Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Max antal aktiva samtidigt

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med dagens/kvällens hype i vardande har jag funderat lite. Är det inte lite märkligt att endast 775 aktiva personer kan få detta forum på knä eller beror det på att betydligt fler försöker att logga in på 99Mac?

Jag trodde att uppdateringarna som gjordes med hårdvaran och mjukvaran skulle göra sådana här problem ett minne blott eller har ni gjort backups alt uppdaterat servrarna ikväll isåfall var det ett illa valt tillfälle.

Mvh

Innan MySQL dog första gången låg vi en bra bit över 1000 inloggade.

Problemet är att MySQL inte hinner med och då blir det köer och folk gör reload i sina webbläsare vilket skapar så många connections att sajten dör. Om det vore en normal dag skulle vi klara mycket mer men nu sitter många och gör reload i samma tråd (som hela tiden förändras). Det är inte många macsajter som klarar en kväll som denna, särskilt inte forum som är så databas-intensiva. Jag kan dubbelkolla inställningsfilen till MySQL när jag är tillbaka i Sverige men såvitt jag vet är den väldigt optimerad och anpassad för max cache och mycket RAM.

Jag tror inte att det var något speciellt med just denna kväll rent tekniskt. Vår 2x2GHz G5 med 3.5GB RAM gjorde så gott den kunde men det räcker inte. Vore inte så svårt att få det mycket snabbare med fler servrar.

Ok men med tanke på rekordet på antalet aktiva samtidigt har varit 3242 personer, 2004-02-18 kl 21:08, så tycker jag det är konstigt. Hur många servrar fanns det då? Det är ju en viss skillnad på en bra bit över 1000 och 3240.

Mvh

Ursprungligen av xplane:

Ok men med tanke på rekordet på antalet aktiva samtidigt har varit 3242 personer, 2004-02-18 kl 21:08, så tycker jag det är konstigt. Hur många servrar fanns det då? Det är ju en viss skillnad på en bra bit över 1000 och 3240.

Mvh

- Den avgörande skillnaden är vad dessa medlemmar gör under sitt besök. Vid rekordtillfället hade vi en världsunik nyhet (Steve Jobs nyhet om att Apple var skuldfritt) som spreds över världen. Den låg på förstasidan och antagligen valde 95% av besökarna att inte läsa vidare på ett svenskt forum.

- Vad gäller prestandaproblemen och nertid dom senaste dagarna tror jag att det är en kombination av att vi har enormt mycket besökare plus att någon av dom modifikationer som gjorts påverkar databasprestanda. Jag har ett par misstankar som jag ska kolla upp.

- Vi har tidigare haft två Intelbaserade servrar men kör en enkel 2x2.0 G5 med 3.5GB RAM idag. Tyvärr kör den SATA-diskar i RAID-1, jag skulle hellre köra 4st 15k U320 diskar i RAID-10 men det är lite svårt i en PM G5. Vi skulle kunna köpa in ytterligare en Xserve G5 som databasserver vilket troligen skulle fördubbla prestanda.

Genom att trimma bort ett par funktioner och lägga databasen på en separat server tror jag att vi klarar betydligt mer last i fortsättningen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 20:57

star-affinity, mendezzz, hekr och xplane:
(edit: jag ska kanske läsa bättre med. hekr ska naturligtvis inte ta till sig av nedanstående)

Läs resten av artikeln också, snälla. Ni gör er bara löjliga genom att anta något efter att bara ha tittat på bilderna på just den sidan jag postade.

I övriga benchmarks så ligger faktiskt g5:an hyfsat i nivå med övriga. Det är just i MySQL det blir sådant magplask, och recensenterna blev väldigt förbryllade av detta. De har gjort lite grävande undersökningar (dock ganska grunt i mina ögon, men jag är en sån som utan problem läser 40-sidiga recensioner om jag får), och spekulerar på om det är implementeringen av trådar i OS X som inte är fullt lika optimalt gjort som det är på Linux/Windows, pga av hur Mac OS X är designat. Tyvärr gjorde de inte något test av G5:orna med Linux, hade resultatet blivit bra där, så beror problemet helt och hållet på hur Mac OS X är uppbyggt, och G5:an är i alla fall en bra processor. Och oavsett vilken så funkade den bra i alla "workstation"-test.

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-07 05:43

Jag kom inte in på 99Mac på hela kvällen igår, testade mellan klockan 20.30 och 23.00.
Någon fler som hade problem då?

Några tusen kanske...

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-06-07 06:43

oki..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-06-07 06:56

Jag kom inte in alls heller efter kl 20.30 eller 21.00,
sedan måste lägga mej o sova ca 23.00.

Första gången sedan jag blev medlem har det varit totalstopp så lång tid.
Webläsaren kunde hitta en viss sida ur 99mac, men inget mer hände, bara rullande "boll" hela tiden.

Det är fortfarande otroligt segt... är det MySQL som ställer till det? Går det att resetta alla databaskopplingar när det blir för mycket?

