Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ursäkt för x86 en lögn

Tråden skapades och har fått 311 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Med tanke på att jag inte har behörighet för nyhetsforumet så skriver jag det här.

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul, varför vet jag inte i skrivande stund.
Och det jag kan säga är att apple ljuger om hela x86 affären, Jag har säkra källor på det.

De kokade ihop en lögn för massorna om att IBM inte kan/vill leverera dem. Men så är inte fallet, bekräftar en mycket säker källa på IBM. Som sagt Apple avbeställde dem redan runt jul, och sen kokade ihop lögnen. Återkommer ifall jag får reda på något mer.

Ursprungligen av Tjacke:

Med tanke på att jag inte har behörighet för nyhetsforumet så skriver jag det här.

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul, varför vet jag inte i skrivande stund.
Och det jag kan säga är att apple ljuger om hela x86 affären, Jag har säkra källor på det.

De kokade ihop en lögn för massorna om att IBM inte kan/vill leverera dem. Men så är inte fallet, bekräftar en mycket säker källa på IBM. Som sagt Apple avbeställde dem redan runt jul, och sen kokade ihop lögnen. Återkommer ifall jag får reda på något mer.

Lögn och lögn? Apple fick antagligen ett erbjudande de inte kunde motstå från Intel...

tyvärr så är det inte så lätt, jag vet inte andledningen. Mest pga av att kontakten kan inte säga mer utan att avslöja sig. Det är en av mina mest respekterade mac kompis som snackat med han, och jag vet inte mer än han. Dock är kontakt personen mycket känd inom Open Source världen samt jobbar på IBM. Och med tanke på vad han tipsade oss om ang Transite/Rossetta så litar jag på han.

Som sagt, nåt mer kommer jag inte få reda på tyvärr.

Ursprungligen av Tjacke:

tyvärr så är det inte så lätt, jag vet inte andledningen.

Som sagt, nåt mer kommer jag inte få reda på tyvärr.

Men det är väl solklart att Apple valt Intel på grund av att Intel kan leverera enorma mängder av sina processorer och för att Intel gett Apple tillgång till information om deras kommande processorer som tydligen blir billigare flexiblare och effektivare än IBMs kommande. Lätt val för Apple.

Låter intressant...
Men tyvärr låter dina källor, i mina öron ungefär lika säkra som Gamereactor.se's forum...
(skum liknelse, jag vet)

Annars håller jag med Jazzper

Vi diskuterade försäljningssifforna för 2.5GHz och 2.7GHz Power Macintosh G5 med ett par återförsäljare nyligen som bekräftade att det inte är många maskiner som lämnar hyllorna. Det innebär nog att 3.0GHz blev alldeles för dyr och framförallt lite "onödig" att ta fram.

Jobs tankar kring processorbytet är nog väldigt långsiktigt och baserar sig på information som inte finns tillgänglig för oss ännu (hoppas jag).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 16:30
Ursprungligen av Björnström:

Jobs tankar kring processorbytet är nog väldigt långsiktigt och baserar sig på information som inte finns tillgänglig för oss ännu (hoppas jag).

Här finns lite info som förklarar en del:

http://www.nytimes.com/2005/06/11/technology/11apple.html?

http://arstechnica.com/columns/mac/mac-20050608.ars/1

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-06-07 01:59

"Men, runt hörnet vilar den verkliga förklaringen: iMovie Film Store. Steve kunde inte få med sig sin Hollywood-polare på sammas sätt som han fick med sig sina skivbolagspolare till iTunes Music Store utan att lova en den copy-protection som Pentium D-processorn erbjuder…."

taget från macpro.se...

Källa är defenetivt säkert, jag litar fullt på min kontakt. Han hade rätt om Transite/rosetta samt så VET jag att han har många kontakter inom databranschen, nåväl. Jag kommer inte få reda på något mer,

Sen att jag inte verkar trovärdig, jag må vara unga.Men jag försöker inte skapa rubriker.

