Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärdet för PowerPC maskiner

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den här tråden kommer bli alltmer aktuell framåt våren 2006. Vi får gå tillbaka hit och se om jag vi hade rätt angående andrahandsvärdena på våra datorer som jag misstänker sjunker enormt mycket nästa år.

Datorer har väldigt dåliga andrahandsvärden rent generellt men framförallt bärbara Macar har alltid lyckats hålla betydligt längre än dess motsvarigheter på PC-fronten. Vem vill ha en Powerbook G4 nästa höst om inte operativsystemet har någon framtid?

Åsikter/kommentarer? Oroar vi oss i onödan?

  • Medlem
  • 2005-06-07 03:01

Håller med, jag tror andrahandsvärdet kommer påverkas negativt. Mer av psykologiska skäl än rationella, PPC-arkitekturen kommer supporteras väl ett bra tag till. Men andrahandsvärdet på macar är faktiskt omotiverat högt, och jag tror luften går ur den bubblan.

Andrahandsvärde?

Ursprungligen av arez:

Håller med, jag tror andrahandsvärdet kommer påverkas negativt. Mer av psykologiska skäl än rationella, PPC-arkitekturen kommer supporteras väl ett bra tag till. Men andrahandsvärdet på macar är faktiskt omotiverat högt

Du har inte hört talas om tillgång och efterfrågan? Du och jag tycker kanske att andrahandsmacarna egentligen borde gå för mindre, men det är faktiskt marknaden som avgör. Tillgången på andrahandsmacar är inte öronbedövande för ögonblicket och lär inte bli det förrän ett tag efter att Apple tar bort stödet för PPC, vilket torde vara tidigast någonstans 2007/2008, om de alls gör det.

Om det ska finnas ett behov av nya Intelmacar så måste det ju motiveras av att de olika kundgrupperna behöver de nya maskinernas prestanda och andra fördelar. Jag tror att efterfrågan på exempelvis segmentet bärbart för 5000:- och mindre kommer att vara fortsatt stort de närmaste åren. Men nya kanske kommer för 7000:-?

Jag tänker i alla fall skaffa både en nyare PB G4 och en G5:a. Men det får väl bli en Intelmaskin vad det lider. Också.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-08 16:35

Inte för att betvivla Apples kompetens. Men, jag undrar hur mycket jag skall tro på att övergången till Intel-viktad arkitektur kommer vara mer smärtfri/givande änn tidigare övergångar som tex. 68k->PPC, G3->G4, och andra diverse 'första generations' produkter.

När det fortfarande spekulerades om en Powerbook G5 var där en hel del som sa att de skulle vänta på andra generationen innan de skaffade en sådan.

Iofs lär Apple ha kompilerat OS X på Intel-baserade maskiner en längre tid. Men jag misstänker att övergången inte kommer vara helt smärtfri, och att PPC maskiner inte blir värdelösa helt så snabbt som man tror.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 16:49

Oj oj vad spännande det ska bli om tio år, när ryktet börjar gå om att Apple ska skicka Intel på porten och börja köra AMD eller Transmeta eller whatever och alla fans kommer börja gnälla om vad äckligt det blir nu när Jobs sålt ut, och hur överlägset Intel-kretsen sparkar röv all over the roadmap...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-06-07 07:43

Jag tror dett kommer bli svårt att sälja mina ppc macar när det blir dags för bytet, det är synd.
Men utväcklingen går hela tiden framåt, och det ska bli grymt spännande att fortsätta följa Apple!

  • Medlem
  • 2005-06-07 08:08

PPC är inte avskriven

Dagens PPC Macar kommer inte att vara uträknade bara för att det kommer nya med intel smäck. Det ända användare märker skulle kunna vara att han eller hon känner sig smutsig av ett par timmars användning av en Macintel. Jag vill utfärda en varning för omfattande hudskador.
Snarare borde de gamla tas väl om hand så länge prestandan duger/är jämförbar. Det ser inte ut som om intel kommer att bli så värst mycket snabbare inom en snar framtid. Det finns inget att oroa sig över.

Ursprungligen av olam:

Dagens PPC Macar kommer inte att vara uträknade bara för att det kommer nya med intel smäck. Det ända användare märker skulle kunna vara att han eller hon känner sig smutsig av ett par timmars användning av en Macintel. Jag vill utfärda en varning för omfattande hudskador.
Snarare borde de gamla tas väl om hand så länge prestandan duger/är jämförbar. Det ser inte ut som om intel kommer att bli så värst mycket snabbare inom en snar framtid. Det finns inget att oroa sig över.

