Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glocalnet leveransstrul

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-05-30 15:47

Hola,

Äntligen närmar sig det datum när jag slipper BBB och ska börja med Glocalnet - imorgon 31 maj.
Men har ännu inte fått modemet från Glocal.

Frågor:

1. Har andra erfarit problem med Glocalnets leveranser, och i så fall: Löste det sig snabbt?
2. Om jag inte hinner få modemet kan jag väl använda mitt befintliga tills vidare, dvs det jag lånar från BBB, eller? (I båda fallen gäller 8Mb).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-01 19:10
Ursprungligen av Danne V:

Hola,

Äntligen närmar sig det datum när jag slipper BBB och ska börja med Glocalnet - imorgon 31 maj.
Men har ännu inte fått modemet från Glocal.

Frågor:

1. Har andra erfarit problem med Glocalnets leveranser, och i så fall: Löste det sig snabbt?
2. Om jag inte hinner få modemet kan jag väl använda mitt befintliga tills vidare, dvs det jag lånar från BBB, eller? (I båda fallen gäller 8Mb).

Kör med Glocalnet sedan nån vecka, skulle fått bredbanden levererat den sista april (portering från Spray-Adsl) men glocalnet strulade fram och tillbaka... Fick bredbandet inkopplat den 25 maj - så snabba är de inte. Tyvärr har de lååånga telefonköer till kundtjänst.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-01 20:43

(ahem...) Jag skulle nog börja lära mig att läsa lite bättre. Det stod faktiskt inte att SKA ansulta den 31 maj. Det stod att det är ett PRELIMINÄRT datum. Jag får definitivt besked senare. :rolleyes:

Mitt tips är att ringa och trackasera dem varje dag... hjälpte i mitt fall, men sen det har varit inkopplat har jag inte haft några problem!
har 7.5mbit ner och 0.8mbit upp, verklig-hastighet, nöjd

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-01 21:17
Ursprungligen av -Baltazar-:

Mitt tips är att ringa och trackasera dem varje dag... hjälpte i mitt fall, men sen det har varit inkopplat har jag inte haft några problem!
har 7.5mbit ner och 0.8mbit upp, verklig-hastighet, nöjd

Har jag väntat fem månader, så kan jag vänta ett par veckor till. Inga problem alls...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-06-01 21:31
Ursprungligen av -Baltazar-:

Mitt tips är att ringa och trackasera dem varje dag... hjälpte i mitt fall, men sen det har varit inkopplat har jag inte haft några problem!
har 7.5mbit ner och 0.8mbit upp, verklig-hastighet, nöjd

Jag ligger bara på ca 6Mbit ner och 0,6Mbit upp. Har du deras 8Mbit ADSL? Vill ha mer! Bor i ett gammalt hus, lovar att det är mina gamla ledningar som spökar... Men det får jag väl ta för att på charmigt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 00:35

Hos Bostream fick jag en konfigurationsfil som man laddade upp i modemet. Har ni fått något sådant hos GN?

De tyckte att jag skulle knappa in uppgifterna i PPPoE i nätverksinställningen! Skulle helst vilja ha dessa saker i modemet så man kommer igång snabbare efter att ha haft datorn i vila.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 08:55
Ursprungligen av Danne V:

2. Om jag inte hinner få modemet kan jag väl använda mitt befintliga tills vidare, dvs det jag lånar från BBB, eller? (I båda fallen gäller 8Mb).

Ett modem är ett modem är ett modem är ett modem.
Borde funka.

Har själv haft Glocalnet 0.5 eftersom vår telestation inte mäktat med mer sedan mars. Härom kvällen (1,5 vecka sedan) ringde BBB och erbjöd 8Mbit, men de kunde inte lösa mig från Clocalnets avtal.
Genast ringde jag Glocalnet och frågade om inte de också kunde erbjuda snabbare ADSL?

- Visst, så dom. Vi har redan planerat in er uppgradering: 1 juni.

Jag behövde bara starta om modemet så funkar det!

Känns aningens rappare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 09:09
Ursprungligen av Micke F:

Ett modem är ett modem är ett modem är ett modem.

