Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear WGT634U + Mac OS 10.4.x

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenna,

Köpte Netgear WGT634U igår .. har hört mycket dåligt om den..efter jag köpte den ..

Iaf .. den har USB uttag så man kan ha kopplat extern hd till den ,
utdelningen sker med windows (SMB) från routern.

När jag försöker mappa upp den ifrån finder (Äpple+K) och ifrån terminal (mount_smbfs ... ) så får jag detta:
Bender:~ root# mount_smbfs //192.168.0.1/share /mnt
Password:
mount_smbfs: session setup phase failed: syserr = Authentication error

Detta suger ..

Jag körde samma komando ifrån linux och det funkar finfint .. (samba version 2.2.5)
mao .. felet ligger inte i routern som så många ställen har skrivigt .. detta är ett fel på Tiger+samba..

någon som löst detta eller liknande får gärna säga till ...

jag skall kompilera om samba så får man se sen ..

Ville bara dela med mig .. och kanske få lite input .. snart slut på ideer ..
/Rickard

Hittade problemet med att montera windows diskar i mac ,

man måste lägga till :
[default]
minauth=none

i /etc/nsmb.conf (denna filen finns nog inte så den måste skapas)
(Detta gör så att lösenord INTE skickas krypterat till utdelningen..men så länge man kör WEP eller har stängt radio på routern så är det lungt...typ ..)

nu funkar routern helt underbart (dock jag kör inte trådlöst..) ... men det funkar att montera USB 2.0 i Mac OS X (Tiger) ... och förmodllingen i alla andra Mac OS X också ..

underbart att ha en "NAS"..

PS . Jag behövde inte kompilera om ... bara ändra detta och sen montera DS

Senast redigerat 2005-05-24 15:41
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-05-24 20:15

Har också dessa problem...

Skulle du kunna beskriva lite noggrannare hur du gjorde. Har haft samma problem en längre tid. Har t o m pratat med både Lacie (min hd tillverkare) och Netgear men ingen har kunnat lösa detta åt mig. Oerhört tacksam om du ville hjälpa mig!

Tjenna,

Om du startar teminal fönstret, och sedan skriver:
sudo vi /etc/nsmb.conf
lägg till :
[default]
minauth=none

(detta gör du genom att först trycka 'i' som står för input)

sedan kan du trycka ESC och sedan ':wq' (:wq är write and quit)

nu skall det fungera ..
om det inte funkar med Äpple + K i finder så skriv i terminal :

sudo mkdir /NAS
sudo chown -R <ditt användar namn>:<ditt användar namn> /NAS (stora och små bokstäver spelar roll här, bl a på ditt användar namn)
id <ditt användar namn> (stora och små bokstäver spelar roll här)
sudo mount_smbfs -N -u<uid nr> -d<gid nr> //<ip till netgear>/share /mnt/NAS

mitt uid/gid på min mac är 501 ..

Nu skall netgearen ligga under /NAS
Hoppas detta hjälper

Mvh
Rickard

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-02 23:01

Nu funkar det!

Jag får tacka för din beskrivning, Tharille. Fick inte tid förrän idag att testa ditt tips men nu funkar det i alla fall. Men, det verkar som att jag inte kommer åt hela hårddisken. Den är på 160 GB och från Macen kommer jag bara åt ca 40 GB, vet du varför det är så? eller någon annan...

Ursprungligen av jllah:

Jag får tacka för din beskrivning, Tharille. Fick inte tid förrän idag att testa ditt tips men nu funkar det i alla fall. Men, det verkar som att jag inte kommer åt hela hårddisken. Den är på 160 GB och från Macen kommer jag bara åt ca 40 GB, vet du varför det är så? eller någon annan...

Hejsan ,

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med detta,

Mvh
Rickard

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 15:16

Jag har precis tänkt att köpa en WGT634U själv, så tackar på förhand för tipset!

Eller skulle du (eller nå'n annan) i din efterklokhet rekommendera nå'n annan wireless router i samma liga?
(Jag har inte sett nå'n annan med USB-port för minnesenheter.)

  • Medlem
  • 2005-06-03 20:05
Ursprungligen av Putgy:

Jag har precis tänkt att köpa en WGT634U själv, så tackar på förhand för tipset!

Eller skulle du (eller nå'n annan) i din efterklokhet rekommendera nå'n annan wireless router i samma liga?
(Jag har inte sett nå'n annan med USB-port för minnesenheter.)

Köpte en sådan igår lite slumpartat, och för mig har den funkat som en klocka! Har inte testat USB-funktionen än dock. Jag har PC:n kopplad via kabel och min iBook trådlöst. Det var bara att koppla in och tuta och köra.

Tack för mig!

1
Bevaka tråden