Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mycket varm PB G4 1,5 Ghz 1 GB RAM

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har problem med min PowerBook G4 1,5 GHz, 1 GB ram. Den blir fruktansvärt varm. Så varm så jag inte kan hålla i den i det övre hörnet längs med skärmen. Ännu mindra ha datorn i knät. Jag har även andra problem med den:
- Kör jag datorn hårt (tex VirtualPC) kraschar den efter ett tag om det är varmt ute. (Allt hänger sig eller en kernel panic)
- Ibland startar inte datorn. Då får jag hålla på med startknappen kanske i två minuter innan datorn startar
- Tycker battariet blivit dåligt. Får inte ut så många timmar nu längre...

Det är iof ganska varmt där jag är just nu, över 30 grader, men datorn ska enligt teknisk specifikation klara 35 grader.

Har någon hört talas om liknande problem?

  • Medlem
  • 2005-06-02 02:55

Nej. Lämna in den... helt enkelt.

Innan du lämnar in den bör du dock kolla en grej först. Avsluta alla program (inte minst Virtual PC) och starta Aktivitetsmonitorn (finns i tillbehörsmappen) och kolla processoråtgången (CPU). Välj "Alla processer" och sortera efter "%CPU", så att den aktivitet som drar mest processorkraft hamnar överst. Du kommer att se att många småprogram och annat hoppar in och ut i listan eller varierar sitt processoruttag. Det är helt normalt. Det viktiga är dock att programmet överst i detta läge ska hela tiden vara Aktivitetsmonitorn själv, och dess processoruttag bör ligga och pendla kring 4% (även om siffran då och då kan hoppa upp till 7-8%). Har du nånting som drar mer processorkraft, så har du där troligen boven i dramat. Längst ner i fönstret visar Aktivitetsmonitorn olika diagram, berorende på vad du valt i knappraden strax ovanför. Klicka på knappen CPU (om den inte redan är "påslagen". Programmet visar då processoruttaget som ett rullande stapeldiagram. Om de olikfärgade staplarna slår i taket, så betyder det ett totalt processoruttag på 100%. Momentant är det helt okej, men om hela diagrammet är grönt och rött utan nåt svart ovanför, så betyder det att processorn konstant kör på max - och då har du ett problem, för i det här läget ska totaluttaget ligga och snitta på 10%.
Så ser du nåt som i detta läge drar mer än Aktivitetsmonitorn, notera namnet på processen och återkom, så kanske nån kan lista ut vad som ligger och spökar - eller sök det namnet på 99mac och kolla om nåt redan skrivits om det.
Oavsett om du har nåt som ligger och spökar, så kan du ha vajsing på fläktarna. Även om processorn går för fullt, så ska fläktarna kunna hålla nere temperaturen på den så att den inte stiger över 60-65%, och de sparkar normalt in om temperaturen går över 52-53 grader.
Virtual PC tenderar att ta all ledig processorkraft (åtminstone gör VPC 6 det under Tiger på min PB), så långvarig användning av VPC hettar upp processorn. Men fläktarna bör klara det. Om du dock har nåt som ligger i bakgrunden och suger mycket processorkraft när VPC INTE är i gång, så får fläktarna aldrig vila, och då finns ju risken att de efter en längre tid har börjat slakna.
Jag föreslår därför att du snarast hämtar hem det ligga gratisprogrammet Temperature Monitor från http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html
Det kan lägga upp en temperaturindikator i menyraden som hela tiden visar procesorns temperatur. Kör den ett tag (du kan lägga in den som ett startobjekt så att den alltid finns med från början när maskinen startat) och observera temperaturen och kolla när fläktarna börjar köra.
Du kan även hämta hem gratisprogrammet MenuMeters (http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/index.html), där du kan lägga upp en processortermometer i menyraden för att hålla koll på vad som händer.
Här nedan ser du två bilder som visar Aktivitetsmonitorns CPU-diagram vid full belastning och vid låg belastning.
Lycka till!

Ett annat program som är intressant då det visar fläkt-rpm är "X Resource Graph" som du finner på www.versiontracker.com. Jag tycker att det är ett bra sätt att ha koll på CPU-belastning, temperaturer etc.

Hej!

Mycket tack för svaren ja fick ifrån er!

Jag har tittat lite närmare på vad som händer med temperaturen. För att få upp temperaturen har jag startat windows i VPC ett antal gånger. Av någon anledning kraschar VPC varje gång windows startats (aldrig på samma ställe). Kan kanske bero på VPC, jag vet ej.
Hur som helst klättrar temperaturen stadigt uppåt. Vid 63 grader startar en flakt. Darefter lyckas jag inte hoja temperaturen mer. Den ligger konstant på 62 grader. Efter ca 3 starter av windows till kraschar datorn allvarligt. Inte en vanlig kernel pannic utan det kom upp lite svart text med hexadecimala siffror... Längst ner stod det waiting for debbuging hardware eller liknande.

Låter temperaturen normal for er? Tycker nästan att fläkten borde startat tidigare. 63 grader är ganska varmt att hålla i...

Om datorn inte används ligger processorutnyttjandet lågt och temperaturen på ca 50-55 grader.

Ja det verkar inte som om du har nåt annat som ligger och spökar i bakgrunden, och en "vilotemp" på ca 50 grader är okej. Visserligen verkar din fläkt sparka igång senare än min, men jag har förstått att olika versioner av PowerBook har olika fläktinställningar, så det behöver inte vara nåt fel där heller.
Kör du Tiger? Varken VPC 6 och VPC 7 är riktigt kompatibla under Tiger och Microsoft verkar inte göra sig nån brådska med att lansera en Tigervänlig version av VPC 7 (VPC 6, som jag har, kommer de förstås aldrig mer att göra nåt åt). Ett av problemen med VPC under Tiger är att programmet snor all ledig processorkraft hela tiden, så processorn får jobba på högvarv även när man bara har Windows skrivbord uppe.
Jag har dock inte upplevt några kraschar, så jag misstänker att du helt enkelt har ett problem med VPC och/eller Widows inne i VPC. Du skriver att det kom upp "lite svart text med hexadecimala siffror.." Var det i Windows/VPC-miljön eller i OSX? Och sker dessa kraschar innan du sparkar igång nåt program i Windows?

Hej!

VPC kraschar innan windows hunnit starta helt. Kan säkert bero på min konfiguration, men det är nästan en nyistallation.

Jag anvander forresten VpC 6 med 10.3...

Antar att jag for leva med min varma dator!

1
Bevaka tråden