Ursprungligen av Adrian B:

Det är fortfarande otroligt segt... är det MySQL som ställer till det? Går det att resetta alla databaskopplingar när det blir för mycket?

Just OS X och MySQL är en lite olycklig kombination. Dels har OS X rätt pinsamma trådningsprestanda, och dels skalar MySQL i sig inte linjärt med antalet samtidiga anslutningar. Mitt standardråd brukar vara att byta antingen server-OS eller databas, helst bägge två

Ursprungligen av Samuel K:

Just OS X och MySQL är en lite olycklig kombination. Dels har OS X rätt pinsamma trådningsprestanda, och dels skalar MySQL i sig inte linjärt med antalet samtidiga anslutningar. Mitt standardråd brukar vara att byta antingen server-OS eller databas, helst bägge två

Jag vet att du är enormt kunnig inom sådana här frågor. Tycker du att vi ska köra SUSE eller Win2k server som grund för en ny MySQL burk? Vi kan inte byta databas.

Att ta fram senaste diskussioner tar ca 10 minuter för tillfället. Lika bra att man går ner och städar källarförrådet istället...

Märkligt att macen för jag antar att servern är en mac numera inte klarar av denna last, när det tidigare rekordet togs i antal aktiva så var det väl en pc som rullade som server eller?

Kan det hjälpa att starta om servern?

För detta är otroligt enerverande inte bara för mig antar jag.

Ursprungligen av xplane:

Märkligt att macen för jag antar att servern är en mac numera inte klarar av denna last, när det tidigare rekordet togs i antal aktiva så var det väl en pc som rullade som server eller?

Verkligen, för det känns som att på pappret så borde hårdvaran som allt snurrar på vara betydligt kraftfullare än den som användes då rekordet fastställdes

// Mendezzz

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 00:30

Kan det här vara en delvis förklaring kanske?

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=6

Ursprungligen av TERdON:

Kan det här vara en delvis förklaring kanske?

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=6

Hade ingen aning om att G5an presterade så pass mycket sämre än intel i de miljöerna!

//Mendezzz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 11:18

Artikeln mycket intressant, dock så är ju kritiken i artikeln i första hand mot Mac OS X och inte mot G5. Dvs, något jättelyft kan vi tyvärr alltså inte räkna med även när Macar levereras med Intel-processorer. Sen vet man ju aldrig vad Apple själva satsar för resurser på att lösa denna typ av prestandabehov, känns ju som att det borde vara en relativt prioriterad fråga om Apple menar allvar med server-produkterna.

Mycket intressant artikel!

Den där artikeln gör ju att det känns mer positivt med bytet till Intel.

Artikeln kritiserar i första hand G5 och dess arkitektur.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-08 21:10

Björnström kanske skulle uppfinna webbens första motsvarighet till den där förbannade rösten man får i örat när man ringer till t.ex. BBB, Försäkringskassan, osv. Så när det börjar närma sig gränsen för hur många samtidiga besökare servern klara, så poppar det istället fram en skylt där det står:

"Välkommen till 99mac. Just nu är det många som besöker oss. Du placeras därför i kö. Din köplats är XX och vi beräknar att du får vänta XX minuter" Åsså visas noterna till "Strangers in the night" eller annan lämplig vänta-i-telefonen-musik.

Nja, det låter inte så skoj. Däremot borde vi fixa en till server för MySQL och ett specialskin för tillfällen med mycket trafik som är väldigt nertrimmat, inga annonser och få finesser.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-09 10:33
Ursprungligen av Björnström:

Nja, det låter inte så skoj.

De va ett skämt, Björnström. Jag tycker ni gör så gott ni kan, och fixar det här bra. Viisst e de synd om det blir stopp i röret nån gång ibland, men det överlever man väl...

Inga annonser? Är det inte under topparna annonserna skall synas för att vara till nytta?

Ursprungligen av xplane:

Inga annonser? Är det inte under topparna annonserna skall synas för att vara till nytta?

Jovisst, men om vi kan snabba upp sajten så att folk kan besöka 99mac kanske vi kan hitta någon specialare med textlänkar etc. Det är ju trist att så många vill vara med att hela sajten dör. Just nu kan jag inte göra mycket mer än sucka, sitter på andra sidan jordklotet.

Vi har hittat en till administratör nu som kan hoppa in när det strular och Arvid inte är tillgänglig, jag tror att han kommer vara aktiv inom en vecka.

Jag är tillbaka i Sverige nästa vecka och kan troligen åka till serverhallen veckan därpå för att konfigurera upp en ny maskin. Vi ska ändå ändra på en del grejer och installera ett par nya Mac mini.

Kan tillägga att sedan denna tråd skapades har vi flyttat MySQL till en separat server som uppfyller MySQL:s krav på en "fast dedicated server" vilket innebär RAID-10 med 4st 15.000rpm hårddiskar och mycket, mycket RAM

1
Bevaka tråden