Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intressant antydan om vart Apple är på väg

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av de mest intressanta bitarna med Jobs öppningsanförande igår var att han avslöjade en del om Apples framtida inriktning. Jobs tog upp dagens problem med avsaknaden av 3 GHz G5 och G5 i PowerBook men sa att detta inte var huvudskälet. Huvudskälet till bytet var hur framtidens planer såg ut för de olika processorfamiljerna och här var prestanda inte det viktigaste utan prestanda per watt.

De väljer att satsa på Intel för att de i framtiden ger mera prestanda i förhållande till strömförbrukning (och därmed också värmeutveckling). Apple prioriterar alltså strömförbrukning och värmeutveckling högst av allt. Detta faktum är intressant, det betyder utan tvekan att Apple siktar på att göra små, lätta, tunna datorer före stora tunga prestandamonster. Framförallt handlar det om bärbara datorer, redan nu är hälften av Apples försäljning bärbara. Men även datorer som Mac mini och iMac är exempel på datorer som kräver strömsnåla processorer.

Exakt vad som händer framöver kan man bara spekulera om, men inriktningen är tydlig. Troligen får vi se ännu mera satsning på bärbart och minimacar. Kanske även macar som mediacenter i hemmet?

Om Apple skulle lämna Pro-"Desktop" segmentet så vore det mycket tråkigt. Mediacenters etc är kul, med tanke på vad Xbox 360 kommer bli så får man nog lägga på ett kol. Att lira musik i iTunes över AirTunes och kolla in video med vilken mediaspelare som nu skall väljas har mindre betydelse bara det är enkelt, fungerar bra och kan kopplas av en 12-åring utan problem. Kanske kan de t.o.m få folk att redigera sina semestervideos framför tv med släkten sittandes i soffan och göra en färdig DVD som hejdå present innan kramen i dörren på morgonkvisten till en självklarhet... men de lär knappast få de som jobbar med FCP, DVDSP etc att vilja ge avkall på KRAFT mot mindre strömförbrukning. Visst, PBs känns inte alls som lika klara vinnare nu som för ett tag sedan... och miniMacen är underbar men jag vill ha ett monster som mosar beräkningar som mariekex på motorvägen. Jag sa när G5an kom att jag skulle köpa när den kom som 2x3ghz. När jag köper nytt... så vill jag inte ha en nätt liten maskin som drar lite ström men är flyttbar. Jag (personligen) vill ha ett monster. Ett snyggt monster javisst, men inte nödvändigtvis det strömsnålaste.
Hoppas de kan göra "både och" och inte bli det där bolaget som gör iPods och andra små datorer ("lite större än Palms du vet?!?!")

Här är en tråd med tidigare ganska relevanta och så här i efterhand ganska roliga inlägg.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=44544&page=1&pp=25

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-06-08 00:44
Ursprungligen av Monte VI:

Om Apple skulle lämna Pro-"Desktop" segmentet så vore det mycket tråkigt. Mediacenters etc är kul, med tanke på vad Xbox 360 kommer bli så får man nog lägga på ett kol. Att lira musik i iTunes över AirTunes och kolla in video med vilken mediaspelare som nu skall väljas har mindre betydelse bara det är enkelt, fungerar bra och kan kopplas av en 12-åring utan problem. Kanske kan de t.o.m få folk att redigera sina semestervideos framför tv med släkten sittandes i soffan och göra en färdig DVD som hejdå present innan kramen i dörren på morgonkvisten till en självklarhet... men de lär knappast få de som jobbar med FCP, DVDSP etc att vilja ge avkall på KRAFT mot mindre strömförbrukning. Visst, PBs känns inte alls som lika klara vinnare nu som för ett tag sedan... och miniMacen är underbar men jag vill ha ett monster som mosar beräkningar som mariekex på motorvägen. Jag sa när G5an kom att jag skulle köpa när den kom som 2x3ghz. När jag köper nytt... så vill jag inte ha en nätt liten maskin som drar lite ström men är flyttbar. Jag (personligen) vill ha ett monster. Ett snyggt monster javisst, men inte nödvändigtvis det strömsnålaste.
Hoppas de kan göra "både och" och inte bli det där bolaget som gör iPods och andra små datorer ("lite större än Palms du vet?!?!")

