Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Inside™

Tråden skapades och har fått 338 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta är första inlägget i tråden jag aldrig trodde att någon skulle starta. Apple går över till Intel och vi har skapat ett nytt forum för en ny generation Macar med Intel Inside™

Vad innebär detta för dig - din nyinköpta Mac kanske är värd lika mycket som en Amiga eller en Betabandspelare nästa höst? Dessutom lär nog Appleåterförsäljarna få ett tufft år - vem vill
köpa en PowerPC dator som är värdelös nästa år?

Kommer marknadsandelarna klättra mot skyarna nu? Är hårdvarukriget över för alltid? Kommer Apple fortsätta tillverka datorer?

Kommer antalet virus öka radikalt nu eller kommer just säkerheten göra att många Windowsanvändare installerar OS X på sina befintliga datorer?

Ang värdelösa burkar, Mac OS X Leopard var det va? 10.5 kommer väl både till PPC och Intel kan man misstänka..så helt värdelösa blir dom inte, men klart mindre intressanta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 21:00

jag som har glatt mig för att jag beställt en imac 20" i två veckor nu känner mig väldigt olustig. jag har starka funderingar på att avbeställa eftersom att jag inte vill ha en dator som man inte kan hitta program till om ett-två år.

-edit-

även om apple själva kommer att släppa framtida OS till PPC känns det väldigt osäkert att andra programtillverkare kommer att göra det.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:09

Nu ska vi inte överdriva...

En fördel med Mac är att det funkar och jag behöver inte veta varför (i motsats till...). Om det sitter processor A eller B eller C inuti - jag bryr mig inte ett dugg så länge den är konkurrenskraftig i form av prestanda och pris och att den klarar OSX.

Även om det kan kännas surt att just beställt en Mac med PPC så kommer den att funka perfekt många år framöver, tillsammans med de programvaror som kommer att behövas och finnas. Utvecklingen står inte stilla och när det väl är dags att byta om några år så är det dags att byta både hård och mjukvara. Så var det vid övergången till OSX, eller hur?

Satt och snackade med syrran i telefon just när Keynotes höll på och hon står fast vid sitt beslut att switcha så imorgon är det dags att beställa en iBook åt henne...

Ursprungligen av Macx:

En fördel med Mac är att det funkar och jag behöver inte veta varför (i motsats till...). Om det sitter processor A eller B eller C inuti - jag bryr mig inte ett dugg så länge den är konkurrenskraftig i form av prestanda och pris och att den klarar OSX.

AMEN!!!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-06-06 21:17

Det svajar i mac-själen.

Det var med skräckblandad förtjusning jag följde rapporteringen på AppleInsider och Maccentral. Nu förstår jag att min otåliga längtan efter G5 i PowerBooken hade sina orsaker. Det verkar som att PowerPC bedöms vara i en återvändsgränd vad gäller effekt vs energiåtgång. Men hur det ska gå det närmaste året med inköp av hårdvara blir en rysare. Vi kommer alla givetvis att tveka inför nyköp.
Hur det blir på den stora scenen är givetvis lika oklart. Kommer iTunes film att bli den stora attraktionen? Kommer alla PC att kunna köra MacOS? Kommer det att gå bra (ökande andelar av försäljningen) eller kommer det att gå dåligt (den trygga men lilla nischspelaren klarar sig inte).

Man får erkänna att man smygläst lite avundsjukt om Intes mobilaCPU med WiFi inbyggt. Det är nog de små maskinerna som först får Intel i sig.

Sköna nya värld - välkommen.

Ett, två år är nog inga problem.. om 3-4 däremot.. MEN, o andra sidan, hur intressant är en dator som är 3-4 år gammal ens idag?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-06-06 21:03
Ursprungligen av Jürgen B:

Ett, två år är nog inga problem.. om 3-4 däremot.. MEN, o andra sidan, hur intressant är en dator som är 3-4 år gammal ens idag?

den PC jag använder nu är snart fem år gammal och den duger gott och väl till allt jag vill göra. känns olustigt nu när jag äntligen hade beslutat mig för att byta till mac.

  • Medlem
  • Boden
  • 2005-06-06 21:04

Det hela är något förvirrande:

Antingen stannar man och köper en redan nu långsam dator enbart för designens skull eller så går man direkt över till Intelbaserade datorer.