  • Avstängd
  • 2005-06-07 08:05
Ursprungligen av Tjacke:

Källa är defenetivt säkert, jag litar fullt på min kontakt. Han hade rätt om Transite/rosetta samt så VET jag att han har många kontakter inom databranschen, nåväl. Jag kommer inte få reda på något mer,

Sen att jag inte verkar trovärdig, jag må vara unga.Men jag försöker inte skapa rubriker.

Du jobbar på SÄPO va?

Defenetivt, och då skulle jag säga det också?

Nää, källan kommer från IBM, han är stor i Open Source världen.

SÄPO sa du? hmm, man kanske skulle slå dem en pling.

Ursprungligen av Tjacke:

Apple avbeställde sina 3.0 ghz G5or runt jul, varför vet jag inte i skrivande stund.
Och det jag kan säga är att apple ljuger om hela x86 affären, Jag har säkra källor på det.

Avbeställde dom PowerBook G5 också?

Min poäng är att bristen på 3.0 GHz G5 är inte i närheten så allvarlig som det faktum att utveckling av processorer för bärbara nästan helt gått in i väggen.

Ursprungligen av Adrian B:

Avbeställde dom PowerBook G5 också?

Min poäng är att bristen på 3.0 GHz G5 är inte i närheten så allvarlig som det faktum att utveckling av processorer för bärbara nästan helt gått in i väggen.

Lustigt att du skrev det 2 dagar innan den lilla G5 an blev ofentlig för oss alla

Jag tror helt klart att hela bytet till WIntel beror på att IBM inte bygger in det lilla serienumret i sina CPUer som WIntel gör. Sen får andra säga vad dom vill.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-10 23:23
Ursprungligen av barnholdt:

Jag tror helt klart att hela bytet till WIntel beror på att IBM inte bygger in det lilla serienumret i sina CPUer som WIntel gör. Sen får andra säga vad dom vill.

Äh!

Apple gör ju BIOSet (eller vad det nu heter i Apple-världen) och där kan ju Apple lägga in hur mycket serienummer de vill om det inte finns inbyggt i PPC. Eller nånstans i chipsetet. Det finns massor av möjligheter att lägga in ett litet serienummer för Apple, så det är knappast en anledning för Apple att byta processorarkitektur.

Om du inte snackar om "trusted computing" (TCPA) eller DRM. Fast det har inte intel ännu. Men de kommer med det. Men det gör nog IBM också eftersom de sedan länge utvecklat teknologin bakom.

http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Ursprungligen av pesc:

Äh!

Apple gör ju BIOSet (eller vad det nu heter i Apple-världen) och där kan ju Apple lägga in hur mycket serienummer de vill om det inte finns inbyggt i PPC. Eller nånstans i chipsetet. Det finns massor av möjligheter att lägga in ett litet serienummer för Apple, så det är knappast en anledning för Apple att byta processorarkitektur.

Om du inte snackar om "trusted computing" (TCPA) eller DRM. Fast det har inte intel ännu. Men de kommer med det. Men det gör nog IBM också eftersom de sedan länge utvecklat teknologin bakom.

http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf

Återigen så har Intel släppt sin Pentium D, dvs deras senaste Dualcore. Den var den första med DRM. Samt att IBM har haft DRM länge i sina laptop Den är inbyggd i chipsetet. X40 är ett bra exempel på det. Senast så hade även Dell en form av keylogger kopplat till sin ethernet port. Kan försöka leta länk till den källan också, men det var ett tagt sen jag läste om det.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Senast så hade även Dell en form av keylogger kopplat till sin ethernet port. Kan försöka leta länk till den källan också, men det var ett tagt sen jag läste om det.

