Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klockan funkar inte i blåvit G3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 19:36

Hej,

Här ar problemet:

Systemklockan ställer sig alltjämt på 1970-01-01 när jag startar upp min blåvita G3:a. Kör nu OS X Tiger och har trott att det varit en bugg i operativsystemen men så verkar det inte vara. Jag har nu bytt batteriet på moderkortet i tron att det skulle hjälpa, men utan framgång. Är datorn uppkopplad mot nätet så ställer klockan naturligtvis in rätt tid men inte annars.

Är det någon som känner igen detta problem och som eventuellt har en lösning?

/Cameron

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 19:41

Byt batteri!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-03 20:17

Testa annat batteri. Det du köpt kanske är kass.
I vilket fall verkar datorn inte få den där lilla strömförsörjningen som behövs, så om batteriet faktiskt är OK, så är det sannolikt nåt strömavbrott mellan batteriet och datorn.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-03 22:36

Du kanske har vänt det nya batteriet åt fel håll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 23:19

Tyvärr,

batteriet är nytt för dagen, det sitter åt rätt håll. Kan inte bero på batteriet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-06-04 07:28

Jah är rätt säker på att det är batteriet trots allt. Du får helt enkelt ta ut batteriet och mäta på det med en voltmeter.

Eller köpa ett nytt igen. Det ska vara ett 3,6 V litium (halvt AA).

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 08:36
Ursprungligen av Cameron:

Hej,

Här ar problemet:

Systemklockan ställer sig alltjämt på 1970-01-01 när jag startar upp min blåvita G3:a. Kör nu OS X Tiger och har trott att det varit en bugg i operativsystemen men så verkar det inte vara. Jag har nu bytt batteriet på moderkortet i tron att det skulle hjälpa, men utan framgång. Är datorn uppkopplad mot nätet så ställer klockan naturligtvis in rätt tid men inte annars.

Är det någon som känner igen detta problem och som eventuellt har en lösning?

/Cameron

Det finns en resetknapp på moderkortet. Har du testat att trycka in och hålla den 5 sek och sedan släppa? Allt givetvis strömlöst sedan länge innan du gör det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 09:44

Ja, jag har tryckt på knappen på moderkortet. Men är det viktigt med 5 sekunder? Jag kanske höll in knappen i 2 sek. Strömmen var av. Batteriet urplockat när jag gjorde detta. Dessutom finns det två knappar (intill varandra) till skillnad från hur det ser ut på en G4 där det bara sitter EN knapp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-04 10:47

Du behöver inte hålla CUDA-knappen nertryckt. Jag förstår inte var folk har fått det från. Det är bara att trycka på den en gång.

Ursprungligen av Mondo:

Du behöver inte hålla CUDA-knappen nertryckt. Jag förstår inte var folk har fått det från. Det är bara att trycka på den en gång.

Precis, håller du ner den pajar allt. (Eller ja, nu tog jag i lite, men enligt handboken ska man bara trycka snabbt och släppa igen, på ingen tid alls.)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 12:41
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Precis, håller du ner den pajar allt. (Eller ja, nu tog jag i lite, men enligt handboken ska man bara trycka snabbt och släppa igen, på ingen tid alls.)

OK. då hade jag fel där då.
Finns det mer än ett batteri?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-04 13:17

om batteriet har tömts pga krachad pmu (vilket tar ungefär en dag eller två), så finns det inget som säger att pmun inte fortfarande var krachad när du stoppade i det nya batteriet.. vilket i sin tur betyder att det nya batteriet lika gjärna kan vara slut. kolla det nya batteriet, och om du behöver, köp ett nytt..
resetta pmu precis innan du stoppar i det, och ta eventuellt ut alla extrakort och extra ram också, bara för o va på den säkra sidan.

1
Bevaka tråden