Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläktbyte i G4 - Hur varm kan den gå?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 11:42

(Snabbsummering, för er som inte orkar läsa)

EFTERLYSES - Temperaturmätningar i och utanför PowerMac G4 för att ha som referens för fläktmodifikation.

(Den långa versionen, för er som vill veta mer)

Hej på er alla.

Efter några år av dammsugarljud ur min G4 (400Mhz, Gbit Ethernet) gav jag upp och bestämde mig för att göra något åt saken. Efter några sökningar på 99mac och google så hittade jag spec'ar på orginalfläktarna som sitter i datorn och några rekommendationer på nya fläktar.

Jag tänkte här publicera mina före- och efter resultat både för att att ni som vill ha en tystare burk kan få en "success-story" att referera till - och så skulle jag uppskatta om några av er där ute kunde ge liknande rapporter för att se hur pass mycker varmare min maskin går idag jämfört med andra modifierade och omodifierade burkar och reflektioner på hurvida den ökade temperaturen är skadlig eller inte.

MASKINVARA:
PowerMac G4 400Mhz (Gigabit Ethernet)
640MB RAM (4x DIMM)
1x ATI Radeon 7000 (PCI)
1x ATI Radeon 9200 (AGP)
1x SuperDrive (NEC)
1x Fujitsu 40Gb HDD
1x Maxtor 120 Gb HDD

Övrigt: Fläktgallret i plåt vid 120mm fläkten och PSU-utblåset har kapats bort för att minsta turbulensen och öka luftflödet.

FLÄKTAR:

Orginalfläktar:
120mm Chassiefläkt
Märke: Delta, Sensflow, WFC1212B
Luftflöde: 86.5 cFM
Ljudnivå: 37 dBA

80mm PSU-fläkt
Märke: Matsushita, Panflo, FBN-08A12M
Luftflöde: 31 cFM
Ljudnivå: 30.5 dBA

Utbytesfläktar:
120mm Chassiefläkt (159:- inkl. moms)
Märke: Papst, 4412FGL
Luftflöde: 55.3 cFM (64% av orginalet)
Ljudnivå: 26dBA (70.3% av orginalet, okej dB funkar inte riktigt med % men ändå)

80mm PSU-fläkt (59:- inkl. moms)
Märke: ADDA, AD0812DX-A7
Luftflöde: 19.33 cFM (62.4% av orginalet)
Ljudnivå: 14dBA (46% av orginalet)

TEMPERATURER:

Temperaturerna mättes på två punkter med en vanlig digital Inne/Ute termometer. Punkt 1 var ung 3 cm bakom PSU-utblåset bakom datorn. Punkt 2 var just under AGP-kortet inne i datorn.

För att få datorn så varm som möjligt körde jag timedemo på Halo med "extra-allt" i inställningarna i upplösningen 1024x768 och ett fönster, samtidigt som jag indexerade båda diskarna. Detta kördes konstant i ca 30 minuter och därefter avlästes temperaturen vid båda punkterna. Fotnot är att jag inte fick särskilt många FPS ;).

Med orginalfläktarna monterade uppmättes följande temperaturer:

Chassie: 33 C
PSU: 32.9 C

Med utbytesfläktarna monterade uppmättes följande temperaturer:

Chassie: 35.1 C (+2.1 C)
PSU: 38.1 C (+5.2 C)

RESULTAT:

Efter modifikationen:
Chassie: 6.36% varmare med 64% mindre luftflöde och 11dBA lägre ljud (enl. spec)
PSU: 15.8% varmare med 62% mindre luftflöde och 16.5 dBA lägre ljud (enl. spec)

Datorn är betydligt tystare med de nya fläktarna, nu lägger man knappt märke till den om man skriver på tangentbordet och kan utan problem "dränka" ut den med ljudet från TV'n om man ser film. Men den går också något varmare. Frågan är bara hur varm datorn kan gå utan att något tar skada? Det är här jag gärna tar emot liknade mätningar från forumet för att se hur mkt varmare/kallare era maskiner går.

Om nån "expert" eller "annan-nörd" vill lägga ett utlåtande så är det givetvis också välkommet ;).

Tack och hej.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-04-11 12:17

Jag har också en PM G4 gigabitethernet (dual 450) i vilken jag har bytt chassifläkten till en Enermax 120 mm med variabel hastighet via en liten skruv. Jag har även klippt bort gallret på PSU:n för att öka luftgenomströmningen och minska ljudnivån. Men jag har inte bytt PSU-fläkten ännu. Eventuellt byter jag till en Papst 80 mm d v s en likadan som jag hade i min PM G4 Sawtooth.