Det var en hoax. Finns givetvis inga keyloggers i Dells laptops. Killen som hade lagt upp sidan bluffade, dessutom visade inte bilderna någonting. Konspirationsteoretikerna utan något större tekniskt kunnande gick nog dock igång ganska rejält. För övrigt öppnar jag väl upp kanske i snitt fem Dell-laptops om dagen och där finns inga keyloggers, jag lovar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-07-11 12:05
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Senast så hade även Dell en form av keylogger kopplat till sin ethernet port. Kan försöka leta länk till den källan också, men det var ett tagt sen jag läste om det.

Det var nog det dummaste jag har hört nån gång!

Ursprungligen av tjogin:

Det var nog det dummaste jag har hört nån gång!

Jo, det var nog det :rolleyes:

Ber så mycket om ursäkt alla. Den var tydligen fake som någon påpekade. :rolleyes:

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Återigen så har Intel släppt sin Pentium D, dvs deras senaste Dualcore. Den var den första med DRM. Samt att IBM har haft DRM länge i sina laptop Den är inbyggd i chipsetet. X40 är ett bra exempel på det. Senast så hade även Dell en form av keylogger kopplat till sin ethernet port. Kan försöka leta länk till den källan också, men det var ett tagt sen jag läste om det.

The Intel Pentium D Processor and the Intel 945 Express Chipset family do not have unannounced embedded DRM technologies.

http://www.theinquirer.net/?article=23708

Dvs, Intel verkar inte riktigt hålla med dig.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-07-12 01:09
Ursprungligen av pesc:

Äh!

Apple gör ju BIOSet (eller vad det nu heter i Apple-världen) och där kan ju Apple lägga in hur mycket serienummer de vill om det inte finns inbyggt i PPC. Eller nånstans i chipsetet. Det finns massor av möjligheter att lägga in ett litet serienummer för Apple,

Äpplet->Om den här datorn
Tryck några gånger på texten där versionsnummer av OS X står. Voila!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-07 14:36

Håller med Adrian B ovan.

Steve Jobs påstod inte att avsaknaden av 3.0Ghz:are var det stora skälet till varför de var tvugna att byta processorleverantör. Steve påstod att den roadmap som IBM hade för utvecklingen av G5 helt enkelt inte dög (15 enheter prestanda per watt, Intel hade 70).

Det stora problemet med G5 är att den drar för mycket ström och blir för varm.

Ursprungligen av tjogin:

Håller med Adrian B ovan.

Steve Jobs påstod inte att avsaknaden av 3.0Ghz:are var det stora skälet till varför de var tvugna att byta processorleverantör. Steve påstod att den roadmap som IBM hade för utvecklingen av G5 helt enkelt inte dög (15 enheter prestanda per watt, Intel hade 70).

Det stora problemet med G5 är att den drar för mycket ström och blir för varm.

Hur mycket kan G5an ha dragit då Prescotten drar en bra bit över 100w. (ca 135 beroende på modell).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 01:02

Religion

Det finns många dimentioner i en sån här affär.

Jag tror inte att:

* PowerPC processorn är dålig, det har vi sett ett antal exempel på som visar motsatsen.

* Att PowerPC processorn är för dyr, allt handlar ju om volymer. Även om Intel kan ge bättre listpris än IBM pga. större volymer så är Apple fortfarande en liten beställare om man jämför till DELL; HP; SUN etc.

Däremot har Apple och IBM täta kontakter, däremot är nog deras fokus inte direkt på Apple.

Jag tror dock att jobs, som är en lite konstig man. Titta bara på när han lanserade Machintosh och lät dom olika utvecklingsavdelningarna konkurrera med varandra för många år sedan. Eller Apples diskussioner med Gates. Jag tror helt enkelt att Intel lyckats övertyga Apple att byta, och att man ansträngt sig rejält. Det är ju det som är faran med att inte se konkurrenterna (Som kanske inte IBM gjort).

Personligen så skiter jag vilken processor mitt OS X körs på. Bara det fungerar.

Det finns dock ett antal plus. Det kommer bli "busenkelt" att portera över svåra saker som spelmotorer etc. till andra platformar. Dessa skriva ju ofta i c++ och använder OpenGL/Direct3D för grafik, någon som kommer göra det lättare för utvecklare.

