Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska skärmen vara så här? (Ny cinema 20)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena forumet,

Har precis tagit klivet över till den "ljusa sidan" och med mig har jag en en powermac G5 2*2 samt en en cinema 20 lcd skärm som är nu 3 dagar gamla.

Jag trivs som fisken i vattnet med min nya grafik maskin som jag dagligen sitter och jobbar med, men jag har 2 saker som inte känns riktigt rätt, iaf den ena och det är skärmen som jag tycker ser konstig ut i mörka förhållanden, tex. när man ser på film, dov belysning etc. Det verkar vara ett så kallat: backlight problem. (Jag bifogar 3 st. bilder tagna med olika vertikala vinklar på skärmen.)
Den andra "saken" är hårddisken, ska den verkligen låta så mycket?! Jag är visserligen van vid en nästintill knäpp tyst laptop, men ska den "rassla" och knastra så högt för minsta lilla pillande i Tiger...?
Jag har än så länge bara 512 i ram i den men ska skicka in 1 gig minst till om det skulle ha med saken o göra månntro?

Tror ni att jag "självklart" kan byta ut skärmen utan ngt problem? Har inga döda pixlar på detta ex, men är rädd för att den nya ska ha det, men andra sidan är det bättre än en med backlight problem.

MVH
//Bruno

Skärmen tycker jag ser förfärlig ut!! Och att hårddisken rasslar tror jag inte att den ska göra direkt, har själv ingen G5a eller Cinema Display, men jag tror att du har haft otur och fått knasiga grejjer, vänta gärna på svar av andra som är erfarna av dessa produkter.

Nähä du, den skärmen skall tillbaka!

Du kan inte räkna med total jämnhet på en LCD av denna prisklassen, men det här är ju löjligt.

Lycka till! Berätta hur det gick.

- Ok

Vad säger ni andra?

Bilderna är tagna med pixelcheck/svart bakgrund på skärmen.

En annan sak, ska man ta kontakt med butiken där man köpte den eller ska man kontakta apple?

MVH
//Bruno

Börja med butiken, sånt där är väl olika för olika ställen. Men DE är ju din kontakt. Har du köpt trasiga N*ke-skor så ringer du ju inte barnarbetarfabriken i Burma...

  • Medlem
  • 2005-06-02 01:16

EXAKT så såg en Dell-skärm ut som jag har. Dock blev den faktiskt bättre med tiden. Jag har inte haft tid och ork att tjafsa om det mer, men jag tycker att du ska be om en ny.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 01:22

Byt skärm!!
Sedan så kan hådisken knastra lite ibland,, dock är det de enda ljudet G5an ger ifrån sig..

FRED

I kontorsmiljö hör jag inte mina hårddiskar alls (80 + 160 GB) i min 2x1,8GHz 1,25 GB RAM. I vilket fall tystare än min externa LaCie d2 Extreme 250 GB som väl ligger i mellanskiktet vad gäller oljud bland externa hårddiskar. Det som kan höras från G5an är fläktarna när de går upp i (full) hastighet. (3D-rendering samtidigt som man kör ut en stor pdf från InDesign, öppnat ett antal bilder i Photoshop samt kör Safari med 99Mac t.ex. ). Skall du lämna in skärmen kan du lika gärna kolla upp det där med hårddisken samtidigt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 08:38

Olika diskar (fabrikat) låter ju olika mycket när de läser och har sig.
Låter det mer som ett mekaniskt ljud, eller ett ljud relaterat till läsning/skrivning av data? (Hur man nu avgör det... :rolleyes: )

Skärmen borde inte vara något problem att få byta.

Garantierna på Apples skärmar är ett skämt, dom flesta andra har minst 3 år och många har utbyte på platsen och Eizo har 5 års garanti...

Jag skulle inte acceptera vare sig pixelfel eller backlight problem, handlar jag en platt skärm för 6-8000:- så förväntar jag mig att den är felfri.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-06-02 17:00

Byt skärm bums! Och när du sätter i mer minne så skrivs det ju mindre till hårddisken, så det kommer garanterat kännas bättre. Plus att det är mysigare med minst 1 Gb RAM till OS X på alla sätt (utom möjligen för plånboken).

-- Patrik

Det är nog när hårddisken läser och sriver som det "knastrar", men jag tycker att en så dyr och ny dator både förse sig med en tystare disk om det nu är som det ska vara... Det låter hela tiden för minsta lilla process man gör... Får bli att köpa mer ram kommande vecka.

Ps. har märkt att den ger från sig ett svagt pipande ljud varje sek också, men läste i forumet att det var känt. Det hörs inte sålänge den får stå på golvet.

Tack för alla snabba svar!

Ett riktigt trevligt forum detta

//Bruno

Eller så kan du kanske köpa en ny hårddisk om du stör dig av ljudet, för knastrandet kommer nog inte försvinna av mer minne, utan kommer nog inte arbeta lika mycket bara.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-14 21:04

MER RAM!!! så jobbar disken mindre. Minst 1 GB!

1
Bevaka tråden