Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring en begagnad iBook G3 500

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 10:06

Jag funderar på att köpa en begagnad iBook G3 500MHz (>512MB RAM, >20GB HDD) som jag tänker använda till surfning, musik, film (xvid och dylikt), nedladdning och absolut inget annat! Som PC-användare säger inte iBookens 500MHz mig nånting så jag skulle uppskatta lite hjälp. Räcker prestandan? Känns det som att sitta framför en 486:a eller kan man jämföra rappheten med kanske en AMD1800XP+ eller liknande? Tack på förhand!

Jadu

Själv har jag aldrig suttit vid en så långsam mac så jag ska inte uttala mig om hur snabb den skulle vara. Tycker dock du borde satsa på en G4.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-04 10:27

Ska du köpa en G3 iBook är det viktigaste att du köper en med ett grafikkort som klarar Quartz Extreme. Det gör otroligt mycket för prestandaupplevelsen.

Jag köpte en iBook G3 700 mhz som stödjer Quartz Extreme till min tjej, och den fungerar helt ok för de ändamål du nämner.

Tror varianten med 700 mhz är den minsta som stödjer Quartz Extreme.

Jag har en iBook G3 600 med 640 MB RAM som andradator, och den börjar kännas ålderdomlig idag även om den klarar att köra senaste Mac OS X Tiger 10.4. Den klarar det du vill göra, men det går fortare med en iMac G5

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 10:44

En iBook 12 tum kostar under 10 tkr i dag... och då har du garanti.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 11:02

Det är så att det är en kompis som ska göra sig av med den och jag får den för 2000-2500:-, så det är en viss skillnad jämfört med att betala 10kkr.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-06-04 11:42

Låter som ett rimligt pris i alla fall, men förvänta dig inga underverk i Mac OS X...

Skulle inte ha den som maincomputer men som surf, chat, musik och film duger det helt klart. Har en G3 450, 512MB ram, R9200 och 120GB (powermac B&W) och den fungerar helbra till det, kör även Dreamweaver som fungerar helt ok! Sen bör man ha en snabbare dator också (jag har en iBook 12" 1.2GHz till exempel).

Låter inte priset en aning högt med tanke på att den är i slutet av sitt liv? Det är ju inte mycket man kan göra mer än att bibehålla status que vad gäller system och programvara. Framtida, mer krävande system och program lär den inte klara. Känner mig också lite tveksam ill att titta på film (divx m.m.) på en såpass klen dator - men det kanske någon annan kan motbevisa? Eller helt enkelt testa hos din kompis. Batteriet lär ju inte vara mycket att hänga i julgranen vid det här laget, kanske inte skärmen heller,

En begagnad blåvit G3 eller tidig PowerMac G4 kan fås för samma eller lägre pris. Ser just nu på Blocket en G4 med skärm för 1200 kr och en annan (utan skärm) för 2200 kr. Det finns säkert motsvarande radannonser här på 99mac också.

Lycka till med din nya (eller gamla) mac - vilken det nu blir!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-06 07:00

Jag har använt en Ibook med precis de specifikationerna som du nämner i ett par år. Den har fungerat bra som surf och skrivdator, men att spela t.ex. divx-filmer och liknande är den inte bra på. Skärmkortet hänger inte med och filmerna blir hackiga. Jag har testat att lägga på Tiger på den och det funkar fint att surfa och maila, men inte mycket mer. Därför har den nu hamnat på hyllan och ligger mest där och samlar damm... (har uppgraderat till en PM G5 istället

Några intressanta länkar om denna iBook (den första vita ibooken efter dasslocken) finns här:

Low End Mac - den vita iBooken i backspegeln
Low End Mac - info om iBook G3 500

1
Bevaka tråden