Apple kommer helt klart bli mer konkurrenskraftig än tidigare. Frågan är hur pass mycket standardkomponenter som kommer användas, skulle Asus eller någon annan moderkortstillverkare kunna tillverka moderkorten, eller kommer Apple uppfinna hjulet igen? (Utvecklingen går ju ett antal ggr snabbare i x86 världen och Apple får ju inte hamna i en situvation där man sitter med P4 i macarna och jag kan köpa en Dell P8..)

Hmm. Jag tror inte ett skvatt på tjack-Tjackes källa. Om han nu ens känner någon på IBM låter det som en ursäkt från en dålig förlorare. Apple framställer IBM som en kass leverantör- klart de vill ge igen.

Och i julas var ju ändå ett och ett halvt år efter att IBM först lovat ha en G5 i 3 Ghz. Vid det laget var nog planen på Intel nog redan långt gången. Och som Adrian och tjogin skriver ovan så hade 3Ghz vid det här laget gjort varken till eller från. Det är ju inte någon magisk gräns utan bara att löfte inte IBM klarade att hålla.

Så Tjackes källas historia känns ju inte ett dugg trovärdig. 3Ghz i julas eller inte kvittar liksom....

Ursprungligen av Rickard A:

Hmm. Jag tror inte ett skvatt på tjack-Tjackes källa. Om han nu ens känner någon på IBM låter det som en ursäkt från en dålig förlorare. Apple framställer IBM som en kass leverantör- klart de vill ge igen.

Och i julas var ju ändå ett och ett halvt år efter att IBM först lovat ha en G5 i 3 Ghz. Vid det laget var nog planen på Intel nog redan långt gången. Och som Adrian och tjogin skriver ovan så hade 3Ghz vid det här laget gjort varken till eller från. Det är ju inte någon magisk gräns utan bara att löfte inte IBM klarade att hålla.

Så Tjackes källas historia känns ju inte ett dugg trovärdig. 3Ghz i julas eller inte kvittar liksom....

Trovärdig eller inte. enligt min källa så överväger IBM reprisalier mot Apple. Samt att ett pressmeddelande kommer snart troligtvis. Och nu efter nån dag så kommer det faktiskt fram från fler än 1 anställd (min källa) att IBM faktiskt haft dualcore/3.0ghz G5. Samt att det finns en mobile version av G5an. Den är då varmare än en G4 men hastigheten/kraften är överväger det bra. Sen tycker jag du inte ska göra personagrepp på mig som person. Man börjar ju undra vem som tar "tjack".

Om du nu inte tror det så kan du ju läsa alla andra av mina inlägg, ta som exempel Transite aka rosetta. Hade redan vetskap om det innan du visste om att det ens fanns en sådan teknik.

Du får tro vad du vill, men ett personangrepp och det blir reprisalier från min sida.

trovärdighet eller inte, Ni lär ju märka när IBM förklarar sig.

jag är f ö nöjd med att få en p-M i min PowerBook, den har en grym prestanda. Sen när dualcore (yohna) släpps ja, då börjar vi snacka. Jag vet troligtvis mer om hårdvara och framtida tekniker än du någonsin kommer göra.

'nuff said.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 15:48

Jo Tjacke, du verklar verkligen ha koll på läget!
Ring steve vet ja, å briefa honom lite om läget, så han inte tar några fler "dumma" beslut!

Ursprungligen av dr. Helmer:

Jo Tjacke, du verklar verkligen ha koll på läget!
Ring steve vet ja, å briefa honom lite om läget, så han inte tar några fler "dumma" beslut!

Okej, varför känns det som om att det här det sista jag skriver på 99mac?

Nä, hade ni kännt mig så hade ni förstått att jag inte är en sån person som kommer med lögner och falska påståenden.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 16:11
Ursprungligen av Tjacke:

Okej, varför känns det som om att det här det sista jag skriver på 99mac?

