Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernet-porten tappar kontakten

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-06-03 11:32

Ethernet-porten på min iBook G3 tappar kontakten med skrivare och Internet efter en stunds overksamhet. Om jag startar om datorn fungerar det igen. Så ska det väl inte vara! Någon som har en idé om hur problemet kan fixas?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-04 11:51

Har du din iBook inställd så den går i vila efter ett visst antal minuter?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-06-04 12:13
Ursprungligen av rixard:

Har du din iBook inställd så den går i vila efter ett visst antal minuter?

Ja, den går i vila efter 15 minuter.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-04 12:52

Då är det som är problemet. När datorn vilar så knäpps det mesta på datorn av...detta innebär att datorn kommer att stänga av ethernetanslutningen. Du kan ju ställa in så att den inte går i vila efter 15 min utan att du själv får sätta den i vila när du inte använder den. Det fungerar för mig.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-06-04 13:19
Ursprungligen av rixard:

Då är det som är problemet. När datorn vilar så knäpps det mesta på datorn av...detta innebär att datorn kommer att stänga av ethernetanslutningen. Du kan ju ställa in så att den inte går i vila efter 15 min utan att du själv får sätta den i vila när du inte använder den. Det fungerar för mig.

Blir det inte samma sak? Om jag sätter den i vila eller om den går ner automatiskt?

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-04 17:35

jo du kommer ju förlora kontakten med internet när datorn går ner i vila oavsett om du själv gör det eller om den går ner automatiskt.

Sen beror det lite på vilken internetleverantör du använder dig av. Jag använder det här programmet som kopplar upp mig på internet så fort jag startar datorn eller väcker den från vila: http://www.cs.lth.se/home/Roger_Henriksson/macicx.html det fungerar utmärkt med telia. Dokumentation om programmet hittar du på sidan.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-06-04 20:01

Jag använder MacICX, men eftersom jag inte kommer ut genom Ethernet-porten, så hjälper det mig inte. Jag kan inte ens skriva ut. Ethernet-kablen går till en router som dels skickar ut mig på Internet dels sköter kontakten med skrivaren. Jag har också en iMac ansluten till den här routern och den funkar utan problem. Det är bara iBooken jag måste starta om då och då. Det lutar åt att det rör sig om ett hårdvaruproblem, så jag får väl fortsätta att starta om, även om det känns lite oXigt (nytt ord som jag hittat på själv), med tack rixard för att du bekymrat dig.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2005-06-04 22:12

Då kan det kanske vara nåt hårdvarustrul. Kolla om loggen i console hjälper. Finns kraschloggar och annat smått och gott där.

1
Bevaka tråden