan nästa tisdag? Det känns som de måste släppa något med PPC ganska snart så det inte kommer för nära bytet till Intel...

Bättre grafikkort är ju inte helt orimligt.

PPC är inte på något sätt dött än på ett bra tag. Köper man en ny PowerBook idag så hinner man garanterat använda den så länge att man vill byta till en ny innan det skulle uppstå några problem för att man är kvar i PPC-världen. Apple kommer att stödja PPC för en bra tid framöver. Likaså utvecklarna, de kommer att göra "universal binaries" som stödjer båda plattformarna för en lång tid framåt.

Dagens PowerBookar är ju rätt beprövade också. De är inga prestandamonster, antagligen främst för den väldigt låga hastigheten på FSB (front side bus - rätta mig om jag blandat ihop något), men de fungerar ändå rätt bra. Jag vet inte om jag skulle vilja vara försökskaninen för den allra första Intel-PowerBooken, snarare vänta ut barnsjukdomarna.

Men trots detta så tror jag att Apple behöver ta i extra för att kunna sälja PowerBook det närmaste året, inte för att PPC är död som plattform men för att folk *tror* att den är det. Så fräckare skärmar, lägre priser, bättre grafikkretsar eller andra saker som Apple kan åstadkomma vid sidan av ren prestanda borde vara rimligt att tro på.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-16 14:23

skärmen på min pbg4/8767 har börjat strula, så jag borde skaffa en ny. Man tycker ju att Apple borde släppa en uppdatering i augusti/september med något extra lockande för att hålla försäljningen igång, så jag hoppas att min pb inte dör före det.

1
Bevaka tråden