Zappi

  • Medlem
  • 2005-06-06 21:07

Jag har inte sett keynoten eller så, men jag är rätt säker på att Apple kommer göra allt för att Mac OS X också i framtiden enbart kommer gå att köra på den hårdvara dom säljer. Om någon lyckades cracka OSX så att det funkar på vilken PC som helst skulle ju Apple tappa stora delar av sina inkomster. Crackers är dock duktiga så man får hoppas Apple har någon riktigt vattentät metod att skydda folk från att köra OSX på "vanliga PC".

Ursprungligen av zuluh:

Jag har inte sett keynoten eller så, men jag är rätt säker på att Apple kommer göra allt för att Mac OS X också i framtiden enbart kommer gå att köra på den hårdvara dom säljer. Om någon lyckades cracka OSX så att det funkar på vilken PC som helst skulle ju Apple tappa stora delar av sina inkomster. Crackers är dock duktiga så man får hoppas Apple har någon riktigt vattentät metod att skydda folk från att köra OSX på "vanliga PC".

JAg hoppas på en crackversion då jag vill köra AMD. Har debatterat Intel mot AMD i några år nu och ser att AMD äger allt gällande stationära datorer nu.
Så mycket för x86 som stenåldersteknologi....

Hoppas spelsituationen ser bättre ut i framtiden för OS X.

Och hoppas de inte blir lika mensiga som dell och vägrar AMD utan kör några top of the line-produkter med AMDprollar.

Apple är onda.
Jag känner mig förråd.

Ursprungligen av ptolemy:

Apple är onda.
Jag känner mig förråd.

Usch då.. lite känsla av att folk lagrar massa oönskad bråte i dig då eller?

(ledsen, kunde inte låta bli )

Hursomhelst: Många verkar tro att vi plötsligt ska köra OSX på vanliga PC-burkar. Så är det självklart inte: vi ska köra på Mac. Att cpu-tillverkaren heter intel istället för IBM är inget vi behöver bry oss om mer än huruvida det är nvidia- eller ATIgrafik som någon sade.

AMD är snabbare än intel idag ja. De kanske kommer vara det i framtiden också. Men intel är trots det ledande vad gäller processortillverkning. De kan erbjuda en stabilitet i tilverkningen som apple behöver. Dessutom ser deras roadmap väldigt lovande ut. Och i och med Apple så får intel precis vad de behöver: en tillverkare som är beredd att satsa på de allra senaste och mest innovativa lösningarna istället för, som så många andra, bara satsa på billigast möjliga burkar. Intel får härigenom en ökad drivkarft att presentera nya lösningar i och med att apple kan och kommer att presentera dessa i en användbar (och köpbar) form. Båda parter kommer att tjäna på detta.

OSX på PC? Ja säkerligen kommer någon att porta systemet. Dock kommer det vara svårt med drivrutiner. I en PC behöver man drivrutiner för allt; moderkort, diskstyrenheter, usb, firewire, grafik, allt. Detta är inget vi macanvändare kommer märka, men för de som försöker porta kommer det bli svårt: hur ska de hitta OSX-drivisar till all sin hårdvara? Vissa kommer bygga egna, men dessa funkar såklart bara för just deras konfiguration. På det hela taget tror jag det kommer vara för krångligt för att det ska bli en stor företeelse.

  • Medlem
  • 2005-06-07 23:39
Ursprungligen av bewing77:

OSX på PC? Ja säkerligen kommer någon att porta systemet. Dock kommer det vara svårt med drivrutiner. I en PC behöver man drivrutiner för allt; moderkort, diskstyrenheter, usb, firewire, grafik, allt. Detta är inget vi macanvändare kommer märka, men för de som försöker porta kommer det bli svårt: hur ska de hitta OSX-drivisar till all sin hårdvara? Vissa kommer bygga egna, men dessa funkar såklart bara för just deras konfiguration. På det hela taget tror jag det kommer vara för krångligt för att det ska bli en stor företeelse.

Sättet man kommer kunna köra OS X på är genom Windows. Allt annat kommer bli omöjligt (omöjligt, som i "jobbigt"). Då måste man ha ett program som sköter emulering av Mac-hårdvara, och det kommer Apple försöka kväva i sin linda. Vi får se vad som händer, men att någon kommer försöka tvivlar jag inte på.

Ursprungligen av stfm:

Sättet man kommer kunna köra OS X på är genom Windows. Allt annat kommer bli omöjligt (omöjligt, som i "jobbigt"). Då måste man ha ett program som sköter emulering av Mac-hårdvara, och det kommer Apple försöka kväva i sin linda. Vi får se vad som händer, men att någon kommer försöka tvivlar jag inte på.