Men snälla, varför kommer man alltid över såna här barnsliga och omogna kommentar från mactalibaner? Man funderar ibland om det är så att målgruppen för Mac ligger runt 10 år. Det är uppenbart att IBM har problem att vidareutveckla sina CPUer, till skillnad från Intel som inte alls verkar lida av detta problem.

Sen kan man ju fråga sig vad du menar med det sista. Ta typ Pentium M som lätt äter G4or till frukost, samt dessutom är mer strömsnålare och billigare.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-08 02:29
Ursprungligen av cruZZade:

Men snälla, varför kommer man alltid över såna här barnsliga och omogna kommentar från mactalibaner? Man funderar ibland om det är så att målgruppen för Mac ligger runt 10 år. Det är uppenbart att IBM har problem att vidareutveckla sina CPUer, till skillnad från Intel som inte alls verkar lida av detta problem.
Sen kan man ju fråga sig vad du menar med det sista. Ta typ Pentium M som lätt äter G4or till frukost, samt dessutom är mer strömsnålare och billigare.

Intel har ju visst problem, eller ser du några 10GHz P4or? De är varmare, drar mer ström, överklockar sämre, kostar mer pengar, och presterar sämre än AMDs motsvarande... Opteron > *
Men visst har utvecklingen på g5/ppc970 varit för dålig, den var ju bättre i början relativt sätt än vad den är nu.
Pentium-M äger G4or ja, men det är väl inte så fruktansvärt mycket och den är bara strömsnålare än de allra snabbaste G4orna, om ens dem. Dessutom kommer de ju nya från freescale någon gång.
Och för tillfället har jag mycket hellre en AMD Turion än en Pentium-M, då de har AMD64-instruktioner (+SSE3 m.m.) och ändå bara drar 25 alternativt 35watt som mest. Äger garanterat en P-M. Rätt mycket cache har de små rackarna med (2MB tror jag).

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-07 08:24

Men begagnade Macar är idag så övervärderade så det är läskigt.
Vilket är synd för det gör det svårt för Switchers att prova något nytt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-07 08:40

Men begagnade Macar är idag så övervärderade så det är läskigt.
Vilket är synd för det gör det svårt för Switchers att prova något nytt.

"...din nyinköpta Mac kanske är värd lika mycket som en Amiga eller en Betabandspelare nästa höst? Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill köpa en PowerPC-Mac som är utdaterad nästa år?"

Nja, men med tanke på att 99Mac just mejlat ovanstående till 10.000 personer så... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 16:51

Känns lite dumt att köpa en iMac G5 nu som jag hade planerat... Men jag tror jag gör det ändå! Eller vad tycker ni?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-08 02:31
Ursprungligen av Oscar Pilgrim:

Känns lite dumt att köpa en iMac G5 nu som jag hade planerat... Men jag tror jag gör det ändå! Eller vad tycker ni?

Tycker den är tillräckligt prisvärd och enda alternativet just nu om du vill köra macos x, så kör på det ändå om du vill. En bärbar är väl lite mer tveksam.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-06-10 00:22

Jag tror vi måste vända detta till något positivt

Ursprungligen av Oscar Pilgrim:

Känns lite dumt att köpa en iMac G5 nu som jag hade planerat... Men jag tror jag gör det ändå! Eller vad tycker ni?

Det kommer säkert att gå bra dett skifte, och vad det gäller iköp av en ny G5 gör jag det ändå!

En dator är ett arbetsredskap, inte en investering. Behöver du den idag, köp den.

Skönt att grejerna sjunker i pris så att man kan komma över billigt skräp att samla på!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-07 22:10

Ähh tror inte det kommer spela så stor roll,, kanske kommer priset vara lite lägre me so what!
Vem vet,, du kanske inte kan sälja din intel,, 2009 hoppar dom ju över till MS5DF processorer!!

Man kan mäta datorers värde i försäljningsvärde, eller som värdet av det man får uträttat med dem.

Den första typen av värde kommer att sjunka, men det andra typen av kommer vara helt opåverkad.

Du, Björnström! Om du vill få bort din PB G4 till våren för nån lapp, fråga mig först är du snäll!

Precis, alla som vill sälja sina värdo 12" PowerBooks kan börja med att ringa mig. Jag bjuder 1:-/st och det är fett med bra betalt. Det går ju inte ens att köra Adobe CS 4 på skiten

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 20:40

Vackrare än PowerBook 17?