Nä...BBB har hittat på att ett modem är en router är ett modedm är en router...
BBB skev om "modem". På förpackningen står det "router". Den har ingångar för fler datorer, dvs en "router". När jag då ringde BBB och frågade vad dom skickat egentligen, vägrade dom att svara. Vid kontakt med tillverkaren i Asien fick jag reda på att det faktiskt var en router, men att BBB gjort en specialare så att själva routerfunktionen var blockerad och att apparaten därmed blivit ett modem. När jag ånyo ringde BBB och frågade varför, så bekände dom och sa att det var för att dom inte ville att användarna ska kunna "ställa in" den som router och ta kontrollen över den. Jag bad dom att dom ju måste förklara varför det står "router" på paketet, men det tyckte dom inte dom behövde...

Men det ska nog funka för mig. Får se vad som händer....

Ursprungligen av Micke F:

Har själv haft Glocalnet 0.5 eftersom vår telestation inte mäktat med mer sedan mars. Härom kvällen (1,5 vecka sedan) ringde BBB och erbjöd 8Mbit, men de kunde inte lösa mig från Clocalnets avtal.
Genast ringde jag Glocalnet och frågade om inte de också kunde erbjuda snabbare ADSL?

- Visst, så dom. Vi har redan planerat in er uppgradering: 1 juni.

Jag behövde bara starta om modemet så funkar det!

Känns aningens rappare.

Grattis! Det gick ju som smort!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-06-02 09:22
Ursprungligen av Danne V:

Nä...BBB har hittat på att ett modem är en router är ett modedm är en router...
BBB skev om "modem". På förpackningen står det "router". Den har ingångar för fler datorer, dvs en "router". När jag då ringde BBB och fråg...

Oj. Det lät avancerat.
Modemet (dvs icke-routern) från Clocalnet har (tyvärr) bara en ingång, men den är iaf inte spärrad...

Fick för övrigt vårt modem några dagar innan de kopplade in tjänsten. Men det hjälper ju inte dig...

Är du tillbaks från Vietnam? (som jag på 99web läst att du brukar arbeta från)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 09:38
Ursprungligen av Micke F:

Oj. Det lät avancerat.
Modemet (dvs icke-routern) från Clocalnet har (tyvärr) bara en ingång, men den är iaf inte spärrad...

Fick för övrigt vårt modem några dagar innan de kopplade in tjänsten. Men det hjälper ju inte dig...

Är du tillbaks från Vietnam? (som jag på 99web läst att du brukar arbeta från)

Bra, då är det ett vanligt modem, och inte nån jäkla hybrid.
Jag har inte brådis. Det var skönt att få reda på hur det ska funka, och det var härligt att få bekräftat ännu en gång BBB inte hade koll alls. Och nu är jag ju online...
Jorå, tillbaka från Vietnam. Men reser väl ner igen i slutet av sommaren.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 17:48

Alla

I all ödjumhet:

Glocalnet är en virituell leverantör och köper tjänster från Skanova, Song och Telenor precis som:

* Spray
* Tele2
* Eurobell
* Adamo
* Rix Telecom
* Mediateknik
* Ymex

mfl. Så oavsett om du väljer Spray eller Glocalnet ska det inte vara någon skillnad som är relaterad till din ISP. Thats IT. End of story.

Sen kan alla ha tur/otur i beställningen. Men jag skulle inte lägga någon större vikt på det. Däremot är ju kundtjänsten unik för varje leverantör. Titta gärna på www.alltombredband.se och se vad andra har röstat på leverantörerna. Sprays kunder är något mer nöjda än Glocalnet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 17:58
Ursprungligen av studiox:

I all ödjumhet:

Glocalnet är en virituell leverantör och köper tjänster från Skanova, Song och Telenor precis som:

* Spray
* Tele2
* Eurobell
* Adamo
* Rix Telecom
* Mediateknik
* Ymex

mfl. Så oavsett om du väljer Spray eller Glocalnet ska det inte vara någon skillnad som är relaterad till din ISP. Thats IT. End of story.

