Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta upp ftp-server?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 11:10

Hej ! och glad påsk fortsättning

Jag försöker sätta upp en liten ftp-server där hemma, för att låta vänner och bekanta loggas in och få åtkomst till vissa saker. Efter lite sökande insåg jag att pure ftpd manager verkar vara ett vettigt alternativ. Följde installerings guiden , ( inkl logga in som root). Wips så fungerar det att ansluta till ftp kontona jag lagt upp, både via intern ip och extern ip från egen maskin samt från annan maskin i det lokala nätverket. Men nu till det sista steget att ansluta externt, där går jag bet ! Försökt det mesta tror jag ?. Portforwardat min airport express till min intern ip, portarna 80,115,20-23.. lagt till dessa portar i fildelning (systeminställningar). Har du ett tips.., antingen om pure ftpd manager eller om konfig. är fel. Tackar på förhand

macjon

p.s upc är min internet leverantör d.s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 12:54

Vet inte om Chello har fast ip eller inte. Men om du inte har det kan du testa med en dynamisk dns. Kolla på: http://www.dyndns.org/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 14:08
Ursprungligen av Bridell:

Vet inte om Chello har fast ip eller inte. Men om du inte har det kan du testa med en dynamisk dns. Kolla på: http://www.dyndns.org/

Hmm.. men min ip är mer eller mindre fast, har haft samma de senaste 5 mån. så det är inte ett direkt problem även fast det är trevligt med ett namn istället för en ip. Jag har givetsvis sett till att min egen host är statiskt adresserad... kan ha att göra med passive och active mode månne ?? har ett par threads att kika vidare på.. sista alt. kan ju vara att göra en DMZ
men helst inte.. -- fler bra förslag !?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 14:36

tyvärr är det så att chello har spärrat alla vanliga portar för utgående trafik, såsom 80 och 21.
jag sitter i samma sits som dig

ftpserver kan du nog komma runt genom att köra på en annan port...

men webbserver är rätt kört. chello är fascister!

Senast redigerat 2005-03-28 15:14
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 16:26

Aha det var bra att veta.. dock så finns det tips om hur man kan byta webbserver till port 8080 istället för 80.. hmm återkommer när jag hittat en väg runt detta.... både webbserver och ftp server.. //

Hej

Jag har liknande problem, jag förstår inte hur folk ska komma åt min server. har installerat WebServer X Kit (apache o mysql) och pure ftpd (ftp-server). Jag kommer åt servern antingen på ipnumret och den adressen jag har fått på no-ip.com

Men ingen tycks komma åt den! vad har jag gjort för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 17:01

smozle du måste nog göra en inställning i din router så den förstår att det är din dator den ska ansluta mot..

Ursprungligen av snigel1:

smozle du måste nog göra en inställning i din router så den förstår att det är din dator den ska ansluta mot..

Jag har en Airport Express..

Edit: Vad ska jag skriva som allmän port, egen ip-adress och eget port? Det står under portkoppling..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 21:23

vet inte hur det fungerar med airport express

men principen är iaf att routerns port XX ska forwardas till port XX mot din dators lokala ip

Ursprungligen av snigel1:

vet inte hur det fungerar med airport express

men principen är iaf att routerns port XX ska forwardas till port XX mot din dators lokala ip

Nu verkar det fungera! Va skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 23:57

Satte du upp servern på hyllan sen?

Ursprungligen av Mondo:

Satte du upp servern på hyllan sen?

Nej men jag ändrade så att port 80 går till port 80 på min dator. Nu är problemet FTP:n där port 21 ska gå till 21 men det verkar inte fungera med mina kompisar..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-29 12:51
Ursprungligen av smozle:

Nej men jag ändrade så att port 80 går till port 80 på min dator. Nu är problemet FTP:n där port 21 ska gå till 21 men det verkar inte fungera med mina kompisar..

Ledtråd:

ftp-data         20/tcp    #File Transfer [Default Data]
ftp-data         20/udp    #File Transfer [Default Data]
ftp              21/tcp    #File Transfer [Control]
ftp              21/udp    #File Transfer [Control]
  • Oregistrerad
  • 2005-03-29 00:01

Jag fick nyligen lite assistans (av Lappalainen här på 99mac och även på 99musik för de insatta). Att sätta upp Apache. Som webserver. Funkar nu helt klockrent. Men jag tänkte bara säga att det kan ta en stund för DynDNS och domänregistreringen att "slå igenom". För mig tog det ungefär 30 timmar. Så håll ut!

Jag kör själv pureFTPd Manager, och det kan ibland vara lite knepigt att få det att fungera mot externa IP. Det kan vara värt att testa med alternativet "Force active mode" under Options i inställningarna, om du inte redan kör så.

Ibland har jag varit tvungen att fylla i folks IP-nr i User Manager (under fliken Other).

Kolla i loggen när någon har försökt ansluta - det kan kanske ge ledtrådar till vad som går fel.

kompisar kan inte logga in

Har dyndns klar och kör med pure ftpd.

Laddat ner DNS update och alla siffror stämmer överallt. Har port 21 öppen mot datorn IP nr. Dyndns har routerns IP registrerat och mina kompisar kan fortfarande inte logga in.

Hur felsöker jag detta på bästa sätt? Några tips?
Tack på förhand

pilstrand.dyndns.org
test 2
test 2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-12 22:35

på hyllan

Hoj!

Webbserver är det inga problem att fixa i config filen. Man får dock skriva
www.ip-adress:portnummer/~dittnamn/
i webbläsaren.
Däremot har det vart hur struligt som helst med ftp, har inte fått det att funka, vilka filer är det eg. som styr vilka portar ftp skall gå igenom , det är ju tydligen inte enbart services filen.
Okej , är det någon mer som har tipps på ftp. // jon

1
Bevaka tråden