Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aftonbladet: Nytt trippelvirus - smittar inte Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-06-07 22:29

Aftonbladet raporterade om ett nytt domedagsvirus idag, men med ett välkommet tillägg jämfört med hur det brukar se ut: "Trippelviruset drabbar enbart dem som har PC och inte dem som använder Mac." (korrekt svenska?) Är det möjligen tack vare 99mac:ares påpekande som man lagt till denna mening? Välkommet att uppmärkasamma att världen inte bara består av Windows iaf.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-07 23:22

PC = Personal Computer
Mac´en är oxå en PC

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-06-07 23:34
Ursprungligen av ex-con:

PC = Personal Computer
Mac´en är oxå en PC

Precis... borde ju stå "Trippelviruset drabbar enbart dem som använder Windows och inte dem som använder MacOS."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 07:06

Enligt folk som jag har pratat med om ordet PC så uppfattas det som "dator som inte är en mac", vilket skulle innebära för deras uppfattning att även Linux drabbas.

Ursprungligen av ex-con:

PC = Personal Computer
Mac´en är oxå en PC

Tja, Apple använder själva ordet PC när de menar en Windows-burk.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 13:04

Hmm..

Med tanke på att den som skrev meningen själv använder Mac, så tycker jag tendenserna till mindrevärdskomplex för att Aftonbladet inte skriver Mac OS X känns överdrivna.

Drabbar "PC", är egentligen ännu mindre korrekt, om man ska vara saklig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 14:38

Det var jag som skrev och påpekade detta för journalisten. Igår.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-08 18:42

Och nu tycks texten vara borttagen. Måhända försvann "trippelviruset"...

Klaga inte, det är Aftonbladet. Vad förväntar ni er? En helt korrekt artikel?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 09:01
Ursprungligen av Leftrustle:

Klaga inte, det är Aftonbladet. Vad förväntar ni er? En helt korrekt artikel?

Kunde inte säga det bättre själv. Varför Aftonbladet när DN finns?

DN? Ha, ha, ha!

Upsala Nya Tidning eller Svenska Dagbladet, ska det ju vara. <;o)

Ursprungligen av thurfjell:

DN? Ha, ha, ha!

Upsala Nya Tidning eller Svenska Dagbladet, ska det ju vara. <;o)

DN kan brinna! Innan deras veckoåterkommande telefonterror (som slutade med polisanmälan från min sida, det pågick i flera månader.) bombade oss hade jag en rätt neutral inställning till den.

För att koppla till ämnet så funerar jag var övergången till Intel kan göra åt virusfrågan. Påverkar typen av processor virusbenägenheten?

Senast redigerat 2005-06-08 21:30
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2005-06-08 10:24

Angående alla detaljanmärkare kan man alltid dra sig till minnes Alf Henrikssons kloka ord: Retar du upp dig på ting som är små, så är du inte större än så.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2005-06-09 08:47

Nej, det är operativsystemet som drabbas av virus, inte processorn.

Citat:

DN kan brinna! Innan deras veckoåterkommande telefonterror (som slutade med polisanmälan från min sida, det pågick i flera månader.) bombade oss hade jag en rätt neutral inställning till den.

Jag håller med dig om att DN borde brinna men har du hört talas om http://www.nix.nu/ ?

Respekteras av alla utom företagen i Stenbeck-sfären.

MVH

Rickard

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:38

Jag tror att orden förkortningarna Mac kontra Pc används så flitigt för att de är behändiga.