Sen kan alla ha tur/otur i beställningen. Men jag skulle inte lägga någon större vikt på det. Däremot är ju kundtjänsten unik för varje leverantör. Titta gärna på www.alltombredband.se och se vad andra har röstat på leverantörerna. Sprays kunder är något mer nöjda än Glocalnet.

Vem är det du svarar i all "ödjumhet" ;), och vad är din poäng? Oavsett underleverantör, så är det ju de olika "virtuella" leverantörerna som står för administrationen av tjänsterna, och kan alltså hantera dom väldigt olika.

Senast redigerat 2005-06-02 20:30

Arghh! Jäkla Glocalnet. Jag skickade en fullmakt till dem i april om att byta till deras ADSL från Tiscali/Spray. Nu är det en vecka kvar till uppsägningen hos Tiscali går ut och det är då jag skrivit att jag vill byta.

• Ringde och kollade med Glocalnet om allt är på gång. -Jodå, vi väntar på datum från Spray.
• Ringde Spray och frågade när det ska bytas. -Nä, vi har inte fått något från Gloclanet.
• Ringde tillbaka till Glocalnet (20min i telefonkö). -Oj då, det var konstigt, kan du faxa in en ny fullmakt?

Jaha så nu väntar en ny uppsägningstid innan jag kan bli inkopplad. Vaför är det så svårt för ADSL-leverantörer att bara göra sitt jobb. Alla man pratar med oavsett leverantör har ju strul med dessa byten och inkopplingar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-06-02 09:35
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Arghh! Jäkla Glocalnet. Jag skickade en fullmakt till dem i april om att byta till deras ADSL från Tiscali/Spray. Nu är det en vecka kvar till uppsägningen hos Tiscali går ut och det är då jag skrivit att jag vill byta.

• Ringde och kollade med Glocalnet om allt är på gång. -Jodå, vi väntar på datum från Spray.
• Ringde Spray och frågade när det ska bytas. -Nä, vi har inte fått något från Gloclanet.
• Ringde tillbaka till Glocalnet (20min i telefonkö). -Oj då, det var konstigt, kan du faxa in en ny fullmakt?

Jaha så nu väntar en ny uppsägningstid innan jag kan bli inkopplad. Vaför är det så svårt för ADSL-leverantörer att bara göra sitt jobb. Alla man pratar med oavsett leverantör har ju strul med dessa byten och inkopplingar.

Förstår frustrationen, men var lugn.
Supporten hos Glocalnet och Tiscali vet troligen inte (eller orkar inte ta reda på) exakt vad läget är, och vad som sagts mellan leverantörerna ifråga.
Men Glocalnet har innihelvete mycket att göra nu, tack vare deras intensiva reklamkampanj. Och dom är beroende av underleverantörer. Inkopplingarna är sannolikt försenade en hel del. Kolla därfär om det inte står att det är ett PRELIMINÄRT inkopplingsdatum från Glocalnet.
Tiscali ska dock inte koppla ur dig förrän dom fått DEFINITIVT klartecken från Glocalnet, med datum - såvida dom inte gör som BBB i mitt fall: Slet ur kontakten ändå, och fick se till att jag blev inkopplad igen efter två daghars väntan.
Så, tare lugnt. Ta en Toy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 09:37
Ursprungligen av Danne V:

Men Glocalnet har innihelvete mycket att göra nu, tack vare deras intensiva reklamkampanj. Och dom är beroende av underleverantörer. Inkopplingarna är sannolikt försenade en hel del.

Lägre abonnemangsavgifter -> mindre inkomster -> inte lika mycket pengar att lägga på personal och underleverantörer.

Jag tycker dock lite synd om ADSL-leverantörerna, de tycks ha ett helvete med det där att flytta över kunder.

Precis. För mig som ska byta från en leverantör till en annan hänger allt på hur bra de leverantörerna gör sitt jobb. Vem som egentligen står för utrustningen kunde jag inte bry mig mindre om i detta läge. Om man talar om tillförlitlighet och stabilitet, hastighet osv på själva linan så är det såklart av betydelse.

1
Bevaka tråden