Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter att ha läst det här tror jag att Apple+Intel=Sant

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-06 00:23

Förhoppningsvis fungerar den här länken. Den får mig att tro att Intel och Apple verkligen är sant

http://blog.wired.com/cultofmac/

Det tror inte jag är anledningen men om det är sant har jag nog köpt min sista mac.

Det var rätt mycket spekulation där. Den fantastiska emuleringen är säkert lika bra som Cherry OS. Och biten med DRM - hur mycket gissningar är det inte? Och hur mycket dumhet är det inte:

Citat:

The new Mac/Intel platform will be a relatively isolated test bed for the digital distribution of movies and video.

Artikelförfattaren vill få det att låta som om Mac är en relativt liten del av marknaden, på vilken man kan testa ny teknik. Hur sannolikt är det att Apple skulle vilja experimentera, när 75% av intäkterna kommer från försäljning av datorer?

Blog i all ära, men en blog är nog den bästa vägen till okritisk information.

Idag ska Jobs säga det på wwdc. Alla som gick på det kan känna sig blåsta.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 08:39

Inte en chans att apple byter...vore ju som skrivs i andra artiklar bra för pc-världen, men värdelöst för apple! Ska bli skönt att få det bekräftat en gång för alla bara.

Efer lite efterforskningar och att jag har läst på om Transite, den s.k grymma emuleringen av PPC kod.

Jag hittade nämligen detta på deras hemsida.

"Transitive expects to announce that a second computer OEM will deploy products enabled by its technology during the 1st half of 2005 and that others will deploy QuickTransit before the end of the year. Unfortunately, strict confidentiality obligations prevent us from discussing these relationships in any detail." Om det inte är apple så vete tusan vem som skulle behöva det.

Jag ser det som klart nu, det blir x86 och emulering under övergångsfasen.

URL till källan : http://www.transitive.com/customers.htm

Efter lite mer efterforskningar så hittade jag nåt intressant, kolla vart den här snubben har varit tidigare.

" In 1992 he became President and COO of NeXT Computer" Dr. Peter van cuylenburg

URL till källan: http://www.transitive.com/van_Cuylenburg.htm
Vilket också stärker ryktet.

Det låter oroväckande.

MEN det kanske ändå inte är något som har med de stationära el. pbooksen att göra ändå.

Eller om man nu leker med tanken att Apple skulle köra x86. Skulle detta innebära att man skulle kunna köra både windows och mac på samma burk utan hastighetsförsämring.

Tvärtom, tror att det har med den bärbara delen at göra. Kom ihåg att emulering kommer ske i övergångsfasen, det finns en PPC->x86 emulator också. Fråga är ifall prestandan blir bättre, och ifall så är fallet. Hur mycket?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-06-06 12:31
Ursprungligen av Tjacke:

Tvärtom, tror att det har med den bärbara delen at göra. Kom ihåg att emulering kommer ske i övergångsfasen, det finns en PPC->x86 emulator också. Fråga är ifall prestandan blir bättre, och ifall så är fallet. Hur mycket?

Emulering blir aldrig snabb...

Ursprungligen av Sidde:

Emulering blir aldrig snabb...

Alldeles rätt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 13:07

Emulering blir hyfsat snabb på Transitive hårdvara då deras emulering sker där och inte i mjukvaran. Fast om de har CPU:er som motsvarar Intel/AMD/IBM idag vete sjutton.

Även så verkar det ytterst konstigt att gå över till INTEL nu, idag, av alla tider. Om något skulle man gjort det 1994 innan PPC kom eller 2002 under G4:ans mörkaste år.

Idag ligger G5:an prestandamässigt rel. bra till. Och kanske Apple vill kunna sänka sina priser per enhet, men tja, av allt tyckas idag så gör de ett ganska bra jobb själv på att hålla priserna uppe och inte slänga in "normal" hårdvara man finner på PC-sidan i deras prisklaser (RAID, Grafikkort för att nämna två saker). En övergång till INTEL vete sjutton om det skulle hjälpa här, men kanske.

Jag tror mer på en media-ploj för att skrämma upp IBM, om något.

  • Medlem
  • 2005-06-06 13:46

enligt ryktena skulle budget maskinerna utrustas med intel först, därför uppdateringen av ibooken dröjt så länge MYSTISKT!

as bra!!! Nu kommer kanske värsting makkarna gå ner i pris så även jag har råd att köpa en.

Oavsett vad så kommer kvällen bli intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 16:14

Verkar dumt att byta till Intel bara för att få tillgång till en DRM-teknik som någon ändå kommer att knäcka samma vecka som den lanseras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 16:44

Vet inte vad jag ska tro. Är inte säker på att Apple datorer blir billigare bara för att de går över till Intel. Borde bli det men jag tror att Apple bara behåller de extra stålarna för sig själva.

Att Intel skulle hjälpa till och producera PowerPC-processorer känns bäst och minst krångligt samtidigt som att det självklart finns en hel del godbitar i en flytt över till Intel.

Jag struntar faktiskt i vad som sitter i min Mac bara det går snabbt, inte påverkar designen och gärna blir lite billigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 16:53

Transitive-spåret är rejält intressant...

Kanske kan det handla om omvänd ordning, dvs. en ny hårdvara för hela marknaden med utgångspunkt i PC-världen och med emuleringsriktning PC --> Mac.

