Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ryktade samarbete med Intel en medieploj?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan den välrenommerade tidningen Wall Street Journal skrivit att Apple planerar ett samarbete med Intel har diskussionen gått het i våra forum och över hela nätet huruvida ryktet stämmer eller inte. Amerikanska analytiker påstår idag att ryktena är en ploj av Apple för att sätta press på IBM som den senaste tiden haft problem med sin chipproduktion.

Skrivet av: Mats Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=974

Det där om att det skulle vara ett rykt iscensatt av Apple (eller någon annan) för att sätta press på IBM slog mig faktiskt idag då jag var ute och skulle köpa tidning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-24 21:16

"Alla" har dragit slutsatsen att chips = cpu. Det kan mycket väl ha handlat om nätverkskretsar eller minneskontrollkretsar, men det är ju inte lika "sexigt" som tanken på att köra OS X på x86. Artikeln gör samma misstag, börjar tala om "chips" för att sen tala om cpu:er.

Väldigt långtgående slutsatser på minimal info. Att göra en höna av en fjäder brukar det väl kallas?

Eftersom PowerPC är en öppen standard och IBM ej prioriterar mac eller håller vad e lovar så tycker jag att Apple skall hämnas på IBM och anlita Intel för att bygga nästa generation: G6 Dual Core (?)

Ursprungligen av Tobias Thor:

Eftersom PowerPC är en öppen standard och IBM ej prioriterar mac eller håller vad e lovar så tycker jag att Apple skall hämnas på IBM och anlita Intel för att bygga nästa generation: G6 Dual Core (?)

Hm, det är inte riktigt så enkelt som att man bara behöver ta hem något färdigt PPC-kopplingsschema och framkalla det på kiselplattor... det som är öppet är bara själva instruktionsuppsättningen och inte chipdesignen. Intel och Apple skulle med andra ord behöva lägga ut helt enorma summor pengar (för att inte tala om arbetstimmar), och inte ens då tror jag att de skulle producera särskilt mycket av värde. IBM har drygt 15 års ppc-/power-utveckling i bakfickan, kan bli lite svårt att hinna ikapp om man börjar från scratch...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-05-25 09:01

Errr, jodu, det vore nått det. Intel bygger desktop-PPC. Fet chans!

Intel skulle nog klara att producera det Apple beställer. Om apple beställer G5or från Intel så tror jag nog de kan tillverka sådana.

Jag hade hellre sett ett samarbete med AMD.

Men som sagt, ligger det en gnutta sanning i ryktena så kan det vara vilken komponent som helst Apple är intresserad av.

Jag ser också mycket hellre ett samarbete med AMD än med Intel. Det skulle ju kännas som att köra en himla Dell - "Med Intel Pentium (inte Pentsium, som det egentligen uttalas) 4-processor."

  • Medlem
  • 2005-05-26 21:48

Det är mer "sanning" till detta rykte denna gången än vad det brukar vara.
IBM kan nämligen inte få fram en processor som skall ersätta G4-orna i de bärbara.

Då känns det som att Apple satsade på fel häst från början med IBM. De kan väl inte få upp prollarna mer än 2.3 GHz utan specialkylning (vätska). Tror att Apple sneglar lite på Dothan-teknologin (Pentium M/centrino) som spöar P4 med hästlängder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-27 10:01

Bärbara segmentet:

AMD Turion 35Watt (32/64bit)
Intel Dothan 25Watt (32bit)

Fördel AMD: Stödjer både 32bit och 64bit
Fördel Intel: Lägre strömförbrukning

Stationära segmentet:

AMD Athlon64 och Athlon64x2(DualCore)
AMD Athlon64 FX/Opteron
Intel Pentium-M och Pentium4 (alt. DualCore)
Intel Pentium Xeon (har ingen kännedom om denna CPU, förhoppningsvis kan någon fylla detta tomrum)

Fördelar
AMD Athlon64: Lägre pris, 32/64bits, högre prestanda samt värmeutvecklingen är låg
AMD Athlon64x2 : Se ovan
AMD Athlon64 FX/Opteron: Se ovan
Intel Pentium-M: Låg värmeutveckling, hög prestanda
Intel Pentium4: Inga fördelar vad jag kan se (den har ju iof 64bits extensions)
Intel Pentium Xeon:

Nackdelar
AMD Athlon64: Finns det några?
AMD Athlon64x2: Se ovan
AMD Athlon64 FX/Opteron: Se ovan
Intel Pentium-M: Stödjer endast 32-bitars applikationer, DYR
Intel Pentium4: Varm, effektslukande
Intel Pentium Xeon:

Senast redigerat 2005-05-27 10:18
Ursprungligen av ex-con:

Bärbara segmentet:

AMD Turion 35Watt (32/64bit)
Intel Dothan 25Watt (32bit)

Fördel AMD: Stödjer både 32bit och 64bit
Fördel Intel: Lägre strömförbrukning

...