Det viktiga är ju att inte PSU:n, processorn eller grafikkortet blir för varmt. Du ligger nog ganska långt ifrån några riskabla nivåer. Jag tror att man måste upp betydligt högre i temperatur innan det finns risk för att elektroniken tar skada. Typ det dubbla.

Det är viktigt att man vänder fläktarna åt rätt håll ifall man byter dem. Chassifläkten skall blåsa in luft emedan PSU-fläkten skall blåsa ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-11 12:23

Trevligt att höra. Jag funderar även på att klippa bort gallret som är bakom 120mm fläkten då detta borde ge möjlighet till ett ännu bättre luftflöde och förmodligen ännu mindre turbulens.

Den enda funderingen skulle vara om ett så stort hål skulle kunna påverka chassiets stabilitet, men, det är ytterst otroligt så vitt jag kan tänka mig. Jag återkommer när operationen är genomförd med info om ljudnivåer.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-05 14:49
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Trevligt att höra. Jag funderar även på att klippa bort gallret som är bakom 120mm fläkten då detta borde ge möjlighet till ett ännu bättre luftflöde och förmodligen ännu mindre turbulens.

Den enda funderingen skulle vara om ett så stort hål skulle kunna påverka chassiets stabilitet, men, det är ytterst otroligt så vitt jag kan tänka mig. Jag återkommer när operationen är genomförd med info om ljudnivåer.

Här kommer en annan "Mac-nörd". Jag har en G4 Digital Audio. Har uppgraderat från 466MHz till en Sonnet 1.2GHz, samt en ATI9800Pro.

Så till huvudfrågan. Jag har bytt chassifläkten till en Vantec "Stealth" 120mm, och PSU'n till en Papst 80mm. Innan bytet av fläktar visade "Temperature Monitor" 38°C, idag hoppade temperaturen upp, och ligger nu mellan 44-47°C. Utblås-luften är märkbart varmare. När jag kollat cpu'n, är kylflänsen märkbart varmare. Till saken hör också att Papst-fläkten har en 3-pins kontakt, medan Mac har 2-pin. Jag har därför skaffat en 3-pin till 4-pin konverterare, och anslutit fläkten till ett av de uttag som är tänkta för ytterligare en hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-06 18:11

Kul att höra att det finns fler som vågar sig på att såga i sina Mac'ar :). Jag har nu även kapat bort gallren bakom PSU samt 120mm-fläkten. Kanske är det placebo, men jag upplever iaf burken som ytterligare lite tystare och förmodligen blir luftflödet lite bättre, om än marginellt.

Du som har testat att stoppa in ett Sonnet, är det modellen med fläktar på? Hur mycket mer låter dator efter en sån uppgradering? Jag är lite intresserad av att uppradera till något liknande, och skulle vilja veta hur mycket snabbare burken egentligen blir - jag är mer intresserad av "känslan" än av hårda fakta - kändes det värt det?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-07 22:36
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Kul att höra att det finns fler som vågar sig på att såga i sina Mac'ar :). Jag har nu även kapat bort gallren bakom PSU samt 120mm-fläkten. Kanske är det placebo, men jag upplever iaf burken som ytterligare lite tystare och förmodligen blir luftflödet lite bättre, om än marginellt.

Du som har testat att stoppa in ett Sonnet, är det modellen med fläktar på? Hur mycket mer låter dator efter en sån uppgradering? Jag är lite intresserad av att uppradera till något liknande, och skulle vilja veta hur mycket snabbare burken egentligen blir - jag är mer intresserad av "känslan" än av hårda fakta - kändes det värt det?

Det var verkligen värt uppgraderingen!! Det går ohyggligt snabbt, och helt plötsligt är det roligt att surfa igen! Jag har använt www.di.se och www.hd.se sidorna som test. Med min gamla 466MHz hade jag oerhört mycket "badboll"! Jag överväger gallren, men gör det verkligen någon skillnad? PSU-gallret är jag inte orolig för, men det bakom 120mm fläkten?

