Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför frågade Adobe-chefen "What took You so long?"?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Reagerade lite över vad Adobe-chefen Bruce Chizen sa på keynoten angående Apples byte till Intel:

"This is great news Steve, the only question I have is what took you so long?"

Som om bytet skulle vara ett lätt beslut?
Han och publiken skrattade i och för sig när han sa det, men jag fattar inte riktigt det roliga.

Kan någon förklara?
Som det ser ut nu så piskar väl G5an Intels processorer rätt hårt vad gäller prestanda i Adobe CS. Eller?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-08 04:01

Jag tror inte det betydde mer än att Bruce Chizen tyckte att bytet till x86-plattform var välkommet och att han hade hoppats på det länge, typ.

Om Microsoft och Adobe inte släppte sina program för Apple skulle Apple vara stendött. Skälet till att båda dessa företag uppträder och visar deras "commitment" är därför att försäkra användarna om att de kan fortsätta använda Mac. Hur de sen säger det spelar mindre roll.

G5 har bra prestanda, men det har också Intels processorer. På den bärbara sidan har Mac länge släpat långt efter i prestanda.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om Microsoft och Adobe inte släppte sina program för Apple skulle Apple vara stendött. .

Sanning med modifikationer mjukvaran från Apple Quark och de många mindre macutvecklarna skulle nog kunna hålla bra liv i macplattformen även utan MS och Adobe.

  • Medlem
  • 2005-06-09 02:45
Ursprungligen av jazzper:

Sanning med modifikationer mjukvaran från Apple Quark och de många mindre macutvecklarna skulle nog kunna hålla bra liv i macplattformen även utan MS och Adobe.

Tveksamt, men Adobe kommer fortsätta med Mac. Office skulle man nog kunna ersätta, men inte Photoshop och Illustrator. Indesign är nog rätt svårt att vara utan för en hel del människor också.

Däremot (för att fortsätta på andra inlägg) är det fånigt att påstå att "x86" är snabbare än G5. Det beror på vilken "x86" vi snackar om. De "flesta" som kör PC har en Dell med P4, vilka inte är bättre än en dubbel G4 i Photoshop. Folk vill gärna kunna säga att "Macen spöar PC:n" eller "PC:n spöar Macen", men det är inte så enkelt. En Dell för 6 papp spöar inte en G5:a... bara ibland (för att komplicera ytterligare).

Apropos bytet till x86, så ska det verkligen bli spännande att se om jag har rätt i att Windows kan slöa ned vilken processor som helst. Om jag har det, så kommer Macen spöa Windows i arbetsflöde, trots samma hårdvara. Windows kommer nog också fortsättningsvis kunna köra spel och vissa grafikoperationer med bättre fart, men det bryr jag mig inte om. Har jag fel, kommer vi få se mycken badboll framöver.

Ursprungligen av stfm:

Däremot (för att fortsätta på andra inlägg) är det fånigt att påstå att "x86" är snabbare än G5. Det beror på vilken "x86" vi snackar om. De "flesta" som kör PC har en Dell med P4, vilka inte är bättre än en dubbel G4 i Photoshop. Folk vill gärna kunna säga att "Macen spöar PC:n" eller "PC:n spöar Macen", men det är inte så enkelt. En Dell för 6 papp spöar inte en G5:a... bara ibland (för att komplicera ytterligare).

Nä kanske inte en Pc för 6000 Kr men om du tar en för 15000 - 20000 Kr, då spöar Pc Powermacarna som kostar det dubbla eller mer än Pc gjorde!

De anmärkningsvärda är att Photoshop har nästan alltid varit snabbare på en Mac än Pc fram till Photoshop 6, där efter började Pc bli snabbare på photoshop vilket är en förolämpning för Apple anser jag. Det som en gång var ett av Apple stora trumf kort har blivit Pc trumfkort idag.

Läs själv
http://www.robgalbraith.com/bins/mu...cid=7-6451-6410

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om Microsoft och Adobe inte släppte sina program för Apple skulle Apple vara stendött. Skälet till att båda dessa företag uppträder och visar deras "commitment" är därför att försäkra användarna om att de kan fortsätta använda Mac. Hur de sen säger det spelar mindre roll.

G5 har bra prestanda, men det har också Intels processorer. På den bärbara sidan har Mac länge släpat långt efter i prestanda.

Exakt. Apple behöver Office och Adobe sviten. Visst, Office kanske rent funktionmässigt skulle kunna ersättas efter ett tag. Men glöm inte bort varumärkets makt. 100% (ca 80% av alla kunder) av switchers som är mina kunder på Macoteket frågar efter Office. Kan garantera att många inte skulle våga sig över om inte den "tryggheten" fanns. Även om det fanns en helt underbar OS X version av OpenOffice, så skulle många strunta fullständigt i det. Just p.g.a av varumärket.