AMD kommer inte på tal (tyvärr) då de har svårt att möta sin egen efterfrågan med processorer.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-06-06 14:37
Ursprungligen av ex-con:

Bärbara segmentet:

AMD Turion 35Watt (32/64bit)
Intel Dothan 25Watt (32bit)

Fördel AMD: Stödjer både 32bit och 64bit
Fördel Intel: Lägre strömförbrukning

Turion finns i två modeller, en 25 o en 35.

hittade det när jag sökte på apple hemsida kan det ha nåt att göra med detta? http://developer.apple.com/documentation/DeveloperTools/gcc-4.0.0/gcc/i386-and-x86_002d64-Options.html

Ursprungligen av Casper:

hittade det när jag sökte på apple hemsida kan det ha nåt att göra med detta? http://developer.apple.com/documentation/DeveloperTools/gcc-4.0.0/gcc/i386-and-x86_002d64-Options.html

Darwin utgör grunden för OS X och har funnits som x86-version länge nu.

Ursprungligen av Code Red:

Då känns det som att Apple satsade på fel häst från början med IBM.

Nej, tvärtom. Apple har gjort ett ganska klokt val, eftersom de satsar på två hästar samtidigt. Freescale är ett vettigare val för bärbara än IBM; deras nisch är redan från början embedded-processorer, och de har en del mycket intressanta saker på gång. Närmast runt hörnet är MPC7448, en kraftfull och grymt strömsnål 90-nanometers historia (10 W) som är baserad på nya e600-kärnan men ändå pinkompatibel med nuvarande G4. Eller så dualcore-varianten, om Apple känner för att byta till RapidIO-chipset med 667 MHz systembuss.

Så nej, även om powerbook-linjen inte har de mest imponerande processorerna i nuläget (MPC7447A är dock grymt underskattad) så tror jag inte att Apple har några seriösa planer på vare sig Dothan eller Turion - inte så länge de har Freescale att luta sig tillbaka mot i alla fall.

Nu går SVT ut med detta rykte. Kanske mer än en ploj ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 00:29
Ursprungligen av JackFlash:

Nu går SVT ut med detta rykte. Kanske mer än en ploj ändå...

Men, SVT vet ej mer än vad vi vet. Till och med Aftonbladet tonade ner sin artikel på nätet efter ett tag.

Allt är bara spekulationer, ingen vet förrän i morgon vad som är i görningen.
Kan mycket väl vara en höna av en fjäder pga den enorma ryktestorkan.

DN & Aftonbladet skriver:
- Det är som om Ferrari skulle vända sig till BMW för att få en motor. Det anses vara likvärdigt med att byta religion, sade Richard Doherty, analyschef på konsultbolaget Envisioneering, förra veckan.

Då kan jag ju informera om att Volkswagen hjäper Lamborghini att bygga motorer!
Om det t.e.x. är så att Intel kan licensiera tillverkningen av processorn är det väl inte så mycket att orda om.

Ursprungligen av Zoega:

Då kan jag ju informera om att Volkswagen hjäper Lamborghini att bygga motorer!

Sen lackeras chassina på Audifabriken i Neckarsulm

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-06 14:24
Ursprungligen av Zoega:

Då kan jag ju informera om att Volkswagen hjäper Lamborghini att bygga motorer!

VAG äger Lamborghini. dock ej traktortillverkningen.
/Jan

Varför håller ni Er inte i den sträng som redan finns om det här ämnet?
Själv fick jag en sträng låst om just det här ämnet.

Ni om några borde väl veta att ni ska söka först!

Förväntar mig att moderatorn låser den här strängen också!

Ursprungligen av sventa46:

Varför håller ni Er inte i den sträng som redan finns om det här ämnet?
Själv fick jag en sträng låst om just det här ämnet.

Nyheter blir automatiskt nya trådar i nyhetsforumet. Om vi slår samman en tidigare tråd men den som skapas av nyhetssystemet hamnar nyheten inte som första inlägg. Det är av den anledningen Mats har behållt båda trådarna. Dels den som skapades i forumet av en medlem och även den tråden som nyhetssystemet skapade.

Vi vet att det är ett problem.
Fortsatt diskussion kring detta tas i Feedback-avdelningen.

/c

Ska du inte låsa tråden först?

När svensk tid börjar skiten (keynotet) idag då så det återigen kan bli lite lugn och ro?

Jag tror det är 19:00 svensk tid.

Jag hoppas fortfarande på ett "PC-on-a-card", dvs ett pci-kort med en Intel-processor som tillsammans med en "red box" kommer sköta emuleringen av Windows-program.

Drömma får man ju...

Kommer keynoten att streamas? Och var i så fall?

Ursprungligen av Nurell:

Kommer keynoten att streamas? Och var i så fall?

Nej, ingen stream.

Men live-rapportering kommer att finnas, bl.a. här: MacRumors Live

Låt oss hoppas på ett byte till Intel, allt skulle bli bättre (prestanda, teknologi, priser). Hela PPC-plattformen upplevs som seg, det är som om de alltid får kämpa nåt extremt för att släppa en ny processor och klarar det ändå inte utan avancerad vattenkylning. PPC lämpar sig bäst för spelkonsoller tydligen.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Låt oss hoppas på ett byte till Intel, allt skulle bli bättre (prestanda, teknologi, priser).

Skulle verkligen priserna bli bättre? Enligt Peter Glaskowsky skulle det bli dyrare, se citat i mitt inlägg här.

Bevaka tråden