Om drygt två h. får vi svaret...

Senast redigerat 2005-06-06 17:50

Var på nätet kan man följa spektaklet?

  • Medlem
  • 2005-06-06 17:12

Då är man borta en helg och så bryter det här ut... Nu får vi ju snart svaret, så det är väl inte värt att spekulera så mycket till. Men något måste jag ju ändå säga om det hela... (och ja, det kommer säkert att spegla vad andra har sagt redan i andra trådar):

IBM har på två år bara lyckats gå från 2,0 till 2,7 GHz i G5:an vilket helt klart varit en besvikelse för Apple och hela macvärlden, men det är framförallt för den bärbara delen av Apples försäljning (vad är det det är numera, hälften av alla macar Apple säljer?) så har det varit ännu. G5 i en bärbar dator är fortfarande en avlägsen dröm och G4:an blir tar myrsteg framåt i prestanda. Knappast en attraktiv sits för Apple. Samtidigt har Intel fina processorer för bärbart och ännu finare pågång.

Att Intel skulle göra PowerPC känns som ett rätt rimligt alternativ och inget som spelar speciellt stor roll för varken macanvändare eller utvecklare. Ja, förutom att vi troligen skulle få snabbare datorer, speciellt bärbara.

Att Apple skulle gå över till x86 känns däremot som en väldigt konstig utveckling... jag säger inte att det är en omöjlighet, bara att jag fortfarande inte tror på det. Observera att C|net:s artikel inte tog upp de tekniska aspekterna, bara sa att Apple skulle byta till Intel. Jag blir än mindre övertygad när jag läser det som John Gruber citerar i Intel-Apple Odds and Ends:

Citat:

Peter Glaskowsky, former editor of the Microprocessor Report, is an expert in the semiconductor business. Here’s what he told eWeek about the prospects of Apple switching the Mac to x86 processors:

“It’s a bunch of bull,” Peter Glaskowsky, analyst for The Envisioneering Group, in Seaford, N.Y., told Ziff Davis Internet News. “Firstly, Apple certainly pays much less for IBM and Freescale processors than Intel charges for comparable chips. Probably less than half as much on average. The G5 is a smaller, more efficient chip than the Pentium 4, and IBM has no other customers willing to buy large quantities.”

I.e. he’s claiming it would cost Apple more, not less, to switch to Intel x86 CPUs.

Samtidigt är IBM den heta partnern i nästa generations spelkonsoler från de tre stora. Både Nintendo, Sony och Microsoft ska använda processorer från IBM, mest omtalad är den så kallade Cell-processorn. I ett sådant skede känns det konstigt att Apple byter till Intel.

Att denna information kommit ut på fredagen innan WWDC och bara i "vanliga" nyhetsrapporteringskanaler (istället för på macryktessajterna) får en att undra om det är en medveten läcka för att få uppmärksamhet. Just avsaknaden av svar på tekniska frågor (som t.ex. arkitekturen PowerPC vs. x86) gör ju att allting är väldigt vagt. Gruber spekulerar i detta och det låter ju inte otroligt. Snacka om att det har byggts upp ett enormt intresse i vad Jobs kommer att berätta nu klockan 19.00. En PR-kupp nästan. Och som sagt, handlar det om att Intel ska bygga PowerPC så är detta ju inte den "helvetesfrysande" nyheten som ett byte till x86 skulle vara.

Och så har vi den här uppgiften om att Apple skulle börja med Mac mini (eller kanske iBook), vilket är intressant. Dessa datorer är i behov av strömsnåla processorer som inte blir alltför varma snarare än rå kraft. Just den utveckling som G4:an inte lyckats nå samtidigt som G5 ligger långt borta.

Ja ja, det är snart dags för Jobs att äntra scenen och då får vi våra svar. MacRumors kommer att livebevaka på MacRumorsLive.com och det finns säkert många andra sajter som gör samma sak.

Skönt att Peter Glaskowsky dissar ryktet. Jag har fått för mig att han brukar ha god koll på läget. Sedan såg jag att Paul Thurrot hade svalt ryktena om att Apple går över till Intel, och om Thurrot tror något angående Apple, så är det antagligen fel.

"Transitive Technologies: Represented Transitive Technologies in a co-development and licensing agreement with Apple Computer" citerat från http://pview.findlaw.com/view/3340942_1?&channel=CCC
längst ner på sidan

Jag ser det som klart nu, Apple går till Intel.
Samt troligen så blir det itanium till deras servrar, och x86 i Mini och resten av produktlinjen.

SGI kör ju på dem i deras datorer, så varför skulle inte apple kunna köra det då?

Ursprungligen av Tjacke:

"Transitive Technologies: Represented Transitive Technologies in a co-development and licensing agreement with Apple Computer" citerat från http://pview.findlaw.com/view/3340942_1?&channel=CCC
längst ner på sidan

Jag ser det som klart nu, Apple går till Intel.
Samt troligen så blir det itanium till deras servrar, och x86 i Mini och resten av produktlinjen.

SGI kör ju på dem i deras datorer, så varför skulle inte apple kunna köra det då?

MMM intressant ! Men undrar hur mycket det har med att Apple går över till Intel cpuer!

där ser man... tick tack... det ska bli mycket spännade att se vad det blir av det här om en timme eller så...

1
Bevaka tråden