Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Biladapter till iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så nu ska man ut o bila ner till Apple Expo Paris, frågan är då, hur får jag 12 Volt likström att passa ihop med min ibook?

Någon som vet vad som finna att köpa eller hur man bygger nån egen pryl som funkar?

Jag har för mig att Mekonomen alt. BilTema har en adapter som gör att du kan koppla in en 220V kontakt.
Annars så kan du om du är händig och har bra el kunskap bygga din egen adapter ?

Macoteket säljer en billaddare för Powerbook G4 som jag antar fungerar lika bra med iBook 2001, den kostar dock en del: 1390 kr plus moms...

Ett hett tips är att köpa en adater som gör 12V till 220V.
Detta innebär att du kan använda alla dina 220V prylar i bilen. Tex. ladda mobiltelefonen, digitalkameran, datorn, etc.
Du behöver inte ha en 12V adapter för varje pryl du äger.
Det bästa med denna är att den bara kostar ca. 575.-

Du hittar mer info här:
http://www.umates.com/html/sv-body-powermate.htm

sweeet, ger 150W ut, borde räcka till 3 st datorer som är igång.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-21 23:28

Helt fantastisk. Och så har de ingen webstore?! Klantigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-22 13:36

Clas Ohlson www.clasohlson.se har naturligtvis en sådan växelriktare (ja igentligen har dom tre). 790:- inkl moms för en 150W.
Sidan 239 i nya katalogen. Växelriktare heter den hos dom. ELFA tar 775:- plus moms. Ser ut att vara samma modell.

Men Jula tar bara 695:- inkl moms. Webshop: www.jula.se Sök efter transformator/omvandlare

Citat:

Skrevs ursprungligen av István
Clas Ohlson www.clasohlson.se har naturligtvis en sådan växelriktare (ja igentligen har dom tre). 790:- inkl moms för en 150W.
Sidan 239 i nya katalogen. Växelriktare heter den hos dom. ELFA tar 775:- plus moms. Ser ut att vara samma modell.

Men Jula tar bara 695:- inkl moms. Webshop: www.jula.se Sök efter transformator/omvandlare

Koppla aldrig in en dator i en billig växelriktare. Visst, den ger ifrån sig 230 V växelström, men med fyrkantvåg. Nu ska jag inte komma med någon utläggning om frekvensinnehållet i en fyrkantvåg, hur dåligt den lilla nätadaptern till en laptop klarar av det eller vad som händer med datorns elektronik och elsäkerheten, men för att hålla en lång historia kort så är det en tämligen dålig idé att använda en sådan växelriktare. De är bara avsedda för glödlampor, strykjärn, kokplattor och liknande, och inte alls för elektronisk utrustning.

Däremot finns det alldeles utmärkta växelriktare som ger ifrån sig en fin 50 Hz sinusvåg. En sådan kostar lite mer, har för mig att jag sett dem för ca. 1700 kr, men då kan man i princip riskfritt driva sin dator med den.

Ursprungligen av Samuel K:

Däremot finns det alldeles utmärkta växelriktare som ger ifrån sig en fin 50 Hz sinusvåg. En sådan kostar lite mer, har för mig att jag sett dem för ca. 1700 kr, men då kan man i princip riskfritt driva sin dator med den.

Hur är det med en batterieliminator, är det samma problem dem, dvs att de ger fyrkantsvåg?
Eller skulle t ex 32-3876 på Clas Ohlson fungera?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/7r1GKRpLLODu3IjmEwV8e3g0LwH/1.0.11.1.0.6.12

hmmm verkar inte gå att länkja direkt... 5e från slutet:

Kensington Auto/Air AC Adapter
SEK 790,00
Skickas vanligen: 2 dagar
En nätadapter som tillgodoser alla strömbehov. Adaptrar för växelström, bil och flygplan i en enhet.

  • Medlem
  • 2005-06-05 16:36
Ursprungligen av mmmikael:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/7r1GKRpLLODu3IjmEwV8e3g0LwH/1.0.11.1.0.6.12

hmmm verkar inte gå att länkja direkt... 5e från slutet:

Kensington Auto/Air AC Adapter
SEK 790,00
Skickas vanligen: 2 dagar
En nätadapter som tillgodoser alla strömbehov. Adaptrar för växelström, bil och flygplan i en enhet.

länken är död.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-06-23 05:56
Ursprungligen av Samuel K:

Koppla aldrig in en dator i en billig växelriktare. Visst, den ger ifrån sig 230 V växelström, men med fyrkantvåg. Nu ska jag inte komma med någon utläggning om frekvensinnehållet i en fyrkantvåg, hur dåligt den lilla nätadaptern till en laptop klarar av det eller vad som händer med datorns elektronik och elsäkerheten, men för att hålla en lång historia kort så är det en tämligen dålig idé att använda en sådan växelriktare. De är bara avsedda för glödlampor, strykjärn, kokplattor och liknande, och inte alls för elektronisk utrustning.

Däremot finns det alldeles utmärkta växelriktare som ger ifrån sig en fin 50 Hz sinusvåg. En sådan kostar lite mer, har för mig att jag sett dem för ca. 1700 kr, men då kan man i princip riskfritt driva sin dator med den.

Hum. Sjalv bor jag pa bat i karribien och har kort en desktop PC, och tva iBook i snart 4 ar over en "fyrkants" inverter. Utan att nagon av dem tagit skada.

Dessutom, skulle vilja se den som kan kora ett strykjarn eller kokplatta over de invertrar vi pratar om. Da masta man upp i betydligt storre invertrar.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 16:05

Biltema säljer en 150W växelriktare för 300 kr. Den ger ut modifierad sinusvåg. Vet ej ifall det är samma sak som fyrkantsvåg, men det låter onekligen som att det skulle vara någon slags sinusvåg istället.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-06-23 20:42

Cyberphoto har några stycken.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-23 22:45

Vanligt är att även UPSer lämnar nåt som kan liknas med fyrkantsvåg. I många "elektronikfall" där det "fortsätter" att vara switchade nätdelar så kan det vara fördel att 50hz'en som kommer ut är fyrkantig, just pga dess snabba flanker.

/Trulz

1
Bevaka tråden