Här är en tråd med tidigare ganska relevanta och så här i efterhand ganska roliga inlägg.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=44544&page=1&pp=25

Om de tänkt till lite, och fixat stöd för x86-64 tills dess (vilket de inte verkat lyckas med hittills), så står det quadcore opterons på AMDs roadmap i början av 2006 enligt rykten. TheRegister var det som hade ryktet vill jag minnas. 8 (du måste ju ha 2 chip!) processorkärnor, det vore något för dig kanske?

EDIT: Det skulle för övrigt passa in i strategin "prestanda per watt" oavsett. AMD klår lätt prestandan i motsvarande Intelmaskiner idag, ändå är effektförbrukningen 50-100% högre för Intelprocessorer (högre siffra i idle eftersom Intel-processorer inte klarar att ändra klockfrekvens dynamiskt). Hänger den trenden med till 65 nm så sitter AMD på monsterprocessorer...

Ursprungligen av TERdON:

....så står det quadcore opterons på AMDs roadmap i början av 2006 enligt rykten. TheRegister var det som hade ryktet vill jag minnas. 8 (du måste ju ha 2 chip!) processorkärnor, det vore något för dig kanske?
[...]...
EDIT: .....Hänger den trenden med till 65 nm så sitter AMD på monsterprocessorer...

Allt som är monster, Quad och double-double-razumacaroodi får tummen upp.

Ursprungligen av Monte VI:

Om Apple skulle lämna Pro-"Desktop" segmentet så vore det mycket tråkigt. Mediacenters etc är kul, med tanke på vad Xbox 360 kommer bli så får man nog lägga på ett kol. Att lira musik i iTunes över AirTunes och kolla in video med vilken mediaspelare som nu skall väljas har mindre betydelse bara det är enkelt, fungerar bra och kan kopplas av en 12-åring utan problem. Kanske kan de t.o.m få folk att redigera sina semestervideos framför tv med släkten sittandes i soffan och göra en färdig DVD som hejdå present innan kramen i dörren på morgonkvisten till en självklarhet... men de lär knappast få de som jobbar med FCP, DVDSP etc att vilja ge avkall på KRAFT mot mindre strömförbrukning. Visst, PBs känns inte alls som lika klara vinnare nu som för ett tag sedan... och miniMacen är underbar men jag vill ha ett monster som mosar beräkningar som mariekex på motorvägen.

Jag tror inte Apple kommer att lämna Pro Desktop-segmentet, inte alls. Se bara på hur mycket det har satsats på den digitala videoredigeringen där det verkligen krävs grymma burkar. Men det segmentet är litet, precis som du med dina önskemål om en monsterburk befinner dig i minoritet.

Det här är ett faktum idag och det gäller både macvärlden och PC-världen: Prestandan på stationära datorer har nåt den punkten där de är tillräckligt snabba för den stora massan. För den som främst skriver i Word, surfar på nätet, mejlar och hanterar sina bilder från digitalkameran (vilket jag tror är de absolut vanligaste användningsområdena för en dator i hemmet numera) har prestandan på datorer nåt den punkten där det inte behöver bli så mycket bättre. Eller om vi vänder på det: En förbättrad prestanda kommer inte dessa användare till någon större nytta. (Jo, jag vet att spel fortfarande kan kräma den sista droppen hur en värstingdator - men det är långt ifrån den stora massan som i första hand har sin dator för att spela med maximala FPS.)

Vi behöver inte titta längre än bland medlemmarna här på 99mac. Jag har inga siffror på det, men mellan tummen och pekfingret tror jag närmare hälften av besökarna här på 99mac har en iBook. Det kanske inte stämmer helt, men den uppfattningen har jag fått av de drivor av diskussioner om och kring iBook som jag sett. Vad är då en iBook? Jo det är en liten, smidig, nätt, tyst och extremt prisvärd mac. Är den ett prestandamonster? Verkligen inte. Springer dagens bästa desktopmacar i cirklar runt en iBook? You bet. Så varför skaffar folk den då? Jo, just för att den är liten, smidig, nätt, tyst och mycket prisvärd mac. Och för att prestandan är tillräcklig.