Än så länge finns det inge vackrare än min powerbook 17 - jag förstår ej vad som finns inuti men som vän & arbetsredskap i musik & foto har den ej svikit. Hoopas inte marknadens krafter räknar bort skapande&skönhetens kraft.

Ja, min iMac 1.6 G5 rev A har helt klart tappat avsevärt i värde på de tre månader jag använt den. Först rev B och nu processorbyte. Lite dålig timing från mina sida, men jag är helnöjd. OS X är ju den stora behållningen. Men värdeminskning är väl hög och jag har betalat ett rejält överpris för min dator. Men med lite mer minne var det lider har jag dator fram till 2008-2010. Troligen kommer jag bara utöka med in Inteldriven iBook eller PB när de kommer.

Så aj för plånboken... men skönhet har sitt pris.

Jag skulle nog begära drygt 9000 kanske 10000 för min iMac idag (den kostade ca 12000) och om tre år kankse 3000-5000. Låter det rimligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 02:40

Jag VET att Apple VET bättre än vad du VET vad som lurar runt hörnet hos Intel, och vad som passar Appels produkter i framtiden.. Men om du sitter på en magisk glaskula som det verkar så kanske du borde söka jobb som produkt rådgivare hos Apple, eftrsom du VET vad som är bäst för dom..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 02:58

Det är bara att hoppas att Steve & Co vet vad som är bäst för sitt företag, jag litar på att de kommer klara denna övergången galant. Tror och hoppas!
Lätt för oss söndagsseglare att sitta och vara kloka, men antar att de vet mer än vad vi gör och vad som kommer passa Apple i framtiden!

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 08:50

Jag är inte, utöver det första lilla stinget av oro, ett dugg besviken över att nyss ha köpt en iMac 20" revB. Jag är övertygad om att den kommer att vara en härlig dator i flera år framöver och är inte ett dugg orolig över att jag ska behöva uppleva att jag saknar uppdaterade applikationer till den. Det hade förmodligen känts lite småsurt som jag hade satsat på det mer "framtidssäkra" (läs uppgraderbara) alternativet Powermac vilket jag också funderade på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 17:15

AMD har inte kommit 2,5Ghz med sina Athlon64/Opteron, men det spelar mindre roll när större mängd L1-cache, fler flyttalsberäkningar och kortare pipelines kompenserar den lägre klockfrekvensen jämfört med Intels P4´or

  • Medlem
  • 2005-06-08 20:45

Detta är lite off-topic, men har alltid undrat över en grej.

På annonssajter som blocket ser man ofta personer som försöker sälja sin mac-dator som är typ 1 år gammal till ungefär samma pris som dom nya uppdaterade versionerna säljs för på apple store. Detta är ju helt bisarrt, får dessa personer sina datorer sålda?

Jag menar annonser i stil med "ibook säljes, 800 mhz, 9000 kr" och så kanske den nuvarande modellen på 1,2 ghz kostar 11000 kr eller nåt sånt.

Ursprungligen av zuluh:

Detta är lite off-topic, men har alltid undrat över en grej.

På annonssajter som blocket ser man ofta personer som försöker sälja sin mac-dator som är typ 1 år gammal till ungefär samma pris som dom nya uppdaterade versionerna säljs för på apple store. Detta är ju helt bisarrt, får dessa personer sina datorer sålda?

Jag menar annonser i stil med "ibook säljes, 800 mhz, 9000 kr" och så kanske den nuvarande modellen på 1,2 ghz kostar 11000 kr eller nåt sånt.

Begpriserna på macar är rätt höga men beror ofta på att macarna som säljs begagnade kommer med extra minne och diverse tillbehör. Sen så brukar det finnas en viss prutmarginal.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 20:47
Ursprungligen av ex-con:

AMD har inte kommit 2,5Ghz med sina Athlon64/Opteron, men det spelar mindre roll när större mängd L1-cache, fler flyttalsberäkningar och kortare pipelines kompenserar den lägre klockfrekvensen jämfört med Intels P4´or

Va? De har 2,6 GHz ute redan, dualcore är dock endast uppe i 2,4 GHz än. Om du väntar lite så kommer snart 2,8 GHz också. Intel däremot fick till och med plocka bort sin 4 GHz P4 från roadmapen, och det har kommit rapporter om att de snabbaste P4:orna ändå, i öppen testbänk blivit så varm att skyddsfunktionerna för överhettning automatiskt klockat ner den.

Kort sagt, P4 var en rejäl miss från Intels sida. Pentium M däremot...

Bevaka tråden