Och utan Adobe. Säg hej då till alla proffs/semi proffs användare på Macen ungefär.

Ursprungligen av star-affinity:

Reagerade lite över vad Adobe-chefen Bruce Chizen sa på keynoten angående Apples byte till Intel:

"This is great news Steve, the only question I have is what took you so long?"

Som om bytet skulle vara ett lätt beslut?
Han och publiken skrattade i och för sig när han sa det, men jag fattar inte riktigt det roliga.

Kan någon förklara?
Som det ser ut nu så piskar väl G5an Intels processorer rätt hårt vad gäller prestanda i Adobe CS. Eller?

Intel cpuer ( de nya typ P4 3.8 Ghz och 600 serien och AMD) piskar G5 i Photoshop Cs 2 och det med marginal.
Apple starkaste kort har blivit det svagaste och kanske en anledning till varför Job byter till Intel.
se här : http://www.barefeats.com/macvpc.html

Ursprungligen av Hunter78:

Intel cpuer ( de nya typ P4 3.8 Ghz och 600 serien och AMD) piskar G5 i Photoshop Cs 2 och det med marginal.
Apple starkaste kort har blivit det svagaste och kanske en anledning till varför Job byter till Intel.
se här : http://www.barefeats.com/macvpc.html

Du är ganska lustig som länkar till ett test där G5:an presterar bättre än Intels processorer på det mesta, läste du inte testet ?

Ursprungligen av jazzper:

Du är ganska lustig som länkar till ett test där G5:an presterar bättre än Intels processorer på det mesta, läste du inte testet ?

Ja om du anser att 1 av 6 är bättre så...;) Har du läst testet?

Ursprungligen av xplane:

Ja om du anser att 1 av 6 är bättre så...;) Har du läst testet?

Nu riktade jag mig inte till dig utan till Hunter vilket du tydligen inte uppmärksammade, men ni/du kanske är samma person? Dock så var det olika tester det länkades till.

Du lyfter fram en viktig tanke som ofta glöms bort i diskussionerna. När folk säger saker på Apples Keynotes - och även i andra liknande sammanhang - så får de betalt för det, och vad som sägs har antagligen arbetats fram tillsammans med företaget. Folk säger saker som marknaden vill höra, och inget annat.

Ursprungligen av jazzper:

Du är ganska lustig som länkar till ett test där G5:an presterar bättre än Intels processorer på det mesta, läste du inte testet ?

Om du läser summeringen hittar du förljande !!

Citat

I'm often accused of choosing applications that favor the Mac. My only criteria is that the applications run on both platforms. That charge falls flat when you see the fastestPower Mac G5 was fastest in only 2 out of 5 tests on this page.

Sedan är testet inte rättvist mot intel pga att man använder väldigt gammal cpur konstruktion.
De kan ta en av de nyare P4 typ serie 500 Alt 600 och ha med P4 EE och P4 3.8 Ghz så ska du nog på se på andra resultat från P4.

Tänk att de testade 64 bits cpuer mellan Apple och AMD medan P4 var bara är 32 bits. Den modellen av P4 är en gammal cpu med gammal konstruktion av kärnan.
Medan de nyare är både 32/64 bits cpuer med 1 MB L2 per kärna m.m.

Ursprungligen av Hunter78:

Om du läser summeringen hittar du förljande !!

Citat

I'm often accused of choosing applications that favor the Mac. My only criteria is that the applications run on both platforms. That charge falls flat when you see the fastestPower Mac G5 was fastest in only 2 out of 5 tests on this page.

Sedan är testet inte rättvist mot intel pga att man använder väldigt gammal cpur konstruktion.
De kan ta en av de nyare P4 typ serie 500 Alt 600 och ha med P4 EE och P4 3.8 Ghz så ska du nog på se på andra resultat från P4.

Hunter att de testade gamla Intel CPUs berodde på att det är ett gammalt test även G5 har ju kommit i snabbare versioner sedan det testet. Sen så var det ju Intels överlägsenhet som du ville visa och då är det lite klantigt att länka tlll ett test där IBM/Apples och AMDs procssesorer vann de flesta testerna framför Intels....

Ursprungligen av star-affinity:

Reagerade lite över vad Adobe-chefen Bruce Chizen sa på keynoten angående Apples byte till Intel:

"This is great news Steve, the only question I have is what took you so long?"

Som om bytet skulle vara ett lätt beslut?
Han och publiken skrattade i och för sig när han sa det, men jag fattar inte riktigt det roliga.

Kan någon förklara?
Som det ser ut nu så piskar väl G5an Intels processorer rätt hårt vad gäller prestanda i Adobe CS. Eller?

Ja vad tror du efter att ha läst denna artikel:

http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6451-6410

1
Bevaka tråden