Det är här framtiden för Apple finns, bland dessa kunder. Och de gäller inte bara de med tajt ekonomi, för bland de med feta plånböcker är det många redan idag som väljer att investera i en PowerBook före en PowerMac. Trots att PowerBooken har en klart sämre prestanda. Redan nu är hälften av alla macar som säljs bärbara och den andelen lär inte minska, tvärtom.

Det är också här det finns utrymme för stora prestandaförbättringar. Jag sa ju nyss att prestandan var tillräcklig och den är tillräcklig i den meningen att den är tillräckligt bra för att folk ska kompromissa och köpa en bärbar. Men därmed inte sagt att alla är nöjda med prestandan. Det är bland de bärbara datorerna (och även bland andra datorer som Mac mini) som stora prestandaförbättringar fortfarande skulle göra nytta. Alla som suttit framför en PowerMac av senare årsmodell vet att det är klasskillnad mellan den och en PowerBook.

Det är här som Pentium Mobiles stjärna lyser klar. Jag är inte speciellt bra insatt i PC-världen, men jag förstått att Pentium M är en så attraktiv processor att folk vill ha moderkort och chipset för att stoppa in den i stationära datorer. Varför? Jo för att den drar lite ström och därmed ger en tyst, sval dator. Trots det så ger den god prestanda. Jag skulle tro att detta är kärnan till bytet. Det är på den här vägen Apple vill vandra. Det är här den största marknaden finns. Medan värstingdatormarknaden stagnerar ökar den bärbara och strömsnåla rejält.

Apple behöver förstås kraftfulla maskiner för high end-behoven och för såna som du som vill ha en monsterdator. Men det finns ju inget som säger att Apple skulle tappa mark här, med en Pentium på 3,4 GHz likt den Jobs använde som demomaskin finns kraften så vitt jag kan förstå.

Ursprungligen av Monte VI:

Här är en tråd med tidigare ganska relevanta och så här i efterhand ganska roliga inlägg.

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=44544&page=1&pp=25

He he, ja visst är det sött... Jag ska erkänna att jag själv inte trott på denna händelse innan och långt bak i huvudet sa nån att det bara var ett skämt när liverapporteringen från Jobs tal tickade in. Men nu när man hunnit smälta det börjar det verka rätt ok. Även om det är ett riskfyllt drag med en stor omställning och en väg som antagligen inte är utan sina gupp och gropar.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte Apple kommer att lämna Pro Desktop-segmentet, inte alls. Se bara på hur mycket det har satsats på den digitala videoredigeringen där det verkligen krävs grymma burkar.

Jag håller naturligtvis med om det ser ut som om Apple vill fixa till sina mobila lösningar. Strömsnålt ger mer svängrum för innovation (både på desktop och laptop), och det är ju där Apple är bäst. Det är verkligen på tiden man slapp rödbrända lår och surr i mikrofonen när man iChatar med PB's... iBooks blir också rejält varma.

Även om "Monster"-maskin segmentet är krympande och litet så föreställer jag mig att de inte tänker ge tappt där. Kan inte tänka mig att Steve J vill stå med en vagnpark som är liten, snygg och långsammare än vad de med Longhorn installerade, inte som affärsidé iaf?!
Sen ska det bli riktigt roligt att se hur de tänker spinna Intelprocessorerna till världen. Kan bli komedi på måna sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-08 21:46
Ursprungligen av Adrian B:

Så varför skaffar folk [iBook] då? Jo, just för att den är liten, smidig, nätt, tyst och mycket prisvärd mac. Och för att prestandan är tillräcklig.

Sant! En dator som rockar är silver, en som tiger är guld!