Jag håller med om att det är så den vanlige PC-användaren kommer smaka på MacOS X, men sen när han fått smak för det så kommer han köpa en riktig Macintosh. Jag tror ingen kommer att använda MacOS X lite seriösare under windows. Alltså det kommer inte innebära någon konkurens för Apple, utan bara fördelar.

Men däremot om någon fixar till nått motsvarande Xpostfacto fast för MacOS X för x86, så att det går hyfsat smidigt att installera och patcha OS:et så att det funkar på icke supportad hårdvara, då kan det nog bli lite intressantare.

Å andra sidan kommer Apple:s advokatera göra livet jobbigt för dom som utvecklar sånna produkter.

Ursprungligen av stfm:

Sättet man kommer kunna köra OS X på är genom Windows. Allt annat kommer bli omöjligt (omöjligt, som i "jobbigt"). Då måste man ha ett program som sköter emulering av Mac-hårdvara, och det kommer Apple försöka kväva i sin linda. Vi får se vad som händer, men att någon kommer försöka tvivlar jag inte på.

Men det är ju egentligen samma situation som nu. Man kan ju idag köra OS X genom windows som emulerar mac-hårdvara. Inte något hot direk. Vad som vore ett verkligt hot vore ju om man kunde installera och starta OS X på vilken PC som helst, något som jag tror blir extremt bökigt.

  • Medlem
  • 2005-06-09 01:01
Ursprungligen av bewing77:

Men det är ju egentligen samma situation som nu. Man kan ju idag köra OS X genom windows som emulerar mac-hårdvara. Inte något hot direk. Vad som vore ett verkligt hot vore ju om man kunde installera och starta OS X på vilken PC som helst, något som jag tror blir extremt bökigt.

Skillnaden skulle vara att man får samma hastighet som en macanvändare till en bråkdel av priset. Om jag skulle hamna i ekonomiskt trångmål, så skulle jag kunna leva med att köra OS X i en emulerad miljö. Emulerade miljöer har ofta en del fördelar också. Vi får se vad det lider, men om det inte dyker upp en mjukvara som gör att man kan boota OS X på en PC så skulle jag bli rätt förvånad.

Ursprungligen av stfm:

Skillnaden skulle vara att man får samma hastighet som en macanvändare till en bråkdel av priset. Om jag skulle hamna i ekonomiskt trångmål, så skulle jag kunna leva med att köra OS X i en emulerad miljö. Emulerade miljöer har ofta en del fördelar också. Vi får se vad det lider, men om det inte dyker upp en mjukvara som gör att man kan boota OS X på en PC så skulle jag bli rätt förvånad.

Som sagt, då måste ju den programvaran inehålla OSX-drivrutiner för samtliga hårdvarukonfigurationer som kan finnas på i en PC och det tror jag inte riktigt på. Det skulle ju innebära att alla hårdvarutillverkare skulle vara tvungna att upprätthålla ytterligare en uppsättning drivrutiner, och det skulle förutom att det kostar pengar inte uppskattas av Apple och leda till konflikter. Emulering skulle ju vara en möjlighet (precis som idag) som sagt, men det sker ju som alltid med prestandaförlust; förvisso en mindre förlust än nu, men ändå. Vad som däremot skulle kunna vara troligt är att det kommer möjligheter att installera OSX på en specifik (eller ett mindre antal specifika) PC-konfigurationer, kanske tom att någon tillverkare ger ut specifika mac-kloner. Frågan är om apple rent juridiskt kan hindra detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-09 10:27
Ursprungligen av bewing77:

Vad som däremot skulle kunna vara troligt är att det kommer möjligheter att installera OSX på en specifik (eller ett mindre antal specifika) PC-konfigurationer, kanske tom att någon tillverkare ger ut specifika mac-kloner. Frågan är om apple rent juridiskt kan hindra detta.

Klart de kan! Och de har gjort det förut.

Ursprungligen av bewing77:

Som sagt, då måste ju den programvaran inehålla OSX-drivrutiner för samtliga hårdvarukonfigurationer som kan finnas på i en PC och det tror jag inte riktigt på. Det skulle ju innebära att alla hårdvarutillverkare skulle vara tvungna att upprätthålla ytterligare en uppsättning drivrutiner, och det skulle förutom att det kostar pengar inte uppskattas av Apple och leda till konflikter. Emulering skulle ju vara en möjlighet (precis som idag) som sagt, men det sker ju som alltid med prestandaförlust; förvisso en mindre förlust än nu, men ändå. Vad som däremot skulle kunna vara troligt är att det kommer möjligheter att installera OSX på en specifik (eller ett mindre antal specifika) PC-konfigurationer, kanske tom att någon tillverkare ger ut specifika mac-kloner. Frågan är om apple rent juridiskt kan hindra detta.