Nä, hade ni kännt mig så hade ni förstått att jag inte är en sån person som kommer med lögner och falska påståenden.

Det tror jag inte heller. Du är säkert en ärlig person.
Men jag tror heller inte att steve jobs skulle stå och dölja allt det du skriver på wwdc.
Tycker heller inte att du ska sluta skriva inlägg här på forumet. Vi behöver diskussionen!

Ursprungligen av Tjacke:

Okej, varför känns det som om att det här det sista jag skriver på 99mac?

Nä, hade ni kännt mig så hade ni förstått att jag inte är en sån person som kommer med lögner och falska påståenden.

Jag påstår inte att du ljuger. Men du kan ju aldrig ta en ickenamngiven källa från IRC och presentera som fakta?

Du skriver på sådant sätt att allt är utom rimligt tvivel. Och angående Transitive, har det snackats om rätt så länge innan du sa det. I mina ögon kan lika gärna din IRC polare snappat upp ryktena, och presenterat det som fakta. Och har gjort en luckyshot.

Jag har gissat mig till rätt så mycket om kommande produkter, genom att tolka ett visst rykte. Många gånger har jag haft rätt, och ibland har jag haft fel.

Likadant med vad IBM kommer att säga. Det behövs ju inte så mycket slutledningsförmåga för att gissa sig till att IBM knappast kommer att säga att dom suger.

IBM HAR haft problem med att leverera processorer. G5:orna är ett typexempel. G5 PM 2.5 Ghz t.e.x kom först 6 månader efter den skulle vara i butik. Förrutom något enstaka parti som det dessutom ofta var fel på just processorena.

Säger inte att din IRC polare är fejk. Och att du, 17 år från Boden sitter på mer hotstuff än hela världens samlade IT-journalister, som bör ha rätt så många fler trovärdiga källor än du?
Vad skulle du själv tro eller säga?

Presentera det som rykten, inte fakta. Fakta blir det först allting är i det öppna. Inte innan. Då slipper du flaimbaits.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Jag påstår inte att du ljuger. Men du kan ju aldrig ta en ickenamngiven källa från IRC och presentera som fakta?

Du skriver på sådant sätt att allt är utom rimligt tvivel. Och angående Transitive, har det snackats om rätt så länge innan du sa det. I mina ögon kan lika gärna din IRC polare snappat upp ryktena, och presenterat det som fakta. Och har gjort en luckyshot.

Jag har gissat mig till rätt så mycket om kommande produkter, genom att tolka ett visst rykte. Många gånger har jag haft rätt, och ibland har jag haft fel.

Likadant med vad IBM kommer att säga. Det behövs ju inte så mycket slutledningsförmåga för att gissa sig till att IBM knappast kommer att säga att dom suger.

IBM HAR haft problem med att leverera processorer. G5:orna är ett typexempel. G5 PM 2.5 Ghz t.e.x kom först 6 månader efter den skulle vara i butik. Förrutom något enstaka parti som det dessutom ofta var fel på just processorena.

Säger inte att din IRC polare är fejk. Och att du, 17 år från Boden sitter på mer hotstuff än hela världens samlade IT-journalister, som bör ha rätt så många fler trovärdiga källor än du?
Vad skulle du själv tro eller säga?

Presentera det som rykten, inte fakta. Fakta blir det först allting är i det öppna. Inte innan. Då slipper du flaimbaits.

Ouch, hårda ord. Ungefär lika hårda som de i alla PM jag fått. Jag säger det ingen, det är inga no-name källor som jag har fått höra det. faktum är att fler än jag som vet om det. Om ni kollat runt lite på vissa andra forum så släppte de samma nyheter dagen efter jag skrev det här på 99mac. Och det är från andra källor än mina.

Däremot tycker jag det är jävligt lågt att skriva hotfulla PM till mig, näste person som gör vidarebefodrar jag till MatsB & co.

Bevaka tråden