Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie eller Maxtor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 12:28

Hej!

Jag skall köpa en extern Firewire hårddisk (rimligtvis 250GB) och funderar ifall man skall satsa på Lacie eller Maxtor. Vilken håller högre kvalitet? Kommer att använda hårddisken för lagring samt inspelning av musik. Funktionen för säkerhetskopiering som Maxtor har tar jag ej i beaktande eftersom det inte är för backup jag köper disken.

Så vilken väljer jag?
Maxtor One Touch II Firewire and USB, 250GB
ELLER
LaCie d2 Hard Drive Extreme with Triple Interface 250GB USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800

MVH
Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 12:47
Ursprungligen av joakimi:

Hej!

Jag skall köpa en extern Firewire hårddisk (rimligtvis 250GB) och funderar ifall man skall satsa på Lacie eller Maxtor. Vilken håller högre kvalitet? Kommer att använda hårddisken för lagring samt inspelning av musik. Funktionen för säkerhetskopiering som Maxtor har tar jag ej i beaktande eftersom det inte är för backup jag köper disken.

Så vilken väljer jag?
Maxtor One Touch II Firewire and USB, 250GB
ELLER
LaCie d2 Hard Drive Extreme with Triple Interface 250GB USB 2.0, FireWire 400, FireWire 800

MVH
Joakim

jag har en maxtor som har fungerat alldeles utmärkt för mina behov (lagring av musik,filmer etc)

//mmi

LaCie.
Trippelinterface betydde att jag kunde utnyttja FW 800 till något vettigt och snabbt går det.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-05 17:02

LaCie är ingen hårddisk-tillverkare. I den LaCie du köper kan det mycket väl sitta en Maxtor.
Personligen har jag bara haft dåliga erfarenheter av Maxtor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-05 17:24

Jag har en LaCie d2 Extreme 200 GB, och i den sitter det en Maxtor-disk. Jag vet inte om det gör det även i 250 GB-fallet, men isåfall är det troligtvis samma diskmodell i båda dina alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 01:11

Tack för alla svar!

På ngt sätt lutar det mot en LaCie... vet ej varför.

FireWire 800 är värt sin vikt i guld. LaCie bygger dessutom sina chassin som stridsvagnar. Tungt som bly, inte knäpptyst men gediget. (Har en LaCie d2 Extreme 250 GB samt en BusLink - den senare är förhållandevis lätt och tyst men bedrövlig vad gäller finish och "känsla". Den har dessutom ingen FW800). Kan inte uttala mig om Maxtor men har en intern SATA i datorn nu - nema problema. Tror att OWC har en FW800-disk som är snabbare än LaCie - kan vara värt att kolla upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-06-06 09:25

Jag har en Maxtor FW-hårddisk. Den har visslat när den är igång sedan första dagen. För ett par år sen bytte jag själva hårddisken då den gamla visade tydliga tecken på att vilja ge upp. Den nya Maxtor hårddisken var tyst i ett par veckor, sen visslade den på som den gamla. Den hårddiksen har man inte igång i onödan. Sätt på, backa upp och stäng ner och njut av tystnaden.
Min nästa externa hårddisk blir annat än en Maxtor, det är säkert. Jag är bara lite osäker om jag kan återanvända min Maxtor-FW-låda till en annan större hårddisk eller om jag måste köpa helt nytt.

1
Bevaka tråden