Jämför meningarna nedan:

•Trippelviruset drabbar enbart dem som har PC och inte dem som använder Mac. (De flesta förstår även om macanvändare m.m. surnar till. Och självklart drabbar datorvirus inte datoranvändare.)
•Trippelviruset drabbar enbart dem som använder Windows och inte dem som använder MacOSX. (Vad är Windows och vad är MacOSX? Det senare kanske är ett nytt virus? tänker Sune Svensson med sin PC från första personalköpsrundan.)
•Trippelviruset drabbar enbart Windowsanvändare. (Va! Går datorvirus på folk också! Nä något kliande skrev eller någon ny snuva vill jag inte veta av. Jag håller mig undan från datorn!)
•Trippelviruset drabbar enbart operativsystemet Windows. (Så borde det kanske ha stått! Men Sune Svensson kanske inte vet att hans dator drivs av ett operativsystem, som dessutom heter Windows.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-09 12:14
Ursprungligen av boma:

Jag tror att orden förkortningarna Mac kontra Pc används så flitigt för att de är behändiga.

Jämför meningarna nedan:

•Trippelviruset drabbar enbart dem som har PC och inte dem som använder Mac. (De flesta förstår även om macanvändare m.m. surnar till. Och självklart drabbar datorvirus inte datoranvändare.)
•Trippelviruset drabbar enbart dem som använder Windows och inte dem som använder MacOSX. (Vad är Windows och vad är MacOSX? Det senare kanske är ett nytt virus? tänker Sune Svensson med sin PC från första personalköpsrundan.)
•Trippelviruset drabbar enbart Windowsanvändare. (Va! Går datorvirus på folk också! Nä något kliande skrev eller någon ny snuva vill jag inte veta av. Jag håller mig undan från datorn!)
•Trippelviruset drabbar enbart operativsystemet Windows. (Så borde det kanske ha stått! Men Sune Svensson kanske inte vet att hans dator drivs av ett operativsystem, som dessutom heter Windows.)

Fast med denna logik, att Sune är så obotligt korkad, så borde ju inte en enda artikel publiceras överhuvudtaget...

Nej han är inte korkad han är som alla normala datoranvändare i Sverige som använder sin dator till surfning och epost, kanske digitalkamera.

PC har ändrat betydelse är numera lika med Wintel.
Många vet att PC betyder Personal Computer men för de allra flesta är detta en Windows dator.
Nästan lika många vet att Mac är något som kommer från ett företag med fruktnamn.

Så enkelt är det.

TV, hårddisk och internet så heter det vet du väl.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Nej han är inte korkad han är som alla normala datoranvändare i Sverige som använder sin dator till surfning och epost, kanske digitalkamera.

Precis! Vi som är nördar (i mer eller mindre stor omfattning) måste inse att vi är en minoritet. De flesta datoranvändare i världen vet inte ens vad ett operativsystem är (OS? Det är väl bara vart fjärde år?) Visst, de flesta vet att de har nåt som heter Windows i datorn (går knappast att undvika att se under uppstarten), men de vet inte riktigt vad det är. Och det är i princip samma sak med de flesta Mac-användarna.
De flesta kör datorn precis som den är konfigurerad från början, vilket är orsaken till att 80-90% av Windowsanvändarna har Explorer som browser och Outlook som mailprogram, trots alla raporter om riskerna med att ha det så.
För den övervägande majoriteten cirkulerar inte livet kring deras dator, och än mindre kring vilken processor som är bäst.

För att dra en parallell med bilvärlden, så köper de flesta människor en bil för att kunna ta sig mellan olika platser. Ytterst få börjar med att skruva isär sin spritt nya bil och byter ut en massa komponenter (eller klagar på att de inte kan pressa in en Ford V8 i en liten Honda) - och än färre springer till nån skrotnisse och köper en massa lösa bildelar för att bygga sig en egen bil från scratch, eller försöker göra om sin bensindrivna bil så att den kan köras på metangas. De som ägnar sig åt sånt använder ytterst sällan bilen utan tillbringar mestadels av tiden åt att mecka med den. De är alltså inte bilanvändare, utan wannabie bilmekaniker.

Allt detta vet både bilbranschen och datorbranschen. De skiter fullständigt i hembyggarna och metangas/Linuxkonverterarna. De vet att deras kundkrets till 99,9% består av två kategorier: företag, som köper deras produkter för att bara använda dem, och privatpersoner, som också köper deras produkter för att bara vrida om nyckeln och köra.

1
Bevaka tråden