Om man kör win eller linux under wmware så känner man att man inte förlorar någon prestanda i kontorsapplikationer. Detta bör fungera med OSX sen också och det vore väl bra för alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-11 18:18

Beggad Tibook?

Ja, nu känner jag att jag blivit liiite klokare om vad bytet till Intel innebär: snabbare och tystare bärbara. Passar mig alldeles utmärkt.

Men en annan effekt det här skiftet borde ha är ju att alla vi som inte måste ha senaste OS:et och senaste uppgraderingarna av alla program borde kunna se fram emot ett skönt prisfall på begagnade laptops väl?

Jag sitter precis mitt emellan, det var 3 år sen jag köpte min iMac G4 700mhz, och den känns såklart lite gammal i dag. Samtidigt gör ju skiftet att jag gärna vill vänta med att köpa nytt till det dyker upp feta Intel-laptops. Misstänker att den första sortens mac med intel inside blir just en laptop.

Men jag skulle även kunna tänka mig den snabbaste bärbara G4:an med en massa RAM och lugna mig med det nya. Så vad tror ni? När kan vi börja se ett prisras på begagnade G4-laptops? I samma ögonblick som Apple släpper intel-burkarna?

För övrigt. Som icke-kommersiell hemmaanvändare kan jag bara säga detta: Jag ställer mig mycket främmande till jämförelser med PC (som jag fortfarande använder varje dag på jobbet). Är den ena eller andra operationen snabbare, jaha? Det kan ALDRIG uppväga totalupplevelsen av att använda OSX.

Windows gränssnitt är FULT, så enkelt är det!

Är det något sagt från programvarutillverkare hur länge de kommer stödja PPC?

Genomtänkt forumrubrik :rolleyes: rub it in..

Tror att Apple kommer att behålla PPC-stödet ett tag framöver. Det är ju trots allt rätt gamla burkar man kan köra X på. Om sen programtillverkarna gör det är en annan femma, men det var ju ganska många år som det släpptes Fat-versioner av program efter bytet från 68K.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:06

Dåligt för andrahandsvärdet på min PB går åt pipan, men å andra sidan är jag angelägen om att nästa PB jag köper har en dräglig fart på FSB:n. Blandade känslor, som om Bill Gates skulle köra utför ett stup i min Lamborghini...

Det är nog dags att sälja sina aktier i Aspyr, MacSoft, m.fl, när Cedega eller liknande kommer till Mac OS X behöver man inte köpa mac-spel längre.

Wine kommer att portas, så man kommer att kunna köra Win-program. VMWare kanske släpps i OS X-version nu?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:08

Har nyligen köpt in iMac G5 2Ghz Rev. B, känner mig blåst på både pengar och förtroende av/för Apple. Intel pressar hela tiden ut processorer, därför man kände att x86-sidan var mindre intressant, för denna hype kring hastigheten på processorn.

Visst kommer det att komma program som stöjder både PPC och Intel, men det känns så fel ändå.

Visst många påpekar att det här är en rätt steg i utvecklingen. Men, jag undrar jag....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 21:10

Köpa ny Mac?
- Jag tror jag avvaktar!

Intel inside - Fool outside.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-06 21:11

Det ska bli intressant och se va som händer. Bara apple fortsätter göra egna burkar, att mac os bara går att köra på deras burkar för att säkerställa den kvalitè som finns idag. Allt känns lite lätt förvirrat just nu bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 21:14
Ursprungligen av rixard:

Det ska bli intressant och se va som händer. Bara apple fortsätter göra egna burkar, att mac os bara går att köra på deras burkar för att säkerställa den kvalitè som finns idag. Allt känns lite lätt förvirrat just nu bara.

"However, Schiller said the company does not plan to let people run Mac OS X on other computer makers' hardware. "We will not allow running Mac OS X on anything other than an Apple Mac," he said."

Det kanske vi slipper.

edit: http://news.com.com/Apple+throws+the+switch%2C+aligns+with+Intel/2100-7341_3-5733756.html?tag=nefd.top

Varför valde dom inte AMD om dom nu var tvugna att byta till det hopplöst omoderna x86? Alla vet ju till exempel att AMDs 64-bitars implementation piskar Intels patetiska EMT64.

Bevaka tråden