Min laptop behöver bara vara tillräckligt snabb men måste vara tyst och ha lång batteritid! MHz-racet är för nördar! Jag vill se dB-benchmarks och batteritimme-shootouts!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 14:42

Självklart kommer dom inte dra ner på prestandan på PowerMac burkarna, men antagligen kommer dom, precis som en ovan här säger, inte lägga allt krut på att jaga ghz längre. Faktum är att den tiden börjar gå mot sitt slut, nu är det andra saker som gäller...
Dubbla kärnor, dubbla processorer, 64-bit och kanske 128-bit längre fram osv.
Apple säljer ordäntligt mängd bärbara datorer, iBook framförallt.
Men dom är klena, men duger...men finns fortfarande många problem med iBook och andra bärbara.
Plastig och dålig skärm känns som typiska iBook problem. Sedan ä energi förbrukningen o värme två problem som många Mac burkar har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-08 15:13

Skulle man för att sammanfatta kunna säga att intel-bytet är bra för deras bärbara sortiment, isf bugar och bockar jag!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-08 22:05
Ursprungligen av Adrian B:

En av de mest intressanta bitarna med Jobs öppningsanförande igår var att han avslöjade en del om Apples framtida inriktning. Jobs tog upp dagens problem med avsaknaden av 3 GHz G5 och G5 i PowerBook men sa att detta inte var huvudskälet. Huvudskälet till bytet var hur framtidens planer såg ut för de olika processorfamiljerna och här var prestanda inte det viktigaste utan prestanda per watt.

De väljer att satsa på Intel för att de i framtiden ger mera prestanda i förhållande till strömförbrukning (och därmed också värmeutveckling). Apple prioriterar alltså strömförbrukning och värmeutveckling högst av allt. Detta faktum är intressant, det betyder utan tvekan att Apple siktar på att göra små, lätta, tunna datorer före stora tunga prestandamonster. Framförallt handlar det om bärbara datorer, redan nu är hälften av Apples försäljning bärbara. Men även datorer som Mac mini och iMac är exempel på datorer som kräver strömsnåla processorer.

Exakt vad som händer framöver kan man bara spekulera om, men inriktningen är tydlig. Troligen får vi se ännu mera satsning på bärbart och minimacar. Kanske även macar som mediacenter i hemmet?

Jag hittade det här på Forbes.com

"So why did Apple jump to Intel?

The next release of Centrino, expected in early 2006, will include a processor with two computing engines on a single chip instead of one. It also will include a power-savings technology that can sense when one of the cores isn't being used and switch it off when it's not needed."

Lite halvt off kanske men;
Varför har nya Xbox PowerPC i sig? Programmen utvecklad vad jag förstått på moddade PowerMac G5?
Det är ju lite skumt tycker jag. Kan det vara så att Microsoft nu vet att eftersom Macarna kommer att innehålla Intelprocessorer så har IBM en överkapacitet på sina CPU, vilka lyckligtvis kan petas in i en Xbox?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-08 23:44
Ursprungligen av Svante S:

Lite halvt off kanske men;
Varför har nya Xbox PowerPC i sig? Programmen utvecklad vad jag förstått på moddade PowerMac G5?
Det är ju lite skumt tycker jag. Kan det vara så att Microsoft nu vet att eftersom Macarna kommer att innehålla Intelprocessorer så har IBM en överkapacitet på sina CPU, vilka lyckligtvis kan petas in i en Xbox?

Nej, det skulle jag inte tro.
Men G5an är ju som sagt en bättre cpu än P4an, och i Microsoftsfall har den väl gjorts något enklare för att utnyttja det den är bra på och det man behöver men ändå få ner priset. Plus att de antagligen är billigare än P4or och sannolikt fungerar bättre i system med flera cpuer.
Det sitter nog inte helt vanliga ppc970 i xboxen så Microsoft har nog ingen användning för dem, viss kapacitet i fabrikerna blir väl ledig, men apple slutar ju inte med ppc just nu så det gör nog ingen större skillnad heller.

1
Bevaka tråden