Det är modellen med fläkt! Jag har inte dragit ut sladden för att kolla om det blir tystare, men jag ska byta ATI9800Pro-fläkten till en Arctic Cooling.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-07 23:05

Spännande att höra. Jag blev lite ambivalent nu när vi tydligen ska köra pc-burkar om några år.. men å andra sidan, med en +1.2GHz G4 kan jag nog stå ut till 2007 och då unna mig en helt ny burk.

Ang. 120mm gallret så krävs en hel del demonterande i förhållande mot den minskade ljudstyrkan, så, avgör själv. Störs du av burken nu så är det ju värt ett försök annars skulle jag nog lämna det. Mitt mål var total tystnad så jag testade alla knep i boken.

Om inte annat kan det vara värt att kolla så att gallret inte är igenproppat med hår eller damm för det kan verkligen öka ljudet och minska luftflödet, men det skulle du ju i så fall märkt när du bytte fläkten.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-08 11:48
Ursprungligen av Christoffer Aronzon:

Spännande att höra. Jag blev lite ambivalent nu när vi tydligen ska köra pc-burkar om några år.. men å andra sidan, med en +1.2GHz G4 kan jag nog stå ut till 2007 och då unna mig en helt ny burk.

Ang. 120mm gallret så krävs en hel del demonterande i förhållande mot den minskade ljudstyrkan, så, avgör själv. Störs du av burken nu så är det ju värt ett försök annars skulle jag nog lämna det. Mitt mål var total tystnad så jag testade alla knep i boken.

Om inte annat kan det vara värt att kolla så att gallret inte är igenproppat med hår eller damm för det kan verkligen öka ljudet och minska luftflödet, men det skulle du ju i så fall märkt när du bytte fläkten.

Fick du en helt tyst burk? Igenproppat galler, se mitt tidigare inlägg. För mina nuvarande behov räcker 1.2GHz. Jag är säker på att Sonnet, PowerLogix, och allt vad de heter kommer med snabbare cpu'r inom en inte alltför lång framtid? Låt oss säga en 2x2GHz. Ny dator (desktop) kan nog dröja längre än 2007, köpa första upplagan av Mactel, hmm? Min nästa dator blir förmodligen en PB 15" Widescreen.

Jag har en GigaDesign 1,07GHz uppgradering i min Quicksilver 733MHz, datorn känns mycket rappare och tester visar ca 45% snabbare i xBench. Fläkten på min låter i princip inget eftersom jag har orginalfläktarna i burken+en PCI fläkt:P

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-08 06:02

Det är enligt min bedömning helt onödigt att ta bort gallret vid chassifläkten. Om man byter till en annan fläkt, typ den Enermax 120 mm som jag har föreslagit tidigare, och sänker varvtalet så hörs den knappt alls.

Men det är helt nödvändigt att klippa bort gallret på PSU:n baktill vid PSU-fläkten. Petskydd finns ju utanför ändå.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-06-11 15:05

Min mac (Gigabit Ethernet Dual 450) har jag gjort en hel del med.
Jag har bytt ut fläktarna mot tystare.
Jag har kapat bort gallret på nätaggregatet och dessutom kapat bort plastskyddet bakom. Jag kallar det för "fria luftvägar".

Jag har köpt asfaltsmattor på biltema som jag har skurit till och klistrat fast på baksidan av all icke genomsinlig plast för att ta bort resonanser och vibrationer. Det är även asfaltsmattor på alla större plåtdetaljer som kan vibrera.

Jag har buntat alla kablar och sett till att ingenting hänger ivägen för luftflödet.

Jag har däremot missat att ta bort fläktgaller på 120mm fläkten vilket jag kommer att göra innom kort...

Snart tillbaka med en ännu tystare powermac!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-06-11 15:36

Såja. nu är 120mm fläktens galler borta. Jag passade på att klistra fast lite fler asfaltsmattor i datorn när jag ändå höll på. Nu är det ännu mindre hummande ljud. Är osäker på fläktljudet.

Min 120mm orginalfläkt har nu toalettiserat sig, så nu har jag provat med en AVC fläkt och en Everflow, båda tyckte jag var kassa, så nu kör jag med en fläkt från PM 9600 och har ett täcke över högra delen av datorn för att dämpa ljudet. Blir dock lite drag mellan 120mmarn och PCI fläkten. Har tagit bort CD&Zip hållaren eftersom jag har sånt externt, så det kan bli bättre luftflöde. Så frågan är, ska man sätta nån ljud dämpnings matta där nu eller?